قطعه هنرمندان و نام آوران باید در شان بزرگان استان کرمانشاه باشد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت ویژه معرفی هنرمندان و نام آوران استان به افراد جامعه و نسل های آینده از نظر هویت بخشی و فرهنگی گفت: قطعه هنرمندان و نام آوران استان به منظور جذب و معرفی آنان به افراد جامعه باید در شان این بزرگان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بهرام فاضلی‌زاد» روز یکشنبه در جلسه شورای تعیین تکلیف نحوه واگذاری قبور هنرمندان و نام آوران استان، افزود: آیین نامه واگذاری قطعه هنرمندان که حدود هشت سال پیش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و در دوره وزرای مختلف نیز مورد تایید قرار گرفته است باید اصلاح و برخی از حوزه ها مانند جامعه قاریان و حافظان قرآن که در آیین نامه لحاظ نشده به آن اضافه شود.

او  گفت: اغلب رشته های فرهنگی، هنری و ادبی و دیگر حوزه ها استان که در این آیین نامه به آن اشاره شده، اساسنامه مربوط به ویژگی و سطح شناخته شدن به عنوان یک هنرمند و نام آور، که می تواند او را در قطعه هنرمندان و نام آوران تدفین کرد تدوین شده و برخی مانند جامعه حافظان و قاریان قرآن استان نیز باید به تدوین آن مبادرت کنند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه قطعه هنرمندان و نام آوران استان باید توسعه یابد، گفت: روال کار برای تدفین در قطعه هنرمندان و نام آوران به این صورت است که انجمن های رشته های مختلف خودشان چهارچوب و سطح شناخته شدن به عنوان یک نام آور و هنرمند، برای این اداره کل را مشخص می کنند و خدای نکرده اگر کسی از هنرمندان آن رشته متوفی شد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برحسب آن اساسنامه که خودشان تدوین کرده‌اند، برای تدفین او در قطعه هنرمندان و نام آوران آرامستان تاییدیه و مجوز می دهد.

فاضلی‌زاد در ادامه با اشاره به گمنام بودن برخی از هنرمندان، نویسندگان، شاعران و دیگر نام آوران بزرگ کرمانشاهی در شهر و دیار خود افزود: متاسفانه این عدم توجه به بزرگان و نام آوران یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی استان ما است که اگر بیشتر توجه کنیم می تواند در بسیاری از عرصه های هویت بخشی، و فرهنگی به ما کمک بسزائی کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای جهان چگونه از اسم، نام آوران و بزرگان خود به عنوان جاذبه های گردشگری برای معرفی بهتر فرهنگ خود استفاده می کنند، از متولیان آرامستان شهرداری و همچنین نهادهای مدنی و دستگاه های اجرایی خواست به منظور زیباسازی و معرفی بهتر بزرگان استان دست به اقدامات ویژه بزنند.

در این جلسه مقرر شد، جامعه حافظان و قاریان قرآن در استان کرمانشاه اساسنامه تدفین در قطعه هنرمندان و نام آوران استان را تدوین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha