سالانه ۲۰۰ عنوان کتاب در موزه دفاع مقدس منتشر می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از انتشار ۱۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در هر شش ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا علی اصغر جعفری روز دوشنبه در جشنواره کتاب صدر و رونمایی از صد عنوان کتاب در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: امروز صد عنوان کتاب در حوزه انقلاب و دفاع مقدس که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ منتشر شده رونمایی می شود و هر شش ماه صد عنوان کتاب منتشر خواهد شد و امیدوارم در دهه فجر شاهد رونمایی از صد عنوان کتاب دوم باشیم.
وی افزود: بزرگترین کتابخانه حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در منطقه غرب آسیا با ۳۰ هزار عنوان کتاب و منبع پژوهشی در این موزه وجود دارد و با راه اندازی سامانه جامع کتابخانه های دفاع مقدس این امکان فراهم شده تا تمام کتابخانه های دفاع مقدس به این سامانه متصل شوند و همه بتوانند از نزدیکترین کتابخانه محل سکونت خود به این کتاب ها دسترسی داشته باشند.
جعفری ادامه داد: سامانه اسناد دفاع مقدس با ۱۰ میلیون سند به زودی راه اندازی می شود تا این اسناد در اختیار پژوهشگران حوزه دفاع مقدس قرار گیرد.

این موزه از رساله های کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت مالی و اسنادی می کند و تا کنون ۱۳۰ پایان نامه مورد حمایت قرار گرفته و بعضی از این رساله ها در حال دفاع است.

وی افزود: در حوزه ادبیات به ویژه داستان و رمان از دو سال پیش کارگاهی برای آموزش جوانان تشکیل شده و ۱۰ رمان جزو ۱۰۰کتابی است که امروز رونمایی می شود.
جعفری از ایجاد رشته روایت گری و اسناد با هماهنگی دانشگاه علمی کاربردی خبر داد که قرار است اولین دوره دانشجویی در این حوزه فراهم شود.

۸۰درصد مخاطبان کتاب‌های جدید عموم مردم هستند
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های کتاب دفاع مقدس در استان تهران درباره ۱۰۰ کتاب جدید گفت:  ۸۰ درصد از این کتاب ها برای مخاطبان عام و ۲۰ درصد برای مخاطبان تخصصی است. همچنین ۷۰ درصد این کتاب ها برای بزرگسالان و ۳۰ درصد برای کودکان و نوجوانان نوشته شده و تلاش می کنیم تا گستره کتاب ها را برای کودکان و نوجوانان گسترش دهیم.
جعفری افزود: ۲۶ درصد کتاب ها پژوهشی، ۲۱درصد خاطره نگاری، ۱۶درصد رمان و داستان، ۱۰درصد تاریخ شفاهی، ۹درصد قصه و تصویر، هشت درصد شعر، پنج درصد مجموعه داستان، ۲درصد عکس و سه درصد سایر  آثار است.
وی افزود: ۵۴ درصد از این کتاب ها در حوزه دفاع مقدس، ۳۰ درصد در حوزه انقلاب و ۱۶ درصد در حوزه مقاومت است.

صد هزار دیده برای تماشای جلوه های دفاع مقدس لازم است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با اشاره به غزلی از فروغی بسطامی گفت: دفاع مقدس با صد هزار جلوه ظهور کرد و برای تماشای این جلوه ها صد هزار دیده لازم است و انتشار کتاب یکی از راه های ظهور این جلوه هاست.
غلامعلی حداد عادل افزود: وقتی صد عنوان کتاب طی دو فصل در انتشارات سرو (انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) با موضوع دفاع مقدس منتشر می شود، علامتی از عظمت هشت سال دفاع مقدس است که بعد از ۳۳ سال از آتش بس، ارزش ها و خاطرات آن کشف می شود و یک منبع ناکاویده است و همچون کوه یخی است که یک دهم ان مشخص شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: کاری کنیم که این ارزش ها به یک جویبار تبدیل شود. همانگونه که باران بهاری، موقت است ولی ایرانیان توانسته اند این باران را با قنات برای طول سال مورد بهره برداری قرار دهند، ادبیات دفاع مقدس را نیز باید به یک قنات زلال جاری تبدیل کرد که در طول تاریخ، مزرعه روح نسل های آینده را سرسبز نگاه دارد و مثل عاشورا باشد که محدود به ۱۰ روز باقی نماند بلکه به یک رودخانه در طول تاریخ تبدیل شد.

حداد عادل از ضرورت حفظ خاطرات و آثار دوران دفاع مقدس سخن گفت و افزود: انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نباید همچون انقلاب مشروطه برای نسل ما شود. یعنی اگر از افراد نسل های کنونی سوال کنند ندانند چه بوده است. این انقلاب نباید در زمان خود منجمد شود بلکه باید جریان پیدا کند که یکی از راه های آن انتشار کتاب است.

ایران در مقابل هجوم دشمنان همچون سرو است

وی سفارش هایی به دست اندرکاران موزه دفاع مقدس کرد و گفت: امروز به برکت فناوری های جدید علاوه بر کتاب می توان این فرهنگ را ترویج کرد و شما از همه امکاناتی که نسل جوان به ویژه در فضای مجازی با آن سر و کار دارد استفاده کنید. کتاب سنگ اول بنا برای مکتوب کردن این خاطرات است ولی بسیاری از این کتاب ها می تواند دستمایه ای برای فیلم و آثار هنری در حوزه های دیگر شود.
حداد عادل اضافه کرد: وقتی کتاب چاپ می کنید منتظر خواننده نشوید بلکه کتاب ها را به پیش خواننده ببرید. مثلا علاوه بر اهدای کتاب به کتابخانه های دفاع مقدس به دیگر کتابخانه ها هم اهدا کنید. درحدود دو هزار کتابخانه عمومی داریم که اگر سهمیه ای برای این کتابخانه ها بگذارید، بسیاری از افراد در شهرهای کوچک و روستاها نیز می توانند بهره ببرند.
وی همچنین توصیه کرد که برخی از این آثار به زبان های دیگر به ویژه زبان های غربی و انگلیسی ترجمه شود.

حداد عادل از نامگذاری انتشارات سرو برای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استقبال کرد و گفت: سرو، نماد تمدن و فرهنگ و تاریخ ایران است و سرو از دیرباز با ایرانی ها همراه بوده و سرسبزی از خصوصیات سرو در همه ایام سال است. 
وی افزود: سرو، خزانی ندارد و به همین دلیل به آن سرو می گویند. چون از تطاول خزان آزاد است و در برابر طوفان ها خم می شود ولی نمی شکند. ایران نیز در طول تاریخ بارها در معرض هجوم طوفان بوده ولی نشکسته و مثل سرو برپا ایستاده است.
حداد عادل با اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب ایران همچون دوره مغول گفت: این سرزمین همیشه می توانسته کسانی مثل سردار قاسم سلیمانی را بپرورد و امثال سلیمانی ها با از خودگذشتگی و ایثار این سرزمین را حفظ کردند. اینان حافظان ارزش های الهی جاودانه کشور ما هستند و حفظ نام و یاد آنها وظیفه ماست. 

وی جنگ را مذموم دانست و افزود: اگر جنگ به ملتی تحمیل شد و آن ملت توانست با شجاعت و فداکاری در آن جنگ به موفقیت برسد، این جنگ منشاء حرکت و برکت می شود.
حداد عادل با اشاره به جهات منفی و مثبت جنگ گفت: دفاع مقدس برای ما سرمایه ای به جا گذاشته است که با استفاده از این سرمایه می توانیم انقلاب را به هدف اصلی خود یعنی رسیدن به تمدن اسلامی برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha