۲۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا -  اگرچه این روزها شاهد وضعیت آبی کرونایی موجود در بیشتر نقاط کشور و کاهش آمار فوتی ها و بستری ها هستیم اما این شرایط به سرعت با سویه جدید اومیکرون شکننده بوده و با تداوم عادی انگاری شهروندان و تعلل در تزریق دُز سوم واکسن احتمال قرارگیری در پیک ششم کرونا وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان بهداشتی تا زمانی که بیش از ۷۵ درصد از افراد جامع  دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده باشند همچنان خطر شیوع موج ششم و ابتلای افراد به بیماری کرونا وجود دارد.

 تاخیر در تزریق دُز سوم و فاصله افتادن بین دزهای تکمیلی کرونا باعث می‌شود که ایمنی بدن انسان علیه این ویروس خطرناک روز به روز کاهش یابد.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش کرده که علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است، با این حال با توجه به قدرت سرایت بیشتر این سویه تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و عدم دسترسی به خدمات، منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع تر از سویه دلتا در نای و ریه ها تکثیر می شود. با وجودیکه سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است.

نتایج یک مطالعه مقدماتی هم نشان می‌دهد که اومیکرون موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود.

در کنار علائمی که پیش تر برای ابتلا به کووید۱۹ مطرح می‌شود، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه اومیکرون  باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده که بصورت قطعی تایید نشده است. این علائم خارش گلو، سرفه خشک، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم، تعریق شبانه هستند.

۲۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

تازه ترین اخبار از وضعیت کرونایی استان‌ها 

در استان آذربایجان فوتی های ناشی از کرونا در استان طی ۷۲ ساعت گذشته به صفر رسید که این امر از ابتدای شروع پاندمی بی سابقه بوده است. با توجه به این امر، تعداد فوتی های کرونا در استان در رقم هفت هزار و ۲۵۲ نفر باقی ماند.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، ابتلای ۷۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا ثبت شده و ۵۱ نفر از آنان در مراکز درمانی استان بستری شدند. با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۲۷۷ نفر کاهش یافت که کمترین میزان از بهار سال گذشته است.

خبر دیگر از استان اردبیل اینکه مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان طی شبانه روز گذشته را ۸۲ نفر اعلام شده و روند پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد.

شمار بستری روزانه کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته ۱۵ نفربود که این میزان بستری روزانه مبتلایان کرونا، ۱۷۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در استان اردبیل است.  طی شبانه روز گذشته با صفر شدن دوباره فوت مبتلایان کرونا، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۶۲۶ نفر باقی ماند.

هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

دی ماه جاری در شهرستان تکاب هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا ثبت نشده و بسیاری از شهرستان ها نیز تنها یک فوتی داشتند.

خبر دیگر اینکه مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد تا کنون ۸۶ هزار و ۳۸۵ نفر بهبود یافته و یک هزار و ۴۵ نفر فوت کرده اند. طی هشت روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در این  استان گزارش نشده و شمار قربانیان این بیماری در استان یک هزار و ۴۵ نفر است.

 با توجه به اینکه تاکنون یک نفر در استان به این ویروس مبتلا شده در سایه عادی انگاری مردم و بی توجهی آنان به دستور العمل‌های بهداشتی شیوع گسترده این ویروس و افزایش تعداد مبتلایان به آن دور از انتظار نیست.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان از احتمال وقوع موج جدید کرونا در این استان تا اواخر بهمن ماه خبر داد و گفت: تنها راه برای جلوگیری از موج بیماری بالا بردن پوشش واکسیناسیون است.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: ابتلا به سویه اُمیکرون در خوزستان در حال افزایش است به گونه ای که اکنون بیش از ۸۰ درصد سویه ها توسط آزمایشگاه، اُمیکرون تشخیص داده می شود.

 از استان البرز خبر رسیده که در روزهای گذشته تعداد  مراجعه بیماران سرپایی و مشمول بستری به مراکز درمانی و بهداشتی البرز تغییرخاصی نکرده است. روند نزولی ابتلا به کرونا  اکنون در این استان متوقف شده و تا حدودی مبتلایان نیز تعدادشان افزایش یافته است. استان البرز به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد.

طی ۲۴ ساعت گذشته  فوتی کرونایی در استان ثبت نشده است،‌ بیان داشت: ۶ هزارو ۴۹۶بیمار  بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در البرز جان باخته‌اند.

از استان هرمزگان خبررسیده که در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۳۷ نفر دیگر، شمار کل بستری‌های کرونایی در استان به ۸۰ نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته فوتی براثر کرونا در هرمزگان ثبت نشد و جمع جانباختگان این بیماری در استان همان ۲ هزار و ۴۶۱ نفر باقی ماند.

خبر دیگر اینکه ۱۰۰ بیمار کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد. شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۶  هزار و ۵۷۵ نفر رسید.
 مورد فوتی کرونا در این بازه زمانی در استان مرکزی گزارش نشده و شمار فوتی‌های کووید ۱۹ تاکنون به ۲ هزار و ۹۹۲ نفر است.

در ایلام ۲۷ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۷ هزار و ۳۳۳ نفر است. ۶ بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان هم اکنون ۳۰ نفر است.

مورد فوتی ناشی از کرونا شبانه روز گذشته در ایلام ثبت نشد و مجموع فوتی ها تا این لحظه هزار و ۱۷۵ نفر است.

از سویی دیگر در استان همدان هم با شناسایی ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۸۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۰ هزار و ۲۵۸ نفر رسید.

همچنین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است. آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۶۶ نفر رسیده است.

 استان قم در هفته‌های گذشته روند شناسایی بیماران کرونایی در این استان بار دیگر صعودی شده‌است. با پیدایش گونه جدید بیماری کرونا احتمال می‌رود استان نیز متاثر از این نوع ویروس، از شرایط فعلی که آبی‌رنگ است، خارج شود.

تاکنون ۱۱ بیمار مبتلا به اومیکرون در استان شناسایی شده‌اند که شرایط خوبی دارند؛ بیماری تعدادی از آن‌ها به‌طور کامل برطرف شده و تعدادی نیز در انتهای روزهای قرنطینه‌ای هستند.

۲۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

تداوم واکسیناسیون عمومی در کشور 

تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر دُز دوم و ۱۳ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۴۲۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۶ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۵۲ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۳۷۷ هزار و ۶۷۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در استان آذربایجان شرقی تاکنون ۲۳.۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند این استان به لحاظ درصد پوشش واکسیناسیون دُز سوم کرونا رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود تاکنون ۹۲.۳ درصد دُز اول و  ۸۳.۵ درصد نیز دُز دوم را در مراکز واکسیناسیون استان دریافت کرده‌اند. در آمارهای مربوط به کل جمعیت بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی تاکنون ۷۵.۷ درصد دز اول، ۶۸.۵ درصد دز دوم و ۱۹.۴ درصد نیز دز سوم را دریافت کرده‌اند. 

واکسیناسیون مادران باردار در آذربایجان شرقی نیز به عدد قابل قبول ۷۳.۸ درصد  و دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۷ سال نیز به ۹۲.۳ درصد رسیده است.

همه ادارات دولتی این استان موظف به کنترل همکاران از نظر تزریق واکسن بوده و همکاران و افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند.

در شهرستان سردشت تاکنون ۱۰ هزار و ۶۸۰ نفر مرحله سوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند که ۱۱ درصد افراد واجد شرایط این شهرستان را شامل می شود.

از ابتدای طرح واکسیناسیون سراسری تاکنون ۱۴۹ هزار دز واکسن در سردشت تزریق شده است که از این تعداد تاکنون بیش از ۸۱ هزار نفر از واجدان شرایط دز اول و ۶۷ هزار نفر نیز دز دوم و مابقی هم دز سوم خود را پس از تکمیل فرآیند دز اول و دوم تزریق کرده‌اند.

همچنین  در شهرستان دزفول حدود ۸۳ درصد از افراد واجد شرایط  دُز اول و دوم را دریافت کرده‌اند و در مرحله دریافت دُز سوم هستند.
افرادی که دُز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند به صورت قطره چکانی اقدام می‌کنند به طوری که روزانه فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر برای دریافت دُز اول به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند.

در حال حاضر تمام شهرهای خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند همچنین تاکنون ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

تاکنون حدود ۸۴ درصد جمعیت هدف استان خوزستان یک دُز، ۶۹ درصد ۲ دُز و ۱۶ درصد سه نوبت واکسن را دریافت کرده اند.

استان البرز هم ۹۰ درصد جمعیت دانش آموزی استان البرز تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده اند. تاکنون برای حدود ۱۸ درصد  جمعیت البرز دز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

در استان اردبیل تاکنون یک میلیون و ۸۸۰ هزار و ۹۳۶ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف ساکن در استان اردبیل واکسینه شده اند ،۹۱۲ هزار و ۸۴۶ دُز واکسن نوبت اول و ۷۹۸ هزار و ۸۹۷ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

تاکنون برای ۱۶۹ هزار و ۱۹۳ نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور / فوت ۱۸ نفر دیگر بر اثر کرونا

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۸ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۱۳ نفر رسید. در این بازه زمانی ۳۶۵۳ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۰۶ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۶ میلیون ۶۸ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۱۲۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha