۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
کد خبرنگار: 1168
کد خبر: 84576626
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرماندار سلماس: مشارکت مرزنشینان لازمه تامین امنیت پایدار است

ارومیه-ایرنا- فرماندار سلماس با اشاره به نقش مرزنشینان در تامین امنیت مرزها گفت: بدون مشارکت ساکنان مناطق مرزی، تامین امنیت پایدار در کشور ممکن و میسر نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، کاظم غنی زاده روز سه شنبه در دیدار با سران طوایف و عشایر این شهرستان افزود: خدمت به مرزنشینان که به نوعی تامین کننده امنیت مرزها هستند مورد تاکید مسوولان نظام اسلامی و دولت بوده است.
وی به موقعیت حساس شهر سلماس  و اهمیت راهبردی آن اشاره کرد و گفت: مردم این شهرستان در طول دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند و مسوولان باید قدردان آنها باشند.

وی گفت: رایزنی برای بازگشایی مرز "کوزه‌رش" شهرستان سلماس با ترکیه در حال انجام است و امیدواریم موافقت طرف ترکیه نیز در این خصوص اخذ شود.

سرپرست فرمانداری سلماس افزود: امروزه تجارت مرزی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه مهمترین مساله کشور در شرایط ظالمانه تحریم بوده و طی جلسات مختلف در شورای تامین استان، مصوبات و موافقت های لازم در این خصوص برای بازگشایی مرز "کوزه رش" صورت گرفته است.

رئیس اداره عشایر سلماس نیز گفت: این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری سازمان آمار ایران حدود سه هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۴ هزار نفر دارد که در ۳۴ آبادی عشایری و ۱۶ منطقه ییلاقی و پنج میانبند استقرار دارند که ارائه خدمات  پشتیبانی به آنها اعم از جایگزینی سوخت فسیلی و انجام پروژه های عمرانی و تامین آب شرب در دستور کار است.

توحید منافی گفت: عشایر در تامین برخی مایحتاج ضروری جامعه مانند گوشت، پشم و لبنیات نقش ویژه دارند و باید از این قشر حمایت جدی شود.

وی افزود: رعایت تقویم کوچ به ویژه کوچ ایمن در شب و در زمان عبور از مسیر جاده های بین شهری، رعایت مسائل بهداشتی در مسیر کوچ و نیز در ییلاق ها مانند احداث سرویس بهداشتی از جمله مواردی است که دستگاه های اجرایی باید در این راستا عشایر را یاری کنند.

به گزارش ایرنا، ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha