۲۱ دی ۱۴۰۰، ۷:۱۶
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84608996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام یمنی: ادعای تازه عربستان در مورد بندر الحدیده، زمینه سازی برای تخریب آن است

تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن دوشنبه شب درخصوص ادعاهای واهی اخیر عربستان درخصوص بندر الحدیده در غرب کشورش گفت: ادعای این کشور مبنی بر استفاده از بنادر الحدیده برای قاچاق سلاح توسط انصارالله تنها بهانه آنها برای تخریب این بنادر است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "سبا" یمن، هشام شرف همچنین در نامه‌ای خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نسبت به خطراتی که دروغ‌های سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در این باره بیان کرده است، هشدار داد.

وی همچنین دروغ‌های ائتلاف سعودی در مورد کارکرد بنادر الحدیده را مقدمه چینی این ائتلاف برای حمله به بنادر غیر نظامی اعلام کرد که شریان اصلی واردات ۸۰ درصد از مواد غذایی، کمک‌های انسان دوستانه و فرآورده‌های نفتی به یمن است.

وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن با بیان این که "هر کشتی که وارد بنادر الحدیده می شود، پیشتر مجوز ورود را از مکانیسم راستی آزمایی و بازرسی سازمان ملل متحد (UNVIM) دریافت می کند"، اظهار کرد: با این وجود نیروهای ائتلاف متجاوز اقدام به توقیف کشتی‌های حامل نفت و گاز خانگی و جلوگیری از ورود آنها به بندر الحدیده می‌کنند.

وی این اقدام سعودی را مشابه آن حوادثی دانست که در آن فرودگاه بین المللی صنعا هدف حمله ائتلاف قرار گرفت، چرا که به گفته او این ادعاهای عربستان مبنی بر استفاده [انصارالله] از بنادر الحدیده برای عملیات قاچاق سلاح، تنها بهانه آنها برای تخریب این بنادر است.

وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن در این نامه اعلام کرد که تجاوز به یمن در چند ماه آینده وارد هشتمین سال خود خواهد شد و حکومت ریاض باید از هر فرصتی برای تحقق صلح، توقف حملات نظامی، برداشتن همه انواع محاصره و نشستن بر سر میز مذاکره برای بحث و گفت وگو درخصوص تمام مسائل مورد اهتمام دو کشور استفاده کند.

وی همچنین از دولت ریاض خواست که از تأمین مالی شبه نظامیان و گروه‌های مسلح خارجی غیر قانونی خود دست بردارد، گروه‌هایی که مانع اصلی در راه تحقق صلح به شمار می روند و موجب بی ثباتی شرایط در شبه جزیره عربستان، جنوب دریای سرخ شده و تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی هستند.

شرف در این نامه همچنین بر مشروعیت اقدام نیروی دریایی ارتش یمن برای حفظ حاکمیت آب‌های سرزمینی این کشور و رصد هر کشتی یا محموله سلاح یا تجهیزات مرتبط با منابع مالی تجاوز به یمن تأکید کرده است.

نیروهای مسلح یمن ۱۳ دی ماه سال جاری تصاویری از یک کشتی نظامی باری اماراتی را به همراه تجهیزات و جنگ افزارهایی که قرار بوده علیه ملت یمن مورد استفاده قرار گیرد، نشان داد.

ژنرال یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز توقیف یک فروند کشتی باری اماراتی را تأیید کرد و گفت که این کشتی بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha