معاون استاندار: نرخ تورم استان کرمانشاه ۱۰ رتبه بهبود یافت

کرمانشاه - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به بهبود سه رتبه‌ای نرخ تورم استان در مهرماه امسال گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نرخ تورم استان کرمانشاه ۱۰ رتبه بهبود یافته و اکنون از نظر تورم در رتبه یازدهم کشور قرار داریم.

« بهزاد باباخانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی اکنون از نظر نرخ تورم در رتبه یازدهم هستیم که در ابتدای سال ۱۴۰۰ در رتبه یک کشور قرار داشتیم.

او تشریح کرد: از ابتدای سال بنا به دستور استاندار کرمانشاه کمیته های متعدد در راستای بررسی دلایل نرخ تورم بالای استان تشکیل شد و معلوم شد که دلیل نرخ تورم بالای ما مربوط به حوزه ۱۰ اتحادیه و صنف است.

او تصریح کرد: این تعداد اتحادیه و صنف بنا بر دلایلی خدمات و کالا را با فاصله زیادی از میانگین کشوری گران تر ارایه می دهند به همین دلیل نرخ تورم کرمانشاه بالاتر از دیگر استان ها است.

 باباخانی سپس گفت: پس از آسیب شناسی نرخ بالای تورم استان در ابتدای سال، هر هفته با حضور اتحادیه ها و اصناف حل مشکل گرانی و تورم آنها در کارگروه های تخصصی و ستاد تنظیم بازار بررسی می شود و موانع آنها رفع می شود که  امروز پس از ۶ ماه به رتبه یازدهم نرخ تورم کشور دست پیدا کرده ایم و بسیار امیدواریم تا پایان سال با اقداماتی که در راستای کاهش نرخ تورم استان در دستور کار داریم این رتبه هم بیشتر بهبود یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه یکی از برنامه های کاهش نرخ تورم در استان را هوشمندسازی سیستم توزیع کالا اعلام کرد و گفت: از این پس همه کالاهای یارانه ای در استان توسط فروشگاه هایی که صندوق هوشمند دارند توزیع می شود و به هیچ وجه کالای یارانه ای خارج از سیستم صندوق هوشمند توزیع نمی شود، زیرا با این مکانیزم صندوق هوشمند کاملا نظارت و رصد کالاها به طور دقیق در راستای جلوگیری از افزایش قیمت ها صورت می گیرد.

او همچنین بر افزایش نظارت ها توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف در راستای جلو گیری از افزایش قیمت خودسرانه کالا در استان خبر داد و گفت: اصلاح مشکلات نظام توزیع کالا نیز در راستای کاهش قیمت ها و جلوگیری از افزایش قیمت ها نیز در دستور کار است و امیدواریم با این روش ها نرخ تورم در استان بیشتر بهبود بیابد.

باباخانی در بخش دیگری از سخنان خود، بسیاری از شاخص های اقتصادی مانند تورم و گرانی استان ها را تا ۸۰ درصد متاثر از شرایط و تحولات کلی کشور دانست و گفت: بسیاری از مشکلات معیشتی و اقتصادی استان متاثر از وضعیت و شرایط کشور است و کمتر به حوزه استان بر می گردد و از این رو استان ها در نرخ تورم و گرانی نقش چندانی ندارد.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ استان کرمانشاه ٤٢.٩ درصد بود و با این نرخ استان در صدر جدول تورم کشور قرار داشت اما در مرداد ماه امسال این نرخ به ۴۹.۶ رسید.

نرخ تورم در کل کشور در بازه منتهی به مردادماه ۱۴۰۰؛ ۴۵.۲ بود و کرمانشاه پس از استان های ایلام، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی در جایگاه ششم قرار گرفت و پنج پله بهبود یافت.

استان کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر و ۸۶ دهستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha