۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳
کد خبر: 84627154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خاندان پاکدامن همدانی ۳۲ جلد نسخه خطی به کتابخانه مجلس اهدا کردند

تهران-ایرنا- خاندان پاکدامن همدانی مجموعه کم‌نظیری شامل ۳۲ جلد نسخه خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و نوزده عدد آثار موزه‌ای (شامل قلمدان و اشیاء سفالی) به گنجینه کتابخانه مجلس اهدا کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجموعه اهدایی خاندان پاکدامن همدانی دیروز با حضور  پرویز همدانی، به گنجینه کتابخانه مجلس افزوده شد.

دیروز پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، دکتر پرویز پاکدامن، برای اهدای رسمی مجموعه متعلق به خاندان مادری‌شان، در کتابخانه مجلس حاضر و ضمن دیدار با رئیس کتابخانه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، این مجموعه بزرگ را به این مرکز اهدا کردند.

این مجموعه اهدایی شامل ۳۲ جلد نسخه خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و نوزده عدد آثار موزه‌ای (شامل قلمدان و اشیاء سفالی) است.

طبق قول رئیس کتابخانه مجلس، قرار بر آن است که در اسرع وقت منابع خطی فهرست‌نویسی، اسکن و در صورت نیاز مرمّت شوند و فایل دیجیتالی تمام منابع در اختیار خانواده پاکدامن قرار گیرد. آثار موزه‌ای نیز به سرعت عکس‌برداری و ثبت شده، قدمت و ارزش هنری‌شان سنجیده و در موزه مجازی مجلس قابل بازیابی و رؤیت خواهند بود.

پرویز پاکدامن همدانی، منابع اهدایی را در اصل متعلق به پدربزرگ مرحومشان، آقای عبدالله درخشان (معروف به ظهیردفتر) معرفی کردند.

این منابع، باقی‌مانده‌ کوچکی از کتابخانه بزرگ ایشان بوده که به دلایل و در شرایطی خاص بییشتر منابع آن از بین رفته و این تعداد اهدا شده، توسط خواهر کوچک آقای دکتر، مرحومه نسرین پاکدامن همدانی، تا سه سال قبل نگهداری می‌شده است. پس از فوت خانم پاکدامن در سه سال قبل، این مجموعه به آقای دکتر پرویز پاکدامن به ارث می‌رسد و ایشان از همان زمان درصدد یافتن مکانی مورد اعتماد و احترام، برای اهدای مجموعه بوده‌اند. از مدتی قبل، پس از جستجو و تحقیق، کتابخانه مجلس را برای این اهدا انتخاب می‌کنند.

مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،ضمن قدردانی از حسن اعتماد خاندان محترم پاکدامن و همه اهداکنندگانی که این گنجینه را برای نگهداری منابع ارزشمندشان انتخاب می‌کنند، اعلام کرد تلاش می کند تا این منابع از هر گزندی محفوظ باشد. همچنین می‌کوشد با اسکن از منابع خطی، سنگی، سربی و اسناد و عکس‌برداری از منابع موزه‌ای و امکان رؤیت عمومی در موزه مجازی، این گنجینه ارزشمند ملی را ماندگار کرده، در اختیار همگان قرار دهد.

به زودی پس از ثبت گنجینه ارزشمند اهدایی خاندان پاکدامن همدانی، این منابع معرفی خواهند شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha