صندوق نجات کودکان: جهان شاهد بدترین بحران غذایی قرن ۲۱ است

تهران- ایرنا- طبق اعلام صندوق نجات کودکان، از هر سه کودک در جهان یک کودک دچار سوء‌تعذیه است و هر ۱۵ ثانیه، یک کودک بر اثر کمبود غذا جان خود را از دست می‌دهد. فقر، درگیری، تغییرات آب و هوا و همه‌گیری منجر به ظهور جدی‌ترین بحران غذایی قرن ۲۱ شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آنسا لاتینا ایتالیا، صندوق نجات کودکان دیروز چهارشنبه در آخرین گزارش خود همزمان با پویش آگاهی‌بخشی و جمع‌آوری کمک‌های مالی اعلام کرد: شرایط به گونه‌ای است که ۴۰ میلیون نفر در جهان اطمینان ندارند که به غذای روزانه موردنیاز خود دست می یابند. این وضعیت به سرعت در ۱۶ کشور آفریقایی، ۴ کشور آمریکای مرکزی و سه کشور آسیایی وخیم‌تر می شود.

به گزارش این صندوق، ۵.۷ میلیون کودک زیر پنج سال در مرز گرسنگی به سر می برند که بیش از ۵۰ درصد این تعداد، پس از سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. سالی که در آن (۲۰۱۹) پس از تلاش های ۳۰ ساله سازمان های بشردوستانه و جوامع بین المللی، تعداد افرادی که از کمبود غذا رنج می بردند، به کمترین سطح خود رسیده بود.   

اما پس از سال ۲۰۱۹، این روند معکوس شده و طبق هشدار این سازمان، اگر اقدام فوری صورت نگیرد، هزاران کودک جان خود را از دست خواهند داد.

همه گیری کووید۱۹، به طور خاص، شرایط آسیب پذیری موجود را تشدید و تسریع کرد و تبعیض های ساختاری، نابرابری ها و محرومیت های مرتبط با فقر و جنسیت را آشکار کرد. بحران کرونا در جهت معکوس برنامه های بشردوستانه، افراد و به ویژه کودکان را آسیب‌پذیرتر کرد.

صندوق نجات کودکان خاطرنشان کرد: در سپتامبر ۲۰۱۵، رهبران ۱۹۳ کشور جهان توافق نامه ای درجهت دستیابی به ۱۷ هدف جهانی در مسیر توسعه پایدار امضا کردند که دومین هدف، پایان دادن به گرسنگی و دستیابی به امنیت غذایی و بهبود کشاورزی پایدار تا سال ۲۰۳۰ بود.

با این وجود، طبق هشدار این سازمان، اگر اقدامی جدی در زمینه هدف توسعه پایدار و دستیابی به «گرسنگی صفر» صورت نپذیرد، این هدف در سال ۲۰۳۰ بسیار دور از دسترس خواهد بود.

پویش جهانی نجات کودکان مربوط به ۱۳ کشور دنیا ازجمله نیجریه، بورکینافاسو، مالی، نیجر، جمهوری کنگو، سودان جنوبی، سومالی، اتیوپی، یمن، سوریه، افغانستان، ونزوئلا و هند است.

به گزارش ایرنا، چهل و نهمین نشست کمیته امنیت جهانی غذا سازمان ملل متحد با هدف ارایه گزارش کشورها از وضعیت امنیت غذایی جهان در سال ۲۰۲۱، چالش های پیش رو و چگونگی کاهش ناامنی غذایی توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) از ۱۹ تا ۲۲ مهر به صورت مجازی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha