۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84551937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان می رود

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱
کد خبر: 84551937
مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان می رود

اسلام‌آباد - ایرنا - با نهایی شدن کمک های بشردوستانه دولت اسلام‌آباد برای حمایت از مردم افغانستان، برنامه سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل و همزمان سفر یک هیات بلندپایه از وزارت بهداشت تحت کنترل دولت موقت طالبان به اسلام‌آباد نیز در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، در جریان اولین نشست ستاد ویژه افغانستان در اسلام‌آباد به ریاست «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان، کمک‌های بشردوستانه این کشور به ارزش ۵ میلیارد روپیه (معادل تقریبا ۲۸۵ میلیون دلار) تصویب و به زودی به صورت محموله‌های موادغذایی، دارو، تجهیزات فوری پزشکی و امکانات مورد نیاز در فصل زمستان به افغانستان ارسال می‌شود.

در این جلسه که با حضور فرمانده ارتش پاکستان، وزرای امور خارجه، دارایی، نماینده ویژه نخست وزیر در امور افغانستان و مشاور امنیت ملی پاکستان برگزار شد، ارسال فوری ۵۰ هزار تن گندم به افغانستان، کاهش تعرفه و مالیات فروش اجناس صادراتی از افغانستان به پاکستان، موافقت با عبور محموله ۵۰ هزار تن گندم از هند به افغانستان از طریق مسیر زمینی پاکستان به عنوان کمک بشردوستانه و تسهیل بازگشت اتباع افغانستان به کشورشان از مقصد هند از طریق مسیر زمینی پاکستان مورد توافق واقع شد.

در این جلسه اعلام شد که «مُعید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان به زودی به افغانستان سفر خواهد کرد تا در بحث گسترش مناسبات دو کشور و شناسایی زمینه‌های خاص در افغانستان که مورد نیاز کمک و پشتیبانی است، رایزنی‌های مفصلی انجام دهد.

قرار است یک هیات بلندپایه از وزارت بهداشت افغانستان تحت مدیریت دولت موقت کابل نیز تا اواخر این هفته به اسلام‌آباد سفر کند تا دو طرف روش‌های حمایت بشردوستانه پاکستان از بخش‌های درمان و سلامت افغانستان را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

عمران‌خان روز گذشته طی دیدار با رئیس و اعضای هیات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اسلام‌آباد تاکید کرد که ارسال کمک‌های مالی به مردم افغانستان به عنوان بخشی از تلاش‌های جمعی برای جلوگیری از بحران انسانی و سقوط اقتصادی یک نیاز فوری است.

وی ابراز امیدواری کرد که راه‌ها و ابزارهایی برای رسیدگی به موضوع نقدینگی و توانمندسازی کانال‌های بانکی برای کمک به افغانستان برای کنترل چالش اقتصادی و دیگر معضلات داخلی آن پیدا شود.

این درحالی است که سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر درباره بحران اقتصادی افغانستان هشدار داد و گفت: سیستم بانکی و مالی این کشور در آستانه سقوط قرار دارد.

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد تا پایان امسال ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش پیش بینی شده است تا آخر سال جاری میلادی ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال به سوء تغذیه شدید مواجه می‌شوند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha