بازارهای مجازی مشاغل خانگی و تکمیل زنجیره تولید

تهران- ایرنا- شناسایی و ایجاد بازارهای مجازی فروش محصولات و کالاهای خانگی در چند سال اخیر به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نیمه‌کاره کسب و کارها، اهمیت بسیار زیادی برای شاغلان خانگی دارد تا از این طریق ضمن امرار معاش، به توسعه تولیدات و رونق اقتصادی کشور بپردازند.

به گزارش ایرنا، حمایت از کسب و کارهای خانگی و ایجاد بازارهای مجازی فروش چند سالی است که رونق گرفته و مورد حمایت دولت نیز قرار گرفته است. حمایت از مشاغل خانگی با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۶ آغاز شد این طرح در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به صورت آزمایشی در ۹ استان با ظرفیت ۲۰ هزار نفر اجرا شد و با توجه به نتایج قابل قبول آن و ضرورت توجه بیش از پیش مشاغل خانگی در دوران کرونا و برای رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در ۳۱ استان اجرا می‌شود.

این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، توانمندسازی و اتصال به بازار انجام می‌شود که وظیفه مطالعات فاز نخست طرح (شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی) به جهاد دانشگاهی محول شد.

طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال تبدیل افراد به پیشران و افزایش درآمدزایی برای خانوارها بود، از این رو مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستگی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و رشته‌های فرهنگی و هنری دسته‌بندی شدند و ۳۲۰ رشته را در بر می‌گیرد.

مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار و توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام است.

همچنین توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار، از دیگر ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

بازارهای مجازی مشاغل خانگی و تکمیل زنجیره تولید

۱۲۵۷ نفر تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر صدور مجوز برای مشاغل خانگی، حمایت مالی از فعالان مشاغل خانگی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، به‌روزرسانی سامانه مشاغل خانگی، پیگیری ایجاد شبکه ملی و تشکل بخش غیردولتی در حوزه مشاغل خانگی را از طریق تشکیل اتحادیه یا تعاونی فراگیر ملی با تجمیع اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تامین نیاز استانی در چارچوب قوانین و مقررات بخش تعاونی را انجام می‌دهد.

این معاونت همچنین برای استفاده از ظرفیت‌های موجود مکان بازارهای حوزه بازاریابی، فروش، توزیع و تامین به منظور توسعه و تکمیل بیش از پیش زنجیره ارزش زیست بوم کسب و کارهای خانگی با تاکید بر توسعه بازار فروش محصولات و ایجاد فروشگاه آنلاین عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی پیگیری ایجاد پلتفرم و شبکه بازارهای مجازی مشاغل خانگی را در دستور کار خود دارد.

 در سه ماه اخیر، تعداد ۲۱ هزار و ۲۱۷ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده و یک‌هزار و ۲۵۷ طرح از تسهیلات مشاغل خانگی در مجموع به مبلغ ۴۲۵ هزار  میلیون ریال استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش این معاونت، تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد و تثبیت شده از محل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی چهار هزار و ۳۳۵ نفر بوده و هفت‌هزار و ۹۸۲ نفر از طریق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به بازار کار اتصال یافته‌اند.

سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از کل مشاغل

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیT مشاغل خانگی سه درصد از مشاغل کل کشور را به خود اختصاص می‌دهند و به عنوان یک بخش مهمی از اشتغال برای زنان و مردان به ویژه قشر زنان در کارگاه های کوچک خانگی هستند.

برای حمایت از مشاغل خانگی در سال ۸۹، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل که از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا به وزارت کار ابلاغ شد. بر اساس این قانون، دولت موظف شد به استناد اصول بیست و هشتم (۲۸) و چهل و سوم (۴۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله، مشاغل خانگی را مطابق  این قانون ساماندهی و حمایت کند به نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای این گونه متقاضیان فراهم کند.

در همین راستا، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از محل منابع قرض الحســنه با هدف حمایت مالی از افراد و کسب و کارهای خانگی یکی دیگر از سیاست‌های اشتغالزایی کشور است.

سال گذشته، بانک مرکزی پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالdانه به مشاغل خانگی را تصویب کرد که این امر نیز یکی دیگر از مهمترین سیاست‌های حمایت از مشاغل خانگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha