سیل بیش‌از ٣٧۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

زاهدان- ایرنا- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: پس از فروکش کردن سیلاب ناشی از بارندگی‌های اخیر و حضور کارشناسان جهادکشاورزی در مناطق آسیب دیده شهرستان‌های جنوبی این استان میزان برآورد خسارت سیل ٣٧۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان بوده است.

فرید الدین سلیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عمده خسارات وارده سیلاب اخیر به بیش از ٢٠ هزار هکتار  اراضی زراعی و باغی، ۵۶٠ دامداری روستایی و عشایری، ٨۴٩ رأس دام سبک و سنگین، ٢۵ باب گلخانه، ۶٧ کلنی زنبور عسل، ٢۶٢ حلقه چاه و ٩٠ رشته قنات، ١٨٧ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع،  ٢١٩هکتار سیستم نوین آبیاری، ١٩٠ کلیومتر انتفال آب با کانال و لوله، ۴٩٧بند و سازه آبخیزداری و ٧٠ استخر پرورش ماهی بوده است.
وی افزود: در این مدت اقداماتی نظیر جابجایی موقت ٨٢٠ راس دام،ضد عفونی پنج هزار متر جایگاه دامی و سمپاشی پنج هزار رأس دام ، تهیه و توزیع بیش از پنج هزار دُز واکسن و واکسیناسیون ١۵ هزار رأس دام، مرمت و بازگشایی ٣٣ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع، مرمت و بازگشایی ١٣ رشته قنات انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین لایروبی ١۵ حلقه چاه آب، مرمت و احداث حدود چهار کیلومتر سیل بند و بکارگیری ۶١ دستگاه ماشین آلات سنگین و تراکتور برای تسطیح و جاده‌های دسترسی به مزارع از دیگر اقدامات انجام شده به منظور کاهش مشکلات فعالان بخش کشاورزی استان بوده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیادی است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارد.
برخی مناطق این استان مانند سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز نیز آب و هوای نیمه بیابانی و بعضا مرطوب و ناحیه کوهستانی بم‌پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به سمت غرب تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.
با این وجود استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند و تالاب‌های هامون و هامون جازموریان یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می شود به طوری در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha