۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 84648428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ارمغان کرونا برای آمریکای لاتین؛ خطر "نسل سوخته"

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 84648428
ارمغان کرونا برای آمریکای لاتین؛ خطر "نسل سوخته"

تهران - ایرنا - کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب اعلام کرد آمریکای لاتین و کارائیب به دلیل دوری میلیون‌ها کودک و نوجوان از کلاس‌های حضوری در طول همه‌گیری کووید-۱۹ با خطر "نسل سوخته" مواجه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، "آلیسیا بارسنا" دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب اعلام کرد: همه ما به بحران بهداشتی توجه زیادی داریم اما بحران آموزشی بسیار جدی بوده است.

وی تصریح کرد کودکان و نوجوانان کشورهای آمریکای لاتین"۵۶ هفته کلاس را از دست داده‌اند" و "حدود ۳۵ میلیون نفر (از آن‌ها) نتوانستند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند".

بارسنا افزود: سه میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز نیز در معرض خطر عدم بازگشت به مدرسه قرار دارند.

دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین همچنین تاکید کرد: من فکر می‌کنم این بزرگترین خطری است که امروز با آن مواجه هستیم، خطر یک نسل سوخته چرا که تعطیلی مدارس، رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان را به خطر انداخت.

وی به عنوان یک "واقعیت دردناک" اشاره کرد که "۶۶ میلیون خانه در منطقه به اتصال اینترنتی مطلوبی دسترسی ندارند"، ابزاری که به ویژه برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان در طول همه‌گیری، وجود آن ضروری است. ضعف دسترسی به اینترنت در آمریکای لاتین سبب شده تا "کودکان از پشت بام‌ها بالا روند و یا بر سر استفاده از تلفن همراه با پدر رقابت کنند". 

به عقیده بارسنا، "تضمین دسترسی جهانی به اینترنت، موضوعی اساسی است".

این مقام عالی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین هشدار داد: این یک بحران خاموش است که  قرارداد (اجتماعی) جدیدی را می‌طلبد چرا که مدارس باید بازگشایی شوند، در این مسئله شکی نیست اما باید در مسیر آموزش نوآوری کنیم و آموزش را به عنوان یک کالای عمومی رایگان و با کیفیت شاهد باشیم. این موضوع واقعا یک موضوع اساسی است که در نسل‌های آینده نشان داده خواهد شد.

وی با اشاره به نقش ضروری "حمایت‌های اجتماعی برای مهار همه‌گیری" گفت در سال ۲۰۲۱، "حدود ۴۵ میلیارد دلار کمک اجتماعی توسط دولت‌های منطقه" ارائه شد که "نیمی از سرمایه‌ اختصاص داده شده در سال ۲۰۲۰ است".

بارسنا در تشریح میزان برنامه‌های واکسیناسیون کشورهای آمریکای لاتین  گفت "۲۶ کشور از ۳۳ کشور منطقه، ۷۰درصد از جمعیت خود را تا کنون واکسینه نکرده اند" که بر این عدم تقارن تنها در صورت توافق و همبستگی داخلی می‌توان غلبه کرد.  

دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی کارائیب خاطر نشان کرد: این همه‌گیری تمام نشده است، این همه‌گیری احتمالا به یک اپیدمی تبدیل می‌شود که مستلزم واکسیناسیون سالانه است. بنابراین ما باید سیستم‌های داخلی خود را تقویت کنیم. این اتفاق که واکسن‌ها در کشورهای توسعه‌یافته متمرکز شدند، نباید دوباره برای ما تکرار شود.

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب پیشتر یک طرح "خودکفایی بهداشتی" به "اتحادیه دولت‌های آمریکای لاتین و کارائیب" ارائه کرد تا از این طریق، مشابه آژانس دارویی اتحادیه اروپا، خرید و تولید مشترک واکسن‌ها با هماهنگی شش نهاد ناظر بهداشتی این منطقه انجام شود.  

بارسنا گفت که اگرچه این اورژانس بهداشتی یک "بحران اجتماعی طولانی مدت" ایجاد کرده است، اما "فرصتی تاریخی برای یک پیمان اجتماعی جدید است که حفاظت، اطمینان و اعتماد" را در منطقه از طریق برنامه‌های بهبود مبتنی بر سرمایه‌گذاری و اشتغال فراهم می‌کند.  

بحران آموزشی ناشی از کرونا در آمریکای لاتین که به طور متوسط ۲۳۱ روز تعطیلی مدارس را به همراه داشته، این منطقه را در صدر آسیب‌دیده‌ترین مناطق جهان قرار داد و در منطقه‌ای که حتی قبل از کرونا، نیمی از دانش‌آموزان، دبیرستان را به پایان نمی‌رساندند، لزوم بازگشایی مدارس را برجسته می‌کند.

طبق آمارهای یونسکو، عملا همه کشورهای منطقه از نظر مدت زمانی که کلاس‌های درس را بسته نگه داشته اند، از میانگین جهانی فراتر رفته اند. بولیوی، هندوراس، پاناما و السالوادور با بیش از ۸۰ هفته تحصیل کودکان از خانه و دور از کلاس‌های درس در صدر فهرست تعطیلی‌ها قرار دارند.

بانک توسعه بین آمریکایی بر اساس مطالعه دقیق شاخص‌های تحصیلی در ۱۱ کشور آمریکای لاتین که در مجموع ۸۳ درصد از دانش‌آموزان منطقه را تشکیل می‌دهند، اعلام کرد: ما دریافتیم که در کشورهای بزرگ منطقه همچون برزیل، آرژانتین و پرو، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان بین ۶ تا ۲۳ سال در فعالیت‌های آموزشی شرکت نمی‌کنند و یا در زمان تعطیلی مدارس با معلمان ارتباطی برقرار نمی‌کنند.  

در نتیجه با در نظر گرفتن این مسئله که این کشورها جزو ثروتمندترین کشورهای منطقه هستند، می‌توانیم فرض کنیم که وضعیت در فقیرترین کشورها که اطلاعات دقیقی برای آن‌ها در دسترس نیست، بدتر است. این مسئله همچنین نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از دانش‌آموزان در دوران تعطیلی مدارس از هیچ یادگیری برخوردار نبوده‌اند.        

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha