روایتی از یک خبر| سفر بنت به منامه در سالروز خیزش بزرگ بحرینی‌ها

تهران – ایرنا - «نفتالی بنت » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه این هفته در میان خشم فلسطینی‌ها و ملت بحرین، به منامه سفر کرد؛ سفری که با یک سوال همراه شده "چرا صهیونیست ها زمان انجام این سفر را برای ۱۴ فوریه یعنی سالروز خیزش مردم بحرین در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹ برنامه ریزی کردند؟"

این سفر در حالی انجام شد که مردم کشورهای حوزه خلیج فارس از نفوذ صهیونیست ها در لایه های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی کشورشان ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس رژیم صهیونیستی دوشنبه این هفته برای نخستین بار و پس از عادی سازی روابط این رژیم و بحرین به منامه سفر کرد.

نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی هدف از سفر به بحرین را تکمیل توافقنامه عادی سازی روابط میان دو طرف اعلام کرد، توافقنامه ای که بحرین به همراه امارات متحده عربی پس از چندین سال رابطه پنهانی و غیرعلنی آن را به صورت رسمی در سپتامبر ۲۰۲۰(شهریور ۱۳۹۹) آشکار کردند.

بنت ساعتی پیش از سفر به بحرین مدعی ارسال پیام حسن نیت برای کشورهای منطقه در این سفر شد.

نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای نخستین‌بار و یک سال و نیم پس از عادی‌سازی روابط با بحرین شامگاه دوشنبه وارد منامه شد در این سفر دو روزه با «حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه» حاکم و «سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه»، ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین و همچنین با وزیران امور خارجه، دارایی، صنعت و حمل و نقل بحرین دیدار و گفت و گو کرد.

نکته مهم اینکه مردم بحرین در اعتراض به مقام های مزدور این کشور مخالفت خود را با دیدار رئیس رژیم صهیونیستی اعلام و سفر بنت را مضحک توصیف کردند.

در ویدیویی هایی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بحرین منتشر شده، معترضان در منامه علیه سفر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس شعار دادند و پرچم های این رژیم را زیر پا گذاشتند.

«جمعیت وفاق اسلامی بحرین» نیز سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به منامه را خیانت به کشور و اعلام پایان تاریخ قانون اساسی و صلاحیت میزبانان (حکام منامه) در بحرین توصیف کرد.

در بیانیه رسمی این تشکل آمده که این سفر نقض همه تعهدها و رویه های سیاسی است و هیچ پیوندی با ملت، قانون و اخلاق بحرین ندارد.

پیشینه

منامه از هنگام اعلام رسمی عادی سازی روابط با تل آویو در شهریور ۱۳۹۹  تا پیش از سفر دوشنبه این هفته بنت، دو بار میزبان مقام های صهیونیستی بوده است، در نخستین سفر، دو هفته قبل «بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به بحرین رفت و چهار ماه پیش از آن نیز «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه این رژیم راهی منامه شد تا سفارت رژیم صهیونیستی را افتتاح کند.

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در سفر به بحرین با مقام های بحرینی توافقنامه امنیتی امضا کرد که بر اساس آن راه برای همکاری اطلاعاتی و آموزش نظامی مشترک میان منامه و تل آویو فلسطین هموار شد.

در مقابل، جمعیت الوفاق بحرین در اعتراض به این توافق امنیتی اعلام کرد که توافق امنیتی میان حکام بحرین و سران رژیم صهیونیستی از نظر حقوقی و قانونی فاقد مشروعیت است.

همچنین هزاران نفر از مردم بحرین همزمان با سفر بنی گانتس با برپایی تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور به سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و عامل کشتار کودکان فلسطینی اعتراض کردند.

توافقنامه امینتی در جریان دیدار ۱۴ بهمن بنی گانتس وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین در منامه امضا شد و دو طرف روابط دو جانبه و مسیر همکاری‌های مشترک و راه‌های حمایت و توسعه این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین پس از انعقاد این تفاهمنامه امنیتی بین کشورش با رژیم صهیونیستی با چشم پوشی بر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین ادعا کرد که رویکرد این پادشاهی مبتنی بر ایجاد ارزش‌های تفاهم، گفت‌وگو، تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز است که بهترین راه برای تحقق آرزوهای مردم برای صلح، پیشرفت و رفاه است.

پیش از این در ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در میان اعتراض شدید مردم بحرین، لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سفر به منامه سفارت این رژیم را در پایتخت بحرین افتتاح کرده بود.

همزمان با این سفر نیز ساکنان مناطق مختلف بحرین به اعتراض های مسالمت آمیز خود در مخالفت با عادی سازی روابط و افتتاح سفارت رژیم صهونیستی در منامه تظاهرات کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان عقیدتی از چنگال حکومت آل خلیفه شدند.

تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی با مضمون «قیام نباید متوقف شود» به عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

اهمیت موضوع

چنین به نظر می رسد که دیدار دو مقام بلندپایه رژیم صهیونستی از منامه در هنگامه اوج گیری اعتراضات گسترده بحرینی ها، مقدمه چینی برای سفر نفتالی بنت رئیس این رژیم جنایتکار بوده باشد.

در همین پیوند، رسانه‌های این رژیم اعلام کردند که سفر بنت به منامه پس از آن انجام شد که یادداشت تفاهم همکاری‌ امنیتی میان منامه و تل و آویو به امضای مقام های دو طرف رسید.

اوج خفت سازشکاران عرب و شیوخ حاشیه خلیج فارس در خیانت به اسلام و آرمان های فلسطین زمانی بیشتر عیان می شود که مقام های رژیم صهیونیستی آن ها را با صفت های «شجاع و باشهامت»! خطاب قرار می دهند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر دو هفته پیش به منامه پرده از مناسبات و همکاری های پشت پرده و گسترده غیر علنی حاکم بحرین و مقام های این کشور با تل آویو برداشت، بطوری که گفته بود که «پادشاه بحرین» به دلیل علنی کردن همکاری های امنیتی کشورش با رژیم صهیونیستی شایسته لقب «شجاع» است و باید از وی به همین دلیل این «شهامت» ستود.

وی افزود که این همکاری‌ها از سال‌ها پیش در جریان بوده و از این پس هم مرحله علنی مناسبات دو طرف آغاز شده است.

ارزیابی

اولا همه اتفاق هایی که در ارتباط میان بحرین و رژیم صهیونیستی می افتد، فاقد مشروعیت سیاسی و اجتماعی و غیر قانونی است، چرا که ملت بحرین مخالف این عادی سازی و ادامه مسیر آن هستند که همه قراردادهای میان دو طرف را شامل می شود.

دوم اینکه، هم پیمانی با رژیم ضد بشری صهیونیستی که هم غاصب سرزمین های ملت فلسطین است و هم بطور رسمی به خاک سایر کشورهای منطقه مانند سوریه و لبنان تجاوز کرده است، به غیر از بدنامی و  فضاحت دستاورد دیگری برای حکام بحرین ندارد.

در این میان آنچه می ماند، این سوال است که چرا صهیونیست ها و حکام بحرین روز ۱۴ فوریه را برای این سفر انتخاب کردند؟ روزی که سالگرد یک خیزش و جنبش سرکوب شده در بحرین است؛ جنبشی مسالمت آمیز و مردمی که هدف آن واداشتن حکام بحرین به رفتارهای دمکراتیک و احترام به آرای مردمی بوده است.

آیا حکام بحرین با انتخاب روز ۱۴ فوریه برای سفر بنت به منامه به ملت بحرین که همزمان با پیگیری نهضت ضد استبدادی خود، تمام قد حامی ملت فلسطین است، چنگ و دندان نشان داده است؟  

خلاصه کلام اینکه، در ارتباط با عادی سازی روابط بحرین با تل آویو و سفر این هفته بنت به منامه، بهترین تعبیری که می توان عنوان کرد اظهارات امروز (چهارشنبه) معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به سفر نفتالی بنت به بحرین است که گفته است «اگر منامه معتقد است که این عادی سازی، حکام بحرین را از وظایف خود در قبال مردم و در قبال حقوقی که تضییع می‌شود، مصون نگه می‌دارد، اشتباه می‌کنند. اگر سازشگران فکر می‌کنند اسرائیل چیزی به آنها می‌دهد اشتباه می‌کنند، چون اسرائیل می‌گیرد و نمی‌دهد. اسرائیل فلسطین را اشغال کرده و در آن ویرانی به بار آورده است و اکنون با کشتن و اسیر کردن و شکنجه و قتل کودکان می‌خواهد همه زمین را مالک شود. بحرین دارد با این عادی‌سازی جنایت تاریخی مرتکب می‌شود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha