۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84570243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۹۰ درصد گندم  کردستان به سطح سبز رسیده است

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با وجود کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن در  سال گذشته  تاکنون بیش از ۹۰ درصد گندم استان به سطح سبز رسیده است.

به گزارش ایرنا، محمدفرید سپری روز چهارشنبه در ششمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با اعلام اینکه کشت‌های پاییزه استان به اتمام رسیده است، اظهار داشت: اکنون باید بر کشت انتظاری نخود و محصولات علوفه‌ای همچون ماشک تمرکز کنیم تا در اراضی آیش استان هم برای کشاورزان درآمد ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد گندم استان هم به سطح سبز رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار هکتار گندم جوانه زیر خاک داریم و مابقی سبز شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: در سال جاری نزدیک به ۶۰۰ هزار هکتار گندم در استان کشت شده که انتظار می رود با حمایت‌های مالی ویژه ای که ستاد فرمان اجرایی امام از زارعان استان به عمل خواهد آورد به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

سپری افزود: ۱۹۷ کارشناس پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی به طور مستقیم با طرح جهش تولید همکاری می کنند و کارشناسان ستادی در مدیریت جهاد کشاورزی و ستاد استان هم پشتیبانی های لازم را به عمل می آورند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شرایط عقد قرار داد با کشاورزان در طرح جهش تولید، بیمه کردن محصولات کشت شده است، گفت: باید کارگزاری‌های بیمه محصولات کشاورزی فعالانه و با همکاری مراکز جهاد کشاورزی و مراجعه به روستاها شرایط لازم و آسانی را برای بیمه محصولات کشاورزی، زارعان استان فراهم کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: ۴۰۸ میلیارد ریال تسهیلات خرید اداوات کشاورزی طرح جهش تولید به استان اختصاص داده شده است و ازهفته آینده متقاضیان با مراجعه به بانک ملی می‌توانند آنرا دریافت کنند.

سپری یادآورشد: شرایط مناسبی برای پرداخت این تسهیلات با آسانکاری در تضامین فراهم شده است که امیدواریم به زودی این تسهیلات جذب و ادوات جدید و کاربردی وارد بخش کشاورزی استان شود.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha