اصفهان نیازمند  نقشه گسل‌ها  به منظور کنترل فرونشست زمین است

اصفهان-ایرنا-عضوهیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: تهیه نقشه گسل‌های شهر اصفهان و الگوی پهنه‌بندی فرونشست حاصل از برداشت آب با مطالعات دقیق میدانی ضروری است.

میثم تدین  روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: برداشت بی‌رویه آب ،تغذیه نشدن آبخوان ها، جاری نبودن زاینده رود وخشک شدن نهرهای سنتی یا  مادی ها، فرونشست زمین دراصفهان را بدنبال داشته است که مطالعات انجام شده این موضوع را تایید می کند.

وی افزود: اکنون افزایش فرونشست زمین از گسل مارنان به سمت شمال شرق به‌صورت پله‌ای مشاهده می شود.

تدین با بیان اینکه دربخش شمال شرقی این گسل نیز فرونشست تکرار می‌شود، افزود: در غرب اصفهان از مارنان به سمت شمال شرق و در شمال شرق این منطقه  به سمت فرودگاه، فرونشست در حال رخ نمایی است که این موضوع نشان می‌دهد گسل‌های پی سنگی در منطقه وجود دارد که کنترل کننده الگوی فرونشست  است.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان، افزود: این گسل‌های عمیق که در ورودی تغذیه کننده مجدد آبخوان ها واقع شده اند، کنترل کننده امتداد و میزان فرونشست هستند.

وی هشدار داد: با استمرارخشکی زاینده‌رودعمق این گسل ها تشدید می شود، آبخوان ها با افت شدید روبرو می شوند و اگر تغذیه نشوند نشست آنها دائمی خواهد بود.

استاد دانشگاه اصفهان افزود: میزان فرونشست در شمال اصفهان در دشت های حبیب آباد و برخوار بیشتر و به طرف کوه صفه کمتر می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان فرونشست درمیدان نقش جهان اصفهان، به ترتیب درضلع شمال شرقی، جنوب غربی و بخش میانی است.

تدین گفت: در محدوده سی و سه پل در امتداد شمال غرب و جنوب شرق بیشترین فرونشست زمین اتفاق افتاده و این هشداری برای تخریب آثارباستانی در سطح شهر است.

به گفته وی، روندهای گسلی در اصفهان، الگوی سطحی اشکال فرونشست ناشی از برداشت آب زیرزمینی را کنترل می کند.

عضوهیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان، افزود: استفاده از تصاویر راداری که قدرت نفوذ در خاک را دارند روش خوبی برای بررسی دشت ها در زمینه فرونشست است که نه تنها میزان آن را نشان می دهد بلکه امتداد و الگوی آن را نیز ترسیم می کند.

وی افزود: استناد به نتایج این روش ها در تعیین الگوی دقیق فرونشست شهراصفهان و سپس برنامه ریزی برای هدایت ساختمان سازی درمناطق امن تر و تغذیه مصنوعی آبخوان ها برای کنترل فرونشست های آتی موثر است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان، امروز اصفهان تنها شهر در کشور است که فرونشست زمین به داخل منطقه مسکونی آن نفوذ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha