عدالت پاشنه آشیل مواجهه مردم با حاکمیت است

مشهد- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: عدالت پاشنه آشیل و بزنگاه مواجهه مردم با حاکمیت است و بر همین اساس عدالت اجتماعی جزو آرمان‌های بنیادین نظام اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی پنجشنبه شب در نشست تخصصی "مبنا" که با همکاری دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به صورت مجازی در مشهد برگزار شد افزود: در فضای شعارهای بنیادین انقلاب که رهبران آن را مطالبه می‌کنند ایجاد عدالت و تحقق عدالت اجتماعی نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: نگاه اسلام ایجاد عدالت بین تمام افراد است و آن را متعلق به یک دین یا قبیله و طبقه اجتماعی خاص نمی‌داند. 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در تعریف عدالت اجتماعی گفته شده است هر یک از افراد جامعه در جایی قرا داده شود که شایسته آن است و به همین دلیل فرد باید متناسب با شایستگی جسمی، روحی و جسمی که دارد از موقعیت متناسب با آن برخوردار شود.

وی افزود: به همین دلیل اموری همچون سلطه جسمی و فکری و خشونت نسبت به قسمتی از جامعه، ناعدالتی اجتماعی است و محروم کردن بخشی از جامعه از استیفای حق خود می تواند عدالت اجتماعی را مخدوش کند.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: در اسلام عدالت یک مطلوب انسانی است که به طبقات فرودست جامعه توجه دارد، با نظام اشرافی و طبقه خاص مقابله می‌کند ولی بعد از پیامبر اسلام (ص) شاهد برتری پیدا کردن برخی از قریش یا صحابه آن بزرگوار نسبت به دیگران بودیم که در زمان حکومت حضرت علی (ع)، ایشان با این رویه مخالفت کرده و سعی در اجرای عدالت داشتند.

وی گفت: با شکل گیری انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم و با آن فاصله فراوان داریم از این رو رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام فرمودند، اگر بتوانیم بویی از حکومت علوی ببریم، کار بزرگی انجام داده ایم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: بعد از انقلاب هر جا انقلابی عمل کردیم به حوزه عدالت و پیشرفت نزدیک شدیم و هر جا به متغیرهای غیر الهی روی آوردیم، دچار عقب ماندگی شدیم زیرا در اجرای عدالت شاهد گرایش و واگرایی مردم نسبت به رفتار دولتمردان هستیم  و انقلاب اسلامی نیز تلاش بزرگی برای رسیدن به عدالت انجام داده است ولی هنوز تلاش بسیار برای رسیدن به جایگاه اصلی آن لازم است.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب، عدالت و مبارزه با فساد در مسیر تمدن و حرکت جامعه سالم معرفی شده است و مخاطبان این بیانیه که جوانان هستند باید مطالبه گر در این حوزه  باشند به همین دلیل جریان دانشجویی می تواند تاثیرگزار باشد.

حجت الاسلام رستمی گفت: ملزومات عدالت خواهی فهم درست و تحلیل دقیق است تا مادی گرایی غربی یا نگاه تحجرآمیز در مطالبه عدالت شکل نگیرد که لازمه آن اسلام شناسی و شناخت دقیق اسلام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha