نماینده گناباد: رونق تولید افزایش ارزش پول ملی را درپی دارد

گناباد- ایرنا- نماینده گناباد و بجستان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور برای کاهش معضل تورم و افزایش ارزش پول ملی چاره ای جز حرکت به سمت رونق تولید ندارد.

محمد صفایی دلویی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی اصولی، سرمایه‌های سرگردان و منابع بانکی را به سمت تولید جهت دهی کرد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ تنها ۶.۵ درصد منابع بانکی به سمت کشاورزی، ۱۵ درصد به سمت صنعت و در مقابل ۷۸.۵ درصد از منابع به سمت سوداگری رفته است در چنین شرایطی نه تنها تولید به نحو مطلوب تقویت نمی‌شود بلکه تورم هم شکل می‌گیرد و ارزش پول ملی و اشتغال کاهش پیدا می‌کند.

صفایی دلویی تاکید کرد: باید با تعریف یک سازوکار منسجم، شبکه ای بین بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد شود تا با کاهش شیب گرانی از فشار اقتصادی بر مردم کاسته و از ایجاد تورم نیز جلوگیری شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی مسائل به تحقق نسبی جهش تولید به عنوان شعار سال ۱۳۹۹ کمک کرد، گفت: افزایش قیمت دلار در سال گذشته صرفه اقتصادی واردات را پایین آورده و در مقابل صرفه اقتصادی صادرات کالا برای تولید کننده افزایش یافت و در نتیجه رشد اقتصادی بیشتر شد.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت دلار به تولید و صادرات کمک کرد و تاب‌آوری اقتصای را بالا برد و بستر تحقق شعار جهش تولید را فراهم کرد ولی دولت ظرفیت‌ها و منابع خود را برای تحقق این شعار به طور کامل پای کار نیاورد.

وی مبارزه قاطع با فساد اقتصادی را دیگر امر ضروری برای حمایت از رونق اقتصادی و تولید دانست و گفت: در هر حوزه ای که فساد باشد، اقتصاد مریض است و منابع به سمت صحیح یعنی تولید هدایت  نمی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بروکراسی های اداری را از دیگر موانع مهم تولید برشمرد و گفت: نظام اداری در صدور مجوزهای سرمایه گذاری و تولید کند عمل می کند و بانکها به جای آنکه اکثر منابع خود را به بخش تولید اختصاص دهند بیشتر به سمت فعالیتهای سوداگری رفته اند.
صفایی، روان سازی کسب و کار را از دیگر ضروریات پشتیبانی از تولید دانست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود، سال ۱۴۰۰ را با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»  نامگذاری کردند.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و برای ۲ برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha