همگرایی منطقه ای در سایه تغییر معادلات و شکست آمریکا در سوریه

تهران - ایرنا- در سایه شکست طرح آمریکا در سوریه و تغییر اولویت های کاخ سفید و خروج از افغانستان، برخی تحلیلگران و رسانه های جهان عرب از همگرایی کشورهای منطقه برای سامان دادن به روابط و حل اختلافات میان خود خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، روزنامه «الاخبار» لبنان امروز دوشنبه در گزارشی در همین ارتباط به تماس های اخیر سوریه و اردن اشاره کرده و آن را گامی در راستای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب توصیف کرده است.

این روزنامه با اشاره به نشست های فشرده مقامات اردنی و سوری در هفته های اخیر در ارتباط با مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی نوشت: سطح روابط بین امان و دمشق از سطح پارلمانی و مردمی در طول سالهای جنگ تحمیلی علیه سوریه به سطح وزیران و در نهایت به سطح تماس بین سران دو کشور رسیده است.

این روزنامه افزود: «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روز گذشته در تماس با «عبدالله دوم» شاه اردن درباره روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد که بعد از ۱۰ سال صورت گرفت و در واقع مقدمه ای برای دیداری نزدیک به شمار می رود که ممکن است به تدابیری برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب منجر شود.

به نوشته الاخبار، از زمان سفر شاه اردن به واشنگتن در ماه ژوئیه گذشته و سپس سفرش به مسکو، گام های اردن برای سامان دادن به روابط خود با همسایه اش سوریه تکمیل شده است. این تغییر رویکرد اردن به علت تحولات موجود و اختلاف بین بازیگران و حامیان جنگ علیه سوریه و یکسره شدن موازنه قوا در سوریه به نفع محور مقاومت صورت گرفته است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: نزدیکی روابط اردن و سوریه به طور حتم در سایه تصمیم سازی ضمنی منطقه ای و غربی انجام شده است.

به نوشته الاخبار، دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ترجیح می دهد که حضور نظامی خود در منطقه را کاهش داده و نیروهایش را دور از مناطق تنش مستقر کند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: تمرکز علنی اردن و سوریه روی پرونده های اقتصادی برق، گاز، حمل و نقل، آب، بازسازی و بازگشت آوارگان سوری خواهد بود و دیدار اخیر یک هیات وزارتی سوری با «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن در امان پس از بازگشایی گذرگاه مرزی مشترک جابر - نصیب به روی کالا و مسافر و از سرگیری پروازهای رفت و برگشت خطوط هوایی اردن به دمشق و در ادامه سفر الخصاونه در صدر یک هیات وزارتی به بیروت و دیدارش با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور و نیز سفر وی به مصر برای تکمیل مذاکرات تحویل گاز به لبنان از طریق اردن و سوریه در همین راستا ارزیابی می شود.

به نوشته الاخبار، اما پرونده امنیتی در سایه پیچیدگی های وضعیت موجود پشت درهای بسته مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

این روزنامه افزود: همزمان مسئولان سوری و اماراتی نیز مذاکراتی را برای فعال سازی شورای بازرگانان سوریه و امارات برگزار کرده اند.

به نوشته الاخبار، این مذاکرات روز گذشته بین وزیران اقتصاد سوریه و امارات در حاشیه اجلاس "اکسپو ۲۰۲۰" دبی برگزار شد و دو طرف درباره فعال سازی این شورا برای تشویق تبادل تجاری و سرمایه گذاری و همکاری دوجانبه توافق کردند.

در همین راستا، «عباس ضاهر» تحلیلگر بارز جهان عرب در گزارش تحلیلی گام های اردن در قبال سوریه را تصادفی ندانست و نوشت: آمریکا درک می کند که جنگ علیه سوریه به تضعیف اقتصادی سوریه منجر شده اما نتوانسته است سوریه را در سطح سیاسی و نظامی در هم بشکند. این درحالی است که آمریکایی ها همچنین اولویت راهبردی مقابله با گسترش جهانی چین را برای خود تعریف کرده اند که جدی تر و با اهمیت تر از تحولات منطقه خاورمیانه است. گام آمریکا برای خروج از افغانستان در همین راستا ارزیابی می شود.

این نویسنده سپس به نشانه های تغییر معادلات منطقه ای در سایه شکست آمریکا در سوریه و تغییر اولویت واشنگتن و خروج از افغانستان پرداخت و تماس های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران برای پایان دادن به اختلافات، آشتی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس (آشتی بحرین و عربستان و امارات با قطر)، از سرگیری تماس های عربستان و ترکیه، انجام همکاری اقتصادی و سیاسی منطقه ای با سرپرستی اردن، بازتعریف مواضع کشورهای عربی در قبال سوریه و رویکرد بین المللی برای رفع تدریجی تحریم ها از این کشور، حمایت بین المللی از اقدامات عراق برای حل و فصل مسائل منطقه ای، مذاکره برای حل و فصل پرونده نفت و گاز در مرز لبنان و فلسطین اشغالی و رویکرد واشنگتن در قبال توافق هسته ای و تلاش برای گشایش روابط کشورهای عرب در قبال لبنان را در این راستا ارزیابی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha