اسلامی شدن دانشگاه ها، مدیریت بر زمین مانده نظام است

تهران- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مدیریت بر زمین مانده نظام است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست روز دوشنبه با موضوعیت «طرح تحول و بازبینی عناوین و سرفصل های دروس معارف اسلامی» که به همت اساتید این حوزه تهیه و تدوین شده است، اظهار داشت: این تلنگر و یادآوری جدی به مسئولان آموزش عالی کشور است که به صورت جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. 

وی افزود: ما این موضوع را تکلیف خود می دانیم. وزرای محترم علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان آموزش عالی و شورای عالی انقلاب سند اسلامی شدن دانشگاه ها را باید در دستور کار خود قرار بدهند؛ چراکه تا این ماموریت ارزشمند و اجرای کامل آن هنوز خیلی فاصله داریم.

رستمی با بیان اینکه تحول و پیدا کردن مسیرهای جدید از ضرورت های جامعه ما است، خاطرنشان کرد: در حوزه دانشگاهی نیز تحول بیشتر از سایر حوزه ها مورد انتظار و مطالبه است.

وی ادامه داد: موضوع تحول نیاز جامعه است و همه بخش های جامعه به این تحول نیاز دارند اما حوزه آموزش عالی باید تحول را ابتدا از خود شروع کند تا در ادامه آن را از جامعه مطالبه کنیم.

رستمی اظهار داشت: مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان شاخصی مهم برای تغییر رسالت نسل جوان به عنوان مدیران آینده کشور و توجه ویژه از سوی مسئولان نظام تعلیم و تربیت به ویژه مقام معظم رهبری در مورد به روز بودن محتوای معرفتی که به جوانان ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه دروس معارف اسلامی مورد نیاز جامعه دانشگاهی، یکی از مجموعه محبوبیت های فضای حوزه علمیه و نظام اسلامی و فضای تربیتی دانشگاه ها را شامل می شود، تصریح کرد: نوع تدوین متون و سرفصل های دروس معارف، انتخاب اساتید این حوزه، مجموعه الزامات مدرسی در نظر گرفته شده برای این دروس و همچنین نظارتی که روی این حوزه در فضای آموزش عالی صورت می گیرد و فراتر از روال عادی تدریس و سرفصل ها و دروس دیگر دانشگاه ها است، همه نشان دهنده اهمیت این دروس از نگاه سیاستگذاران برای تعلیم و تربیت و آموزش عالی کشور دارد.

رستمی تاکید کرد: در پی انقلاب تکنولوژی، نقل و انتقال اطلاعات به سرعت انجام می شود و به اصطلاح وارد عصر فضای مجازی شده ایم. از این نظر با توجه به اینکه نسل جوان و جمعیت میلیونی جوانان دانشجو مخاطب این دروس هستند، تغییراتی در محتوای معرفتی این دروس مطابق با نسل جوان مخاطب آن اعمال و محتوا به روز شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: در سال های گذشته در حوزه تصویب این دروس، مجموعه سرفصل های تدوین شده و همچنین مجموعه کتاب هایی که بر اساس این سرفصل ها تهیه شده، زحمات زیادی کشیده شده است.

وی اضافه کرد: از این نظر تلاش شده که محتوای این دروس متناسب با نیازهای زمان باشد و این نو شدن جزء مطالبات بزرگ و جدی از مجموعه آموزش عالی است. بازخوانی و بازآرایی مجدد سرفصل های دروس معرفتی، امروزه امری ضروری است.

رستمی با بیان اینکه همکارانمان پژوهش هایی را در حوزه دانشگاهی انجام دادند، اظهار داشت: پژوهش گسترده ای از بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو که فراگیر دروس معارف هستند، انجام و دستاوردها و محتواهای خوبی در این زمینه جمع آوری شده است. همچنین از فرصت دوره کرونا نیز استفاده و از حضور ۱۲۰۰ استاد معارف در فضای مجازی بهره گرفته شده و پژوهشی نیز بر اساس نظرات اساتید جمع آوری شده است.

وی افزود: در نهایت فرایند این دو پژوهش منجر به تدوین اولویت های جدیدی در حوزه دروس معارف اسلامی در قالب گرایش ها، عناوین، متون و سرفصل های دروس شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اجباری شدن آموزش غیرحضوری و مجازی دانشگاه ها در دوران کرونا تصریح کرد: در این فضا، یکی از پیشروترین اساتید، همکاران دروس معارف بودند که به واسطه زیرساخت های خوب سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان، اساتید معارف اولین و کامل ترین بخش دروس مجازی را با کمترین تنش توانستند به دانشجویان مخاطب خود ارائه بدهند.

وی تاکید کرد: امروز شاهد به ثمر رسیدن طرح کوتاه مدت تحول در دروس معارف در حوزه عناوین و سرفصل ها بودیم اما ما در بلندمدت به دنبال تحولات بنیادی در این حوزه با تلاش عزیزان این حوزه هستیم.

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha