وزیر جهاد کشاورزی: ظرف ۴ سال آینده مشکل مالکیت اراضی کشاورزی برطرف شود

بندرعباس - ایرنا- وزیر جهادکشاورزی گفت: با توجه به درخواست های فراوان از سوی مردم باید در چهار سال آینده مشکل مالکیت اراضی کشاورزی تمام استانها برطرف شود.

به گزارش ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه شب در نشست استاندار هرمزگان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با وی،احیاء و بهره‌برداری از ظرفیت های فراوان بخش کشاورزی و شیلاتی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین دوستی استاندار هرمزگان، مجمع نمایندگان استان و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رفع مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان هرمزگان بحث و تبادل نظر کردند که تدوین طرح جامع توسعه کشاورزی استان با رویکرد بهره‌گیری از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و بر مبنای ارائه تسهیلات ارزان قیمت از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی بود.

انباشت و افت شدید قیمت محصولات در زمان برداشت و نارضایتی شدید مردم با توجه به سیاست گذاریهای تنظیم بازار، تعرفه گذاری نامناسب و ایجاد وقفه در صادرات، ملی بودن اراضی کشاورزان و بهره برداران و محدودیت در استفاده از تسهیلات و قوانین حمایتی دولتی و فرسوده و غیراقتصادی بودن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغها و نخلستانهای استان هرمزگان موجب کاهش تولید و بیکاری روستائیان و توسعه فقر ازجمله چالش  و راهکارهای پیش روی کشاورزی هرمزگان است.

نبود نهالستانهای معتبر در استان و کمبود نهال سالم، استاندارد، جدید و پربازده مرکبات و میوه های گرمسیری، محدودیت تأمین برق و ایجاد زیرساخت های الزم با توجه ظرفیت های موجود در توسعه فعالیتهای صنعت پرورش میگو، خطرپذیری و وجود ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و نبود پوشش بیمه ای در زیرساخت های بخش کشاورزی همه محصولات کشت شده در استان، وجود خاک های ضعیف در بخش کشاورزی دارای بافت خاک شور، شنی و سبک با کربن آلی کمتر از ۵ درصد از دیگر مشکلات این بخش است

باید کمبود تسهیلات ارزان قیمت بانکی و افزایش هزینه تولید وپدیده خشکسالی در استان هرمزگان با توجه به اقلیم جغرافیایی خاص و پایین بودن متوسط بارندگی سالانه به بخش کشاورزی استان اضافه کرد و لذا حمایت و اعطای تسهیلات مورد نیاز به شرکت های دانش بنیان جهت ایجاد مرکز تهیه نهال و میوه های گرمسیری و مرکبات در دستور کارقرار گیرد.

پدیده خشکسالی بیش از ۲ دهه بر سر هرمزگان سایه افکنده و این استان بواسطه نبود برنامه ریزی دراز مدت برای صرف جویی در مصرف آب و کاهش نزولات آسمانی ، چشمه ها، قنات و آبهای زیر زمینی خشک شده و کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است.

 درحال حاضر به غیر از سد جگین در جاسک، سد های استقلال میناب،سد شمیل ونیان بندرعباس بواسطه نبود باران در۲سال اخیر خشک و در شرایط بحرانی شدید قرار دارند بطوریکه حتی از این سدها برای شرب هم استفاده نمی شود لذا آب کشاورزی هم تحت شعاع قرار داده است.

دراین سالها فشار شدید به آب سفره های زیر زمینی و احداث چاههای عمیق دراستان زیاد بوده و بیشتر تامین کشاورزی از این طریق بوده که اکثر آبهای زیر زمینی تا اعماق ۲۰۰متر پایین رفته و به شدت کاهش یافته، شور و لب شور بوده و قابل استفاده نیست.

با وجود شرایط سخت بی آبی ، گرمایی و رطوبتی استان هرمزگان با بیش از۱۵۰هزار هکتار اراضی در قالب ۷۸ هزار هکتار باغات و ۸۷ هزار هکتار زراعت و برخورداری از ۳۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی همواره در مدار تولید و دارای استعدادهای خدادادی کشاورزی است.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی «با سعیدو، درگهان، بندرصلخ، سوزا، رمچاه در قشم، کنگ، بستانه وحسینه بندرلنگه، کوهستک و خورآذینی سیریک، چیروئیه، زیارت و جوادالائمه پارسیان، لاوان، کلاهی میناب، گوگسر و کوه مبارک و خور جاسک، خمیر، باهنرو پشت‌شهر بندرعباس و بندرصیادی هرمز» و بهره‌مندی از ۴هزارو۵۰۰ فروند شناور صیادی، صید سالانه افزون بر۲۷۰هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بندرهای صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هرمزگان متنوع می‌باشد اما در بخش شیلات، صید و صیادی و پرورش آبزیان یکی از راه‌های تبدیل فرصت‌ به ثروت به ویژه در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری شیلاتی در استان است.

از طرفی زنجیره تولید، سرمایه گذاری و اشتغال موجود در هرمزگان موجب شده در راستای توسعه فعالیت این استان توانمندی در زمینه پرورش میگو و ماهی در قفس در دستورکار مسوولان قرار گیرد و بخشی از ظرفیت‌ های دریایی از جمله آبزی‌پروری به مرحله اجرا درآمده‌ که توجه و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ می‌تواند تحولات اقتصادی را در این صنعت برای استان و کشور به ارمغان آورد که اثرات آن سالیان سال ادامه داشته باشد.

درسال «تولید ، پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها» توجه به شکوفایی و رونق اقتصاد دریا محور از محورهای اصلی توسعه هرمزگان محسوب می‌شود و از همین رو پرورش ماهی و میگو و تجارت از طریق دریا در راستای تحقق این اقتصاد در دستور کار شیلات و جهاد کشاورزی قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha