عملیات ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود سرعت گرفت

اردبیل - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: عملیات ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود گرمی سرعت گرفته و پیشرفت فیزیکی آن به ۵۴ درصد رسیده است.

«علی حیدری اناری» روز دوشنبه در بازدید از روند اجرایی ساماندهی رودخانه بالهارود افزود: ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود در دستور کار قرار گرفته و برای تکمیل و اتمام بموقع آن برنامه ریزی شده است این رودخانه به لحاظ پتانسیل آب و خاک همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به وقوع سیلاب‌های مخرب و نیز فرسایش‌های ساحل رودخانه در اثر دبی پایه رودخانه، سالانه خسارات زیادی به اراضی کشاورزی و تاسیسات مجاور رودخانه وارد می‌شود.

حیدری اناری تکمیل سد عمارت و تصفیه خانه سد تازه کند را یادآور شد و گفت: تمامی تلاش بر این است این دو پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجمی بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های انگوت و گرمی فراهم شده و از خروج منابع آبی کشور از مرزها جلوگیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۸۲ متر، طول تاج آن ۳۱۵ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، حجم مفید ذخیره آب آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب وحجم کل ذخیره آن ۱۸۲ میلیون مترمکعب است.

حیدری اناری بیان کرد: با اختصاص منابع کافی از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های مرزی از سال ۱۳۹۴ سرعت عملیات اجرایی در طرح عمارت افزایش‌ یافته است.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

رودخانه بالهارود یکی از رودخانه‌های مهم در استان اردبیل است که با طول حدود ۱۱۵ کیلومتر در حد فاصل شهر بیله‌سوار تا روستای اوچ‌آغاج شهرستان گرمی واقع شده است.

شهرستان گرمی با جمعیت ۷۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل، در منطقه مرزی با کشور جمهوری آذربایجان واقع است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha