توجه به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی رمز موفقیت در اقتصاد مقاومتی است

شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:‌ توجه به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی رمز موفقیت در حوزه اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

پویا محمودیان روز جمعه در نشست پایانی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تمامی مشکلات مطرح شده در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان از نظر وزارتخانه مورد تایید و تاکید است اما اعتقاد مسوولان استانی برای رفع این مشکلات تا چه اندازه جدی است

وی افزود: توجه مسوولان به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌ویژه در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری می‌تواند باعث تاثیرگذاری در اشتغال‌آفرینی، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی و جوان‌گرایی می‌شود.

محمودیان با اشاره به اینکه ۷۵ درصد فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور را بانوان تشکیل می دهد، تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته تنها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار استانی برای حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری تخصیص یافته است.

وی یادآور شد: اکنون در شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری بازارچه و موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وجود ندارد و این شهر بعد از مجموعه فرهنگی و تاریخی قلعه چالشتر از هیچ جاذبه دیگری برخوردار نیست.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ثبت شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: تحول‌های انجام شده در شهرهای دیگر ثبت ملی کشور همزمان با شهرکرد مانند میبد یزد و جهانی شدن آن‌ها تا امروز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: شهروندان، مسافران و گردشگران هنگام ورود به چهارمحال و بختیاری با هیچ نمادی از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان مواجه نمی‌شوند در حالی که هم‌اکنون افزون‌بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ هنرمند در ۵۲ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان مشغول فعالیت هستند.

محمودیان تاکید کرد: حمایت ۱۰۰ درصدی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیازمند وظیفه‌نویسی مشخص و شفاف برای تمامی دستگاه‌های اجرایی مسوول در استان‌ها است که این مهم می‌تواند در سند نهایی سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بهختیاری لحاظ و نتیجه آن از دستگاه‌های اجرایی متولی پیگیری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به اظهارات معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:‌ بارها به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تذکر دادم که به چهارمحال و بختیاری کم مهری شده است.

احمد راستینه هفشجانی تصریح کرد: گردشگری مهم‌ترین صنعت چهارمحال و بختیاری اشت که اکنون به زمین نشسته است.

وی افزود: استاندار چهارمحال و بختیاری یک سال تلاش کرد تا وضعیت مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان را مشخص کند اما هیچ‌کاری نشد.

راستینه یادآور شد: وزارتخانه‌های مسئولیت دارند تا در صورت کوتاهی و سهل‌انگاری دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها،‌ نسبت به بازخواست از آن‌ها اقدام کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دومین استان کشور  میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان ملی شامل معاونان وزیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی از چهارشنبه شب تا روز جمعه برای بررسی مسائل فرهنگی چهارمحال و بختیاری در این استان حضور دارند و در نشست‌های تخصصی با حضور فعالان فرهنگی استان، دیدگاه‌های مدیران، کارشناسان و صاحب‌نظران استان در خصوص مسائل فرهنگی این استان را بررسی می‌کنند.

در این سفر در چهار محور شامل برگزاری شورای فرهنگ عمومی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، بازدیدهای میدانی با حضور کارشناسان خبره در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، ‌بن، بروجن، فارسان و لردگان و امضای سند نهایی سفر برگزار می‌شود.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha