بازسازی ۲۶۰۰ هکتار آب‌بندان در استان‌های شمالی تا پایان امسال

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌کرد که در صورت تامین اعتبار، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های استان‌های شمالی در سال جاری بازسازی شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «رضا سرافرازی» افزود: امسال نزدیک به ۱۳۳ میلیارد تومان از اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰ برای بازسازی آب‌بندان‌های استان‌های شمالی کشور تامین شده، اما از نظر اعتبارات استانی عقب هستیم که در صورت تحقق آن، بازسازی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار یاد شده عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: پارسال ۹ هزار و ۹۵ هکتار از آب‌بندان‌های استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با تامین به‌موقع اعتبارات ملی و استانی بازسازی شد و امسال نیز این آمادگی را داشتیم با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، تا سطح ۹ هزار هکتار عملیات بازسازی این سازه ها را انجام دهیم.

وی بیان‌داشت: بر اساس توافقنامه سه‌جانبه بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری‌های سه استان شمالی کشور و وزارت جهاد کشاورزی قرار است در مجموع ۲۴ هزار هکتار از آب‌بندان‌های اولویت‌دار بازسازی شود.

سرافرازی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح، افزایش ۶۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش آب‌بندان‌ها و تنظیم حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب داخل این سازه‌ها برای استفاده در اراضی کشاورزی است.

وی، اراضی پایاب ۲۴ هزار هکتار آب‌بندان را ۱۴۴ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با ذخیره آب باران در این سازه ها می‌توان ۲ یا سه نوبت کشت انجام داد.

این مسوول پیش‌بینی کرد: با بازسازی ۲۴ هزار هکتار آب بندان های استان‌های شمالی کشور، تولید برنج ۲۱۶ هزار تن و کلزا ۲۸۸ هزار تن افزایش یابد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با افزایش آب ذخیره شده در این سازه‌ها، علاوه بر کشت و افزایش محصولات، این آب می‌تواند برای پرورش ماکیان و آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد.

وی، کنترل سیلاب‌ها، بازچرخانی و استفاده مجدد از زه‌آب‌ها و تامین آب مورد نیاز محیط زیست را از دیگر مزیت‌های بازسازی آب‌بندان‌ها برشمرد.

سرافرازی به مشارکت مردمی در احداث و بازسازی آب بندان ها اشاره کرد و گفت: اختصاص زمین، احداث آب بندان ها و بهره برداری از آن با مشارکت و توانمندی مردم انجام می‌شود که حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، آب‌ بندان گونه‌ ای تالاب است که به دست انسان ساخته می‌شود. آب‌ بندان‌ ها بیشتر برای پرورش ماهیان گرم‌آبی، ذخیره آب در فصول بارانی برای کشت برنج و آب شرب استفاده می‌شود.

در ایران به دلایل آب و هوایی بیشتر آب‌بندان‌ ها در استان‌های شمالی کشور یعنی مازندران، گیلان و گلستان وجود دارد که علاوه بر پرورش ماهیان و ذخیره آب کشاورزی، مکانی مناسب برای گونه‌های مختلف زیستی است.

گونه‌های متفاوتی از پرندگان از جمله مرغابی، پرلا، پلیکان، قو، اردک تاجدار و گونه‌های دیگر هر ساله به آب‌بندان‌های شمال کشور مهاجرت می‌کنند.

پرورش ماهی در آب‌ بندان‌ها کاری پر سود و منفعت است که در استان‌های شمالی جریان دارد و این کار باعث اشتغال زایی شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha