نماینده مجلس: حضور مردم در عرصه اقتصاد مطالبه عمومی است

گناباد- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رفع موانع حضور مردم در عرصه اقتصاد و بسترسازی برای مشارکت بیشتر آنان در فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری یک ضرورت و مطالبه مهم مردمی از دولت است.

محمد صفایی‌دلویی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر اندازه مشارکت مردم در این بخش افزایش یابد مشکلات اقتصادی و تورم کاهش بیشتری خواهد یافت.

وی از وجود برخی موانع برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فعالیتها و طرحهای اقتصادی انتقاد و بیان کرد: کاهش بروکراسی اداری و رفع موانع نه تنها بستر حضور بخش خصوصی را در تولید افزایش می‌دهد، بلکه رونق تولید و افزایش ارزش افزوده این بخش به تقویت ارزش پول ملی و کاهش تورم کمک می‌کند. 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی به اهتمام دولت سیزدهم برای کاهش مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره و بیان کرد: همانگونه که در دوران دفاع مقدس با مشارکت مردم به توفیقات و پیروزهای بسیاری در مقابله با دشمن متجاوز بعثی دست یافتیم امروز هم دولت باید با رفع موانع تولید، مشارکت مردمی در عرصه اقتصادی را افزایش دهد. 

وی ادامه داد: تحقق این مهم ضمن رونق تولید ملی، بستر توسعه و پیشرفت نقاط مختلف کشور و به تبع آن شهرستان های گناباد و بجستان را در جنوب خراسان رضوی افزایش می دهد.

صفایی‌دلویی طرح تسهیل اعطای مجوز کسب و کارها را که کلیات آن اخیرا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بسترساز توسعه اشتغال و کارآفرینی توصیف و بیان کرد: ضرورت دریافت مجوزهای متعدد برای ایجاد فرصت شغلی، به مشکل و دغدغه اصلی متقاضیان ایجاد کسب و کارها تبدیل شده است. 

وی گفت: تصویب نهایی طرح تسهیل اعطای مجوز کسب و کارها در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن موجب کاهش چرخه بروکراسی در این بخش و شتاب گرفتن روند صدور مجوزها خواهد شد که گامی موثر برای رفع موانع حضور مردم در عرصه اقتصاد است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا به اقدامات مهم برای کاهش معضل تورم به عنوان یکی دیگر از خواسته های مردم اشاره و بیان کرد: بزرگ شدن بدنه دولت از مسائل و مشکلات اقتصادی  مهم کشور است که با وجود شعارهای دولتهای گذشته مبنی بر لزوم کوچک‌سازی دولت، هنوز این امر محقق نشده است. 

صفایی افزود: بزرگ شدن بدنه دولت منجر به افزایش هزینه‌های کشور شده است، دولت ماهانه ۵۲۰ هزار میلیارد ریال به عنوان حقوق ۸.۵ میلیون نفر شاغل و بازنشسته بخش دولتی پرداخت می‌کند و بیشتر منابع مالی که باید صرف توسعه شود در این بخش هزینه می‌شود. 

وی ادامه داد: تورم زمانی کاهش می‌یابد که منابع درآمدی به سمت تولید سوق یابد و تولید پشتیبان پول کشور شود، در این صورت دولت کمتر دست به انتشار اسکناس می‌زند تا شاهد افزایش نقدینگی های کاذب در جامعه نباشیم چون افزایش نقدینگی بدون پشتوانه تولید، منجر به تورم و فقر در جامعه می‌شود. 

وی گفت: از دولت سیزدهم می‌خواهیم در راستای اصل ۱۲۷ قانون اساسی، اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش دهد و با افزایش نظارتهای لازم در کنار رفع موانع تولید، بستر رونق اقتصادی و تولید را افزایش دهد.

نماینده گناباد و بجستان در مجلس، سفرهای استانی ریاست جمهوری و هیات دولت به استانها را از اقدامات موثر و نقاط قوت دولت برای بررسی حضوری و میدانی مسائل و مشکلات در بخشهای مختلف توصیف و بیان کرد: این سفرها زمانی اثربخشی لازم  دارد که همراه با مطالعه، هدفمند، همراه با راهبرد قبلی انجام شود و در هر سفر به چند چالش مهم آن مناطق پرداخته شود.

وی افزود: مشکل تامین آب نیز از چالش های مهم شهرستانهای گناباد و بجستان است. گرم شدن اقلیم و کمبود بارشها موجب کاهش منابع آبی شده، لذا اهتمام دولت نسبت به رفع این معضل ضروری است.

صفایی‌دلویی ادامه داد: اجرای "طرح آبخیزداری سیاه‌کوه" که از سالها پیش مطرح بوده در ذخیره‌سازی آب باران و کاهش مشکلات این بخش در شهرستان های گناباد و بجستان بسیار موثر است لذا خواستار اختصاص اعتبار مناسب و سرعت بخشی به روند اجرای این طرح هستیم. 

مراکز شهرستان های گناباد و بجستان با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۸۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha