۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 84469343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعادل اقتصاد کرمان در اسناد آمایش مورد توجه قرار گرفته است

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن استان کرمان در سه شهرستان از جمله سیرجان، رفسنجان و زرند متمرکز شده که بیانگر عدم تعادل در اقتصاد این استان است گفت: این تعادل در اسناد آمایش مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، جعفر رودری روز دوشنبه در نخستین نشست هماهنگی منطقه هشت آمایش سرزمینی کشور شامل استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به میزبانی استان کرمان افزود: همچنین در تنوع فعالیت ها تمرکز بر چند واحد اقتصادی خاص است.

وی اظهار داشت: یکی از ایرادهای اساسی اسناد این است که تمرکز بیشتر بر ظرفیت های بالفعل گذاشته شده و نه بالقوه، که این موارد احصا و شناسایی می شوند.

وی اظهار داشت: ظرفیت های معدنی زیادی در جنوب کرمان وجود دارد و تلاش کردیم در سند آمایش این استان در قالب محورهای ناشناخته و همچنین به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این مناطق توجه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: نگاه منطقه ای نیز در تامین زیرساخت ها و در حوزه اشتراکات استانی می تواند در اسناد آمایش نمود یابد.

وی با بیان اینکه وجود دستورالعمل مشخص برای نشست نهایی شورا می تواند کارساز باشد افزود: شورای هماهنگی منطقه ای مهم با جایگاهی خاص است که می تواند با انطباق و تعامل اسناد منطقه ای استانی و ملی کمک کننده باشد ضمن آنکه در رفع تعارضات و همکاری منطقه ای برای توازن و توسعه استان ها بسیار موثر است.

کرمان ۳.۶ درصد از اقتصاد ملی را دارد

رودری تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی استان کرمان سالانه به ارزش ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است که سهمی برابر با ۳.۶ درصد از اقتصاد ملی را دارد.

وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی این استان نسبت به متوسط کشور در دوره سال ۹۰ تا ۹۸ به صورت متوسط چهار درصد و بالاتر از میانگین کشور است.

وی افزود: میزان ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP)  استان کرمان در حوزه کشاورزی قرار دارد، در حالی که میانگین کشور نصف این رقم است، سهم بخش صنعت و معدن ۴۴ درصد و خدمات ۴۱ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سهم بخش معدن در بین ۴۴ درصد صنعت و معدن استان کرمان بسیار زیاد است و صنعت به عنوان توسعه اقتصادی منطقه بسیار پایین ارزیابی می شود. 

وی ادامه داد: ضمن آنکه تولید در استان کرمان بر چند واحد اقتصادی خاص تمرکز شده، ۱۰ واحد بزرگ معدنی ۸۷ درصد بخش صنعت معدن این استان را برعهده دارند در حوزه صنعت نیز به همین صورت است.

وی بیان داشت: اهمیت آمایش در برخی مناطق شاید حیاتی تر باشد بیان کرد: سهم اشتغال کشاورزی کرمان ۳۶ درصد، صنعت و معدن ۲۵ درصد و ۳۹ درصد اشتغال استان را در حوزه خدمات داریم.

وی افزود: جی دی پی یا تولید ناخالص داخلی یکی از شیوه های سنجش میزان تولید و درآمد ملی یک کشور است و ارزش تولید کالاها و خدمات در یک کشور به قیمت بازار طی یک سال است.

آمایش سرزمینی ضرورت توسعه پایدار

رودری عنوان کرد: در انطباق چالش های اصلی و تنگناهای سند آمایش سرزمینی استان کرمان از کم آبی به عنوان اصلی ترین اصل یاد شده و بحث تغییر اقلیم ما را با نگاهی راهبردی مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت: حتی با این دیدگاه که کم آبی این استان درگیر شرایط کوتاه مدت بوده و پس از آن وارد دوره ترسال شویم، بایستی مباحث پایه آمایش سرزمینی را به عنوان ضرورت توسعه پایدار در این منطقه دنبال کنیم.

وی با اشاره به نداشتن سازگاری و انطباق بین ساختار اقتصادی و اقلیم در اسناد آمایش سرزمینی کشور ابراز داشت: یکی از تعارضات اصلی برای نداشتن توسعه پایدار نیز همین مساله است.

۱۳ درصد جمعیت کرمان در پوشش نهادهای حمایتی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور با ۱۸۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت، ۱۱.۵ درصد مساحت کشور را دارد.

وی افزود: جمعیت استان نزدیک به چهار درصد جمعیت کشور را شامل می شود که نرخ رشد آن بالاتر از متوسط کشوری و ۱.۵ درصد است.

رودری یادآور شد: سهم بالای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی استان کرمان نشان دهنده وضعیت سرانه درآمدی است که در مجموع ۱۳ درصد استان تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند، در حالی که متوسط کشور هشت درصد است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha