گزارش رییس کتابخانه مجلس از تور مجازی تا دیجیتال‌سازی منابع

تهران- ایرنا- رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، پروژه رف‌خوانی منابع، راه‌اندازی سامانه تور مجازی موزه و دیجیتال‌سازی منابع را سه دستاورد مهم یکساله اخیرکتابخانه مجلس عنوان کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه،  حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان در تالار شهید مدرس ساختمان موزه مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله خود به عنوان رییس کتابخانه مجلس، گفت: در آغاز دوره جدید ریاست کتابخانه مجلس یعنی یک و نیم سال قبل، دقیق نمی‌دانستیم چه مقدار منبع و با چه کیفیتی در کتابخانه مجلس موجود است و منابع به ویژه در حوزه اسناد آشفتگی بساری داشت؛ به همین دلیل در آغاز ورود، پروژه رف‌خوانی منابع کتابخانه مجلس را آغاز کردیم.

 رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مورد سامانه کتابخانه مجازی مجلس، گفت: پس از رف‌خوانی منابع، نهضت دیجیتال‌سازی منابع را آغاز کردیم و کارهای طراحی سامانه «باغ میراث بهارستان» برای ارائه فایل همه منابع این مرکز رقم خورد تا امکان دسترسی منابع این مرکز برای عموم فراهم شود.

راه‌اندازی سامانه تور مجازی موزه مجلس 

قاسمیان فعالیت بزرگ دیگر این مرکز در ایام ریاست خود را راه‌اندازی سامانه تور مجازی موزه مجلس عنوان کرد و گفت: متاسفانه در فضای کنونی موزه، امکان معرفی و نمایش همه اشیاء موزه میسّر نیست و از طرفی با وجود جذابیت بالای موزه مجلس و بخش‌های متنوع این موزه مهم، نیاز به ارائه موزه مجازی احساس می‌شد. به این ترتیب تلاش‌ها برای ارائه سامانه تور مجازی موزه مجلس آغاز شد و خوشبختانه توانستیم این سامانه را با قابلیت‌های ویژه ارائه و رونمایی کنیم.

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مورد ویژگی‌های سامانه تور مجازی موزه مجلس گفت: گشت در موزه مجازی از دیدن حضوری آن زیباتر است؛ زیرا زوایای موزه در سامانه قابل دیدن است و تصاویر با چرخش ۳۶۰ درجه ارائه می‌شود، اسناد موجود قابل استنساخ و ارائه است و به طور کلی تاریخ تحلیلی دوره مشروطه را می‌توان در این موزه دید.

وی سومین عملکرد دوران ریاست خود را تحول در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: پیش از این مرکز پژوهش کتابخانه مجلس تنها به انتشار تصحیح نسخ خطی آن هم با تمرکز روی دیوان‌های شعری می‌پرداخت، اما در این مدت یک و نیم سال تلاش کردیم انتشار آثار در حوزه‌های مختلف تاریخ پارلمان، اسلام‌شناسی و... هم انجام شود.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تلاش‌های صورت گرفته در یک و نیم سال اخیر گفت: اکنون دقیقا می‌دانیم چه منابعی در کتابخانه مجلس داریم و چه کارهایی می‌خواهیم بکنیم و کاملاً تخصصی عمل می‌کنیم.

در آغاز سخنرانی، قاسمیان به میهمان و حاضران در مراسم به‌ویژه حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی رییس کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی قم، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی، سیدمحمدجواد شوشتری رییس حوزه ریاست مجلس، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام موسی قربانی، نماینده ادوار مجلس و… خیرمقدم و خوشامد گفت و از تلاش‌های همکاران خود در کتابخانه مجلس قدردانی کرد و از مرحوم استاد حائری که پنجاه سال از عمر بابرکتش را به خدمت در کتابخانه مجلس پرداخت، قدردانی و ذکر خیر کرد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha