۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84573205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 طبیعت بدون دخالت بشر زودتر جان می‌گیرد

 تهران-ایرنا- نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که طبیعت بدون دخالت انسان بهتر می تواند خود را بازسازی کند به طوری که  احیای طبیعی جنگل های استوایی با سرعت بهتری انجام می شود و درختان مناطق استوایی برای این که دوباره جان بگیرند، در روندی طبیعی فقط به ۲۰ سال زمان نیاز دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: یک گروه بین المللی از محققان به این نتیجه رسیده اند که جنگل های استوایی پتانسیل رشد کامل دوباره را در یک بازه زمانی ۲۰ ساله دارند منتهی  به شرط این که انسان دخالتی در این روند نداشته باشد.

دلیل این امر مکانیسم چند بُعدی است که به موجب آن گیاهان و جانواران قدیمی جنگل ها به رشد نسل جدیدی از درختان کمک می کنند. این یک فرایند طبیعی محسوب می شود که به آن «جایگزینی ثانویه» می گویند.

یافته های جدید که در مجله علمی ساینس منتشر شده است می تواند نقش مهمی را در کاهش وخامت اوضاع آب و هوایی داشته باشد و راهکارهای عملی را برای نحوه اقدام در گام بعدی ارائه دهد.

تحقیقات جدید همچنین نشان داده که هنوز هم برای کاهش خسارت ناشی از دخالت بشر در روند تغییرات اب و هوایی  چند دهه گذشته، فرصت باقی مانده است.

لورن پورتر استاد اکولوژی در دانشگاه واگنینگنِ هلند و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: این خبر خوبی است زیرا این اتفاق در یک بازه زمانی ۲۰ سال رخ می دهد که برای من، نسل بعدی و حتی سیاستمداران قابل تصور است.

ایده احیای طبیعی جنگل ها اغلب در مقابل نیاز به کاشت دوباره درختان قرار می گیرد اما به گفته پورتر روند طبیعی احیای جنگل ها نتیجه بهتری دارد و سازوکار طبیعی احیا جنگل ها در مقایسه با روش کاشت درختان جدید، از نظر تنوع زیستی، کاهش تغییرات آب و هوایی و بازیابی مواد مغذی عملکرد بهتری دارد.

پورتر گفت پیامی که این تحقیقات دارد این است که وقتی جنگل ها می توانند خود را احیا کنند، ضرورتا نیازی به کاشت درختان بیشتر نیست.

بیش از ۹۰ محقق از همه کشورهای جهان در تحقیقات درباره نحوه احیای دوباره جنگل های استوایی شرکت داشته اند. آنها اطلاعات را از سه قاره جهان، ۷۷ سایت اینترنتی و ۲ هزار و ۲۷۵ نقشه اراضی در آمریکا و غرب آفریقا گردآوری کردند و به بررسی ۲۲ معیار ویژه از جمله خاک، عملکرد گیاه، ساختار اکوسیستم و تنوع زیستی و موارد دیگر پرداختند و به الگوسازی داده ها پرداختند.

محققان همچنین از تکنیکی استفاده کردند که به آنها اجازه می دهد در روند بلندمدت احیای جنگل ها دخالت کنند که اگر این تکنیک وجود نداشت باید ۱۰۰ سال صبر می کردند تا متوجه شوند در دنیای واقعی چه اتفاقی رخ می دهد.

آنها همچنین به این نتیجه دریافتند که بخش قدیمی جنگل ها از جمله مقداری از خاک حاصلخیز، درخت باقیمانده، ذخایر ناشی از بذرها و شاید کنده هایی که می توانند جوانه بزنند - یک اکوسیستم مغذی و به هم پیوسته برای شروع رشد جنگل های جدید ایجادمی کنند.

اریک سالاس محقق که البته در تحقیقات حاضر حضور نداشته گفت یکی از محدودیت های چنین تحقیقی این است که چنین فرض می شود که هر مکانی که مورد کنگاش قرار می گیرد دارای تاریخ و سیر تحولی متوالی یکسانی است بنابراین ممکن است برداشت های غلطی نیز وجود داشته باشد. اما درک این که چگونه جنگل‌های ثانویه به طور طبیعی در زمین‌های کشاورزی متروک پدید می‌آیند برای تضمین حفاظت از تنوع زیستی، مهم است.

این نتایج نقش بسزایی را در اقدامات برای کاهش تغییرات آب و هوایی در آینده دارد.

پورتر گفت: جنگل های ثانویه مانند نوجوانان هستند. آنها دیوانه وار کربن را جذب می کنند و یخچال شما را خالی می کنند. اگر به افراد مسن نگاه کنید، آنها بسیار کم مصرف می کنند و این در مورد جنگل های قدیمی صدق می کند.

به گفته او بسیاری از وعده هایی که درباره کاشت درختان به منظور احیای جنگل ها در سراسر جهان داده شده غیر واقعی بوده اند در بیشتر مواقع ۳۰ تا ۵۰ درصد از این درختان می میرند و آنها نمی توانند تنوع زیستی طبیعی جنگل ها را تقلید کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha