۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84484524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برای احیای تالاب انزلی باید از جوامع محلی استفاده کرد

رشت – ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به ارتباط مستقیم ۳۵روستا با تالاب انزلی بیان کرد: برای احیای تالاب انزلی باید از ظرفیت انسانی ذی نفعان و جوامع محلی استفاده کرد .

ارسلان زارع روز یکشنبه در پنجاه و ششمین جلسه کمیته مدیریت تالاب بین المللی انزلی با اشاره به این که  در سال جاری اعتباراتی متناسب با شرح وظایف هر کدام از دستگاه ها مشخص شده است تاکید کرد: از همه دستگاه های ذی ربط می خواهیم پیگیری های لازم را برای تامین اعتبارات در سطح ملی داشته باشند تا در بودجه سال بعد لحاظ شود . 
وی با بیان اینکه همه در خصوص تالاب انزلی دغدغه مشترک داریم ، متذکر شد: تا اقدامات مستمر انجام نشود راه به جایی نمی رسد ؛و در خصوص گونه مهاجم سنبل آبی نیز نمی توان مقطعی به موضوع نگاه کرد چرا که این گیاه مهاجم مدام در حال زیادشدن است و این موضوع نیازمند مبارزه مستمر است.

وی با اشاره به این که تالاب انزلی میراث مهم طبیعی و واجد ارزش های بسیاری برای همه جوامع انسانی بویژه گیلان است تصریح کرد: بهترین روش برای احیاء تالاب انزلی تکیه بر برنامه ریزی اصولی ،مطالعات علمی و نگاه کارشناسانه است.

زارع گزارشات ارائه شده در این جلسه را نشان از اقدامات خوب در زمینه حفاظت از تالاب توصیف و اضافه کرد: 
متاسفانه در طول دهه های گذشته بدلیل تجمع آلاینده ها و فاضلاب ها کیفیت مطلوب و ارزش زیستی این تالاب به مرور کاهش پیدا کرده ، همزمان باعث کاهش تراز سطح آب متاثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در کنار هم وضعیت نگران کننده ای بوجود آورده است.

وی کمیته مدیریت تالاب بین المللی انزلی را بسیار حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه حاصل اقدامات کارشناسانه در دو سه سال اخیر منجر به تصمیمات خوبی در کارگروه ملی مدیریت تالابهای کشور و تنظیم برنامه هفت ساله برای احیای تالاب انزلی شد که ما در سال جاری اعتباراتی متناسب با شرح وظایف هرکدام از دستگاه ها تعیین کردیم .

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: محدودیت های قانونی گاه چالش برانگیز است اما معتقدم با هماهنگی ، همدلی و تعامل می توان این چالش ها را مرتفع کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این جلسه با اشاره به آتش سوزی های اخیر در فضای تالابی استان گفت: متاسفانه ، بر اثر آتش سوزی های اخیر  بالغ بر ۶۷  هکتار از نیزارهای تالاب سوختند.
ساسان کفایی با بیان اینکه متاسفانه با برخی اهمال کاری های دهه های اخیر حال و روز تالاب انزلی از شرایط مساعد خارج شده خاطرنشان کرد: این میراث طبیعی با ۵۰ سال حفاظت بین المللی نگین شمال کشور محسوب می شود و امروز با تکیه بر دانش بومی و توانمندی داخلی ، بر خلاف همه هجمه های موجود توانستیم دستگاه دروگر سنبل آبی را با نصف قیمت نمونه جهانی بهره برداری کنیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه پیگیری ها برای جذب ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با سنبل آبی در گیلان بی نتیجه ماند اما موفق به جذب ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با این گونه مهاجم  از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست شدیم.

فرماندار بندر انزلی نیز در این نشست دغدغه تالاب را دغدغه همه ارگان ها عنوان و بیان کرد:اگرچه همه دغدغه مندند اما این دغدغه با زبان های مختلف مطرح می شود و این مشکل زا است. 

اسماعیل میرغضنفری اظهار داشت: پشتوانه حل همه مشکلات منابع مالی است و اندیشه ها زمانی موثر است که بتوانیم پشتوانه مالی داشته باشیم .

وی تاکید کرد:مبارزه با سنبل آبی پروژه نیست،  پروسه است و باید جریان مستمر داشته باشد.
 
محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست وضعیت تالاب انزلی را ناراحت کننده  توصیف و اضافه کرد : متاسفانه به مقصد فکر می کنیم در حالی که مبداء را فراموش کرده ایم.
وی اظهار داشت :شیرابه ها فاجعه آفرین شده اند چرا که در نهایت وارد  تالاب می شوند ؛باید سرمنشا شیرآبه ها را خشکاند .
احمدی متذکر شد :سلامت انسان ها حائز اهمیت است و باید سرمنشا شیرابه ها را خشکاند وگرنه نه تنها تالاب که دریا هم با خطر مواجه می شود.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.
تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند .

رسوبات و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و سازها در حریم تالاب، آتش‌زدن نیزارها با هدف تصرف و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود تالاب،  طی چند دهه اخیر هر بار پیکره تالاب بین المللی انزلی را نحیف تر کرده است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha