۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84560738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاعران کردستانی در وصف شهدا دست به قلم شدند

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبر: 84560738
شاعران کردستانی در وصف شهدا دست به قلم شدند

سنندج- ایرنا- شاعران کردستانی در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهیده تازه تفحص شده «فاطمه اسدی» در وصف این شهیده بزرگوار و سایر شهدا دست به قلم شده و در یک محفل ادبی به شعرخوانی پرداختند.

به گزارش ایرنا، محفل شعر همسر وفادار در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهیده فاطمه اسدی با حضور جمعی از شاعران برجسته استان کردستان و چند چهره ملی روز سه‌شنبه در سنندج برگزار شد.

در این محفل ادبی که جمع زیادی از شاعران و هنرمندان و تعدادی از مسوولان استان حضور داشتند، تعدادی از شاعران برجسته استان در وصف شهدا و در راس آن شهیده تازه تفحص شده شهیده فاطمه اسدی به شعرخوانی پرداختند.

همچنین در این محفل ادبی شاعر برجسته کشوری میلاد عرفان پور نیز شعر خود در وصف شهدا را قرائت کرد که با استقبال زیاد شاعران و حاضران در این محفل روبرو شد.

شعرا زوایای پنهان شهادت فاطمه اسدی را در قالب شعر بیان کنند

در آیین شعرخوانی شاعران، جانشین فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: شهادت واژه مقدسی است که نصیب هرکسی نمی‌شود و اوج شهادت کشته شدن در راه خدا است و همه آرزوی رسیدن به آن را دارند اما این افتخار نصیب هرکسی نمی‌شود.

سردار علیرضا مدنی افزود: شهیده فاطمه اسدی در راه وفاداری به همسر و نگه داشتن بنیان خانواده که خواسته دین اسلام است به شهادت رسید، آن هم به دست کسانی که مدعی دفاع از قوم کُرد بودند.

وی با بیان اینکه این شهیده بزرگوار در راه وفاداری به همسر و خانواده در آن زمان تمام اموال و دارایی خود را فروخت تا بتواند همسرش را از دست گروهک های معاند آزاد کند اما به طرز ناجوانمردانه ای به شهادت رسید.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با بیان اینکه شعرا و نویسندگان باید در اشعار و نوشته‌های خود علاوه بر توصیف این شهیده بزرگوار زاوایای پنهان قضیه شامل نحوه شهادت وی به دست کسانی  که ادعای دوستی و دفاع از قوم کُرد را داشتند برجسته کرده و به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه زبان شعر و هنر بیشترین کاربرد را در انتقال مفاهیم به جامعه دارد از شعرا خواست در این زمینه بیشتر کار کرده و در قالب شعر مردم را در زمینه های مختلف تفهیم کنند.

نسل جوان باید با رشادت‌های شهدا آشنا شوند

رییس حوزه هنری کردستان نیز در این آیین اظهار داشت: استفاده از زبان هنر در راستای انتقال مفاهیم ارزشی یکی از نیازهای لازم و ضروری در عصر حاضر است و در همین راستا برگزاری فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و هنری به عنوان یک اولویت اصلی دنبال و پیگیری می شود.

امین مرادی  افزود: شهیده فاطمه اسدی نماد مظلومیت و نمونه ای از ایثار و از خودگذشگی شهدای کردستان است که پیکر مطهر وی بعد از گذشت ۳۷ سال انتظار تفحص شده و به همین دلیل باید این همه رشادت به بهترین شکل ممکن به نسل جوان انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه کردستان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش و فداکاری های بزرگ نامگذاری شده است، گفت: رشادت فداکاری و مظلومانه به شهادت رسیدن شهیده فاطمه اسدی تنها نمونه ای از فداکاری های مردمان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است.

رییس حوزه هنری کردستان یادآور شد: این محفل ادبی در راستای معرفی بخشی از رشادت‌های شهیده فاطمه اسدی و دیگر شهدای مظلوم خطه شهید پرور کردستان، برنامه ریزی شده و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه ها بتوانیم اینگونه برنامه ها را رونق دهیم.

در این آیین علاوه بر شعرخوانی شاعران در وصف شهیده فاطمه اسدی و سایر شهدای این خطه از ایران اسلامی از دختر این شهیده هم تجلیل شد.

محفل شعر همسر وفادار با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، سازمان بسیج هنرمندان، جبهه فرهنگی  اجتماعی انقلاب اسلامی کردستان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

شهیده فاطمه اسدی در سال ۱۳۳۹ در روستای باقرآباد از توابع شهرستان دیواندره به دنیا آمد و سال ۱۳۶۳ برای آزادی همسرش از دست یکی از گروهک های معاند به اردوگاه آنان می‌رود و پس از یک ماه آزار و شکنجه توسط این گروهک‌ها مظلومانه به شهادت می رسد.

پیکر مطهر این بانوی شهید پس از ۳۷ سال سرانجام در روز ۱۷ آبان سال ۱۴۰۰ در کوه های چهل چشمه دیواندره تفحص شده و نامش به عنوان اولین شهیده تفحص شده کشور برای همیشه ماندگار شد.

پیکر این شهیده بزرگوار پس از تفحص در روز ۲۰ آبان ۱۴۰۰وارد مشهد مقدس شد و علاوه بر طواف پیکر این شهیده برگرد مضجع منور رضوی، مراسم وداع با پیکر وی با حضور زائران و مجاوران حرم رضوی انجام شد.

پیکر مطهر این شهیده پس از آن روز ۲۱ آبان با استقبال پر شور مردم قم گرد ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز طواف داده شد و سپس برای وداع مردم تهران با این شهیده تازه تفحص شده وارد پایتخت شد.

مراسم وداع با این شهیده روز جمعه ۲۱ آبان پس از اقامه نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار شد تا بار دیگر مردم انقلابی با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کنند.

در این مراسم آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور و غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهوری در جمع تشییع‌کنندگان پیکر شهیده فاطمه اسدی حضور داشتند.

پیکر شهیده فاطمه اسدی روز ۲۳ آبان در استان کرمانشاه با حضور مردم این دیار تشییع شد و ۲۴ آبان در میان استقبال همشهری‌ها و هم استانی هایش به شهر و دیار خویش بازگشت و پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع، برای همیشه در جوار مرقد بی بی هاجر خاتون (س) خواهر امام رضا (ع) در سنندج آرام گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha