دستگاه حفاری طرح انتقال آب ارس در ۲ ماه آینده نصب می‌شود

تبریز- ایرنا- استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت حیاتی طرح انتقال آب ارس به تبریز اعلام کرد: پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا دستگاه حفاری مورد نیاز برای تونل این طرح در ۲ ماه آینده نصب شود.

 عابدین خرم روز سه شنبه پس از بازدید از ایستگاه پمپاژ طرح انتقال آب ارس به تبریز در جلفا افزود: طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز از ابرپروژه‌های ملی در این منطقه است که تکمیل آن برای ما اولویت دارد.

وی گفت: دولت مردمی با جدیت تمام به دنبال رفع موانع تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله طرح انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و دیگر شهرها و روستاهای سر راه است که تحقق این امر، به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با استقرار و آغاز به فعالیت دستگاه حفاری، مرحله تکمیل تونل این پروژه با سرعت بیشتری اجرا می شود.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: رئیس جمهور دستورهای لازم را برای تخصیص اعتبار این پروژه داد و با هماهنگی وزیر نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) قرار شده تا بخش‌های مهم پروژه از جمله عملیات حفاری تونل هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی که به همراه نمایندگان "مرند و جلفا" و "شبستر" از این طرح بازدید می‌کرد، به سازمان‌ جهاد کشاورزی و شرکت آب‌ منطقه‌ای استان دستور داد تا هماهنگی‌های حداکثری را برای رفع موانع از این پروژه مهم و نیمه‌تمام انجام دهند.
 
خرم با توضیحات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و پیمانکاران پروژه، در جریان آخرین وضعیت طرح انتقال آب ارس قرار گرفت.
 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: با اتمام این پروژه، نیازهای کشاورزی، صنعتی و آب‌شرب تقریبا ۳.۵ میلیون نفر در حد فاصل ارس تا تبریز تامین شده و بخشی از آب انتقالی به سمت دشت شبستر و دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

وی به زمان اتمام پروژه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید این پروژه را با رویکرد جهادی به همراه مجموعه تخصصی آب و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) نهایتا تا سه سال افتتاح کنیم. اگر تونل تعبیه شده در طرح، سریع‌تر تحقق یابد، این پروژه نزدیک‌تر از زمان وعده داده شده افتتاح خواهد شد. 

خط ۱۳۵ کیلومتری انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و شهرها و روستاهای سر راه، با گذشت هشت سال از شروع آن هنوز ۳۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش برای تکمیل آن از طریق تزریق اعتبارات مالی مورد نیاز از جمله مطالبات مردم آذربایجان شرقی از دولت سیزدهم است. 

قبل از این پیشرفت فیزیکی کند طرح انتقال آب ارس به تبریز به عنوان راهکار اصلی خروج این کلان شهر ۲ میلیون نفری از بحران کمبود آب، به ویژه در سال های پیش رو، نگرانی مسوولان استان و مردم را برانگیخته بود و آنان با اشاره به اجرای کلان طرح های مشابه در دیگر مناطق کشور می گفتند که هر گونه تعلل در تسریع این طرح، می تواند عواقب غیرقابل جبرانی برای تبریز و دیگر شهرها و روستاهای سر راه در سه چهار سال آینده داشته باشد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha