جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو/ تاکید شخصیت های روس بر استحکام روابط روسیه - ایران

مسکو - ایرنا - همزمان با جشن چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سرتاسر کشور و گوشه و کنار جهان، این آیین باشکوه در امروز در مسکو به دلیل شدت شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از مسکو،  مراسم چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط سفارت جمهوری ایران در مسکو با حضور معاون وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، سفرا و  مهمانانی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم مسکو، تجار و ایرانیان مقیم فدراسیون و جمعی از اندیشمندان دو کشور و ایرانیان بصورت مجازی برگزار شد.

 برخی مقام های روس، دیپلمات های خارجی و روس های علاقه مند به جمهوری اسلامی ایران در این مراسم بطور مجازی مشارکت کردند. این برنامه بطور مستقیم از شبکه یوتیوب پخش شد.

در این مراسم کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقام های روس ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی به ابعاد مختلف اهمیت انقلاب اسلامی و تاثیر گذاری ان در منطقه پرداختند.  

 تدوام  روابط چند وجهی ایران و روسیه

  «ایگور مارگولوف» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه  در این مراسم با تبریک جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  گفت:  روابط  چند وجهی و دوستانه تهران و مسکو در ابعاد مختلف دوطرفه منطقه ای و بین المللی  روز به روز در حال افزایش است 

وی با اشاره به سه مکالمه تلفنی روسای جمهوری دو کشور در هفته ها و ماه های اخیر و همچنین  دیدار اخیر  رئیسی  و پوتین اظهار امیدواری کرد که نتایج مذاکرات دو  رئیس جمهوری به تقویت روابط دو کشور در حوزه های مختلف بیانجامد.  

جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو/ تاکید شخصیت های روس بر استحکام روابط روسیه - ایران

وی افزود : وزرای خارجه دو کشور  در تماس دائم هستند  و در باره مسائل منطقه داخلی و جهانی تبادل نظردارند و همکاری های پارلمانی دو کشور نیز قابل توجه است.  

این مقام روس یکی از اولویت های  دو کشور را گسترش همکاری های تجاری داست و  گفت علی رغم تحریم ها و  پاندمی تبادلات تجاری دو طرف در سال ۲۰۲۱ به بیش از چهار میلیارد دلار رسید.  

وی گفت  ما پروژه هایی مهم در زمینه های انرزی و حمل نقل داریم.

این دیپلمات روس تصریح کرد  قراداد موقت تجاری ایران و اوراسیا با تلاش‌های در حال انجام در حال تبدیل به قرارداد تمام عیار و دائم خواهد شد و در نتیجه ایران و اوراسیا از منافع بسیار زیاد آن برخوردار خواهند شذ.  

مارگولوف گفت: پایه های حقوقی بین دو کشور در حال تکامل و موافقتنامه فرهنگی نیز در حال شکل‌گیری است بطوریکه که بتواند ذر زمینه های فرهنگی و هنری دو کشور به سطح مناسبی برسند.  

وی درارتباط با سند راهبردی درازمدت  دو کشور که  درحال پردازش و تهیه است، گفت که این سندی بسیار مهم برای دو کشور خواهد بود که می تواند میزان و حجم روابط دو کشور را در حوزه‌های مختلف به سطح بی‌سابقه ای  برساند.  

این مقام روس گفت دو کشور همچنین در زمینه های امنیت منطقه ای از  جمله افغانستان سوریه، خزر و قفقاز تعاملات بسیار نزدیکی دارند.

جلالی: فصل نوینی در روابط دو کشور آغاز شده است 

 ادامه این مراسم  کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت این روز بزرگ، به ریشه یابی دشمنی غرب علیه ملت و دولت ایران پرداخت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه رهبران ایران و روسیه بر  ارتقا روابط تاکید دارند، اظهار داشت: سفر رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو به دعوت رسمی پوتین فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده است ...

وی افزود: ایران و روسیه از ظرفیت بالایی در عرصه های گوناگون برخوردار هستند و اخیرا توافق های متعددی در زمینه اقتصادی و فنی به امضا  رسیده که زمینه تقویت روابط را فراهم کرده است.  


جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو/ تاکید شخصیت های روس بر استحکام روابط روسیه - ایران

وی گفت :سطح مبادلات دو کشور در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۸۲ درصدی معادل چهار میلیارد دلار رسید  که در طول تاریخ بی سابقه است.  

 وی با بیان اینکه هر دو کشور با یکجانبه گرایی مخالفند و تحت تحریم های ظالمانه قرار دارند گفت : ایران و روسیه در راستای منافع مشترک حامی ثبات و امنیت در منطقه هستند.  

وی با اشاره به  اینکه هم اکنون مذاکرات هسته ای در  وین در جریان است. گفت :آمریکا با خروج از برجام نه تنها تعهدات بین المللی را نقض کرد  بلکه با اعمال تحریم های یکجانبه به ملت ایران ظلم زیادی کرد بنابراین عدم اطمینان گفته های آمریکا نمایان است.  

جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو/ تاکید شخصیت های روس بر استحکام روابط روسیه - ایران

او اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران با صراحت و قاطعیت به دنبال توافق خوب است. و دولت سیزدهم  مذاکره را با نگاه مثبت قبول دارد بطوریکه مذاکره برای احقاق حقوق مردم ایران و لغو تحریم ها باشد نه مذاکره برای مذاکره.  

در این مراسم که با نواختن سرود ملی کشورمان آغاز شد، پیام ویدئویی وزیر امور خارجه کشورمان نیز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب قرائت شد.

بررسی ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی در وبینار تخصصی اندیشمندان ایران و روسیه

همچنین به مناسبت دهه فجر و در ۴۳ امین سالگرد پیروزی انقلاب وبیناری تخصصی با حضور و سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و اندیشمندان دو کشور برگزار شد.

 نایومکین رییس انستیتو شرق شناسی،   دوگین فیلسوف روسیه، سافونوف دبیر اداره همکاری بین المللی کلیسای مسیحیت ارتدکس روسیه، محی الدینوف رییس انستیتو اسلامی مسکو،  محمد شین رییس دانشگاه اسلامی غازان،  محمد شین رییس دانشگاه اسلامی غازان نیز در بخش وبینار علمی تخصصی این مراسم به بررسی ابعاد انقلاب اسلامی ایران در منطقه  و جهان پرداختند.  

در این وبینار نائومکین (رئیس انستیتوی انقلاب اسلامی روسیه) به عنوان سخنران اول از عمق تحولات ناشی از انقلاب ایران در بافت جامعه ایران صحبت کرد و تاکید کرد که این انقلاب بسیار فراتر از یک تغییر در نظام سیاسی است. وی با اشاره به جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و تهدیدها علیه ایران، موفقیت مردم ایران را در برابر این فشارها ناشی از ارزش‌های دینی این انقلاب دانست.

در ادامه این وبینار دمیر محی الدین(معاون اداره دینی مسلمانان روسیه) ضمن تبریک این روز به مردم ایران، از سوابق طولانی تعاملات میان مسلمانان ایران و روسیه صحبت کرده و از اثر گذاری فرهنگ و زبان فارسی و نقش ایران در ورود اسلام به روسیه را تشریح کرد. محی الدین با اشاره به سفر رییس جمهوری ایران به روسیه گفت اقامه نماز در کرملین توسط ایشان در خاطر مسلمین روسیه باقی خواهد ماند.

الکساندر دوگین (پژوهشگر) با مقایسه انقلاب ایران در قیاس با انقلاب‌های دیگر در جهان ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی را در شناخت عوامل نابرابری و ضربه زدن به این عوامل برشمرد.

وی تشریح کرد که در دیگر انقلاب‌ها همواره پیامدهای ناشی از نابرابری و بی عدالتی مورد حمله واقع شد و هرگز به علل به وجود آورنده آن، یعنی استبداد سرمایه داری و غرب توجه نشده بود.

دیمیتری ساخانوف (دبیر اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس) سخنرانی دیگر این وبینار از تشابهات بسیار فرهنگ و ارزش‌های دینی مسیحیت ارتدوکس و اسلام سخن گفته و اشاره کرد که میان این دو دین حتی نقاط فقهی مشترک بسیاری وجود دارد.

در ادامه محمدشین(رییس دانشگاه اسلامی روسیه در غازان) با اشاره به خاطرات سفرش به ایران از فضای باز سیاسی و تبادلات آزاد فرهنگی در ایران، گفت که این امر خود نشان دهنده نادرست بودن تبلیغات مغرضانه علیه ایران است.

جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو/ تاکید شخصیت های روس بر استحکام روابط روسیه - ایران

 اکبری جدی رییس مرکز اسلامی مسکو نیز  ویژگی همنشینی موفق سنت و مدرنیته در گفتمان انقلاب اسلامی را بررسی کرد. وی به این امر اشاره کرد که این همنشینی میان مردم سالاری نوین و ارزش‌های دینی اصیل امری است که در ساخت نظام سیاسی ایران بعد انقلاب به خوبی شکل گرفته است.

کاظم حلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در انتهای این نشست با تشکر از همه حضار و سخنرانان به اهمیت گام دوم انقلاب در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و ریشه دشمنی غرب با ایران را در گفتمان ارایه شده از اسلام در انقلاب دانست. وی پس از توصیف صورت خشن و افراطی از اسلام در مقابل اسلام آمریکایی که در برابر همه چیز خنثی عمل میکند، به روایت متعادل ارائه شده از اسلام در ایران اشاره کرد و گفت که این روایت متعادل مبتنی بر اخلاق، مردم سالاری، ارزش‌های الهی است و این همان چیزی است که چهار دهه گذشته منجر به دشمنی غرب با این انقلاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha