۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84610820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست جدیدامنیت ملی پاکستان،تمرکز بر صلح باهمسایگان ودیپلماسی اقتصادی

اسلام‌آباد - ایرنا - دولت پاکستان قرار است از سیاست جدید «امنیت ملی» رونمایی کند که تمرکز آن کشور برای پیشبرد سیاست خارجی به ویژه صلح با همسایگان، تنش زدایی با هند و تقویت دیپلماسی اقتصادی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه اعلام کردند که سیاست جدید روابط خارجی و امنیت ملی روز جمعه توسط «عمران‌خان» نخست وزیر این کشور در اسلام‌آباد رونمایی خواهد شد که تمرکز اصلی آن بر خصومت زدایی با هند، تقویت صلح با همسایگان و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی می‌باشد.

یک مقام ارشد در اداره امنیت ملی پاکستان نیز در آستانه رونمایی از سیاست جدید امنیت ملی این کشور، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که براساس سیاست جدید، اسلام‌آباد مصرانه صلح با همسایگان را دنبال می‌کند و برای ۱۰۰ سال آینده به دنبال دشمنی با هند نیز نخواهد بود.

وی پیش بینی کرد که براساس سیاست جدید امنیت ملی پاکستان درهای تجارت و رفت و آمد این کشور به سوی هند بدون حل و فصل نهایی مناقشه کشمیر گشوده خواهد شد مشروط بر اینکه مذاکرات میان دو رقیب هسته‌ای شبه قاره پیشرفت داشته باشد.

روابط پاکستان و هند از تابستان سال ۲۰۱۹، زمانی که دهلی نو امتیاز ویژه منطقه مورد مناقشه کشمیر را لغو کرد، به پایین‌ترین سطح رسیده است. پاکستان در واکنش به اقدام هند، روابط دیپلماتیک خود را کاهش داد و تجارت دوجانبه با هند را نیز تا به امروز به حالت تعلیق درآورد.

روابط شکننده رقبای سنتی جنوب آسیا که از سه سال گذشته با تنش‌های شدیدی مواجه شده است، با رایزنی مقامات ارشد نظامی دو کشور در اوایل بهمن ۱۳۹۹ و توافق متقابل برای پایبندی به آتش بس مرزی وارد مرحله جدیدی شد، اقدامی که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه و تازه‌ترین گام در مسیر تنش زدایی تلقی می‌شود.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله تنش‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی سال‌های اخیر میان دو کشور به شمار می‌رود.

سیاست جدیدامنیت ملی پاکستان،تمرکز بر صلح باهمسایگان ودیپلماسی اقتصادی

اسلام‌آباد، از ژئواستراتژیک تا ژئواکونومیک

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز گزارش داد: از آنجایی که سیاست جدید امنیت ملی این کشور به دنبال تغییر رویکرد اسلام‌آباد از ژئواستراتژیک به ژئواکونومیک است، می‌توان نسبت به احتمال آب شدن یخ روابط با هند خوشبین بود.

در این گزارش آمده است: امنیت اقتصادی موضوع اصلی سیاست جدید امنیت ملی پاکستان خواهد بود. از طرف دیگر دیپلماسی اقتصادی و صلح با همسایگان نزدیک موضوع اصلی سیاست خارجی است.

یک مقام آگاه پاکستان به این منبع خبری گفت: مناقشه طولانی مدت کشمیر با هند به عنوان یک موضوع سیاست ملی حیاتی برای پاکستان شناخته شده است، اما ژئواکونومیک لزوماً به این معنا نیست که اسلام‌آباد منافع ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک خود را نادیده بگیرد.

در عین حال کارشناسان پاکستانی، مدیریت روابط تنش آلود با هند را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی سیاست خارجی دولت اسلام‌آباد در سال ۲۰۲۲ میلادی در کنار چالش رقابت چین و آمریکا، اوضاع پیچیده افغانستان و تحولات منطقه‌ای عنوان می‌کنند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha