چرخ ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در قزوین به حرکت افتاد

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای بازگشت صنایع غیرفعال به چرخه تولید، گفت: چرخ ۱۰۰ واحد تولیدی راکد و تعطیل این استان از سال ۹۸ تاکنون به حرکت افتاده است.

به گزارش ایرنا، بدون شک تولید مهم ترین مولفه برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی در جوامع به شمار می رود و بر همین اساس نیز مقام معظم رهبری نام گذاری سال ها طی یک دهه اخیر را حول محور تولید قرار داده اند و امسال را نیز "تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نام گذاری کرده اند.

بدون شک پشتیبانی از صنایع و مانع زدایی در این بخش ضمن رویش های جدید در حوزه تولید و صنعت و توسعه سرمایه گذاری ها، موجب رفع مشکلات واحدهای راکد شده و آنها را به چرخه تولید بازمی گرداند.

با سپردن سکان مدیریت اجرایی کشور به دولت سیزدهم که تیمی از مدیران تازه نفس و پرانگیزه و مجرب را تشکیل می دهند، انتظار می رود حمایت ها و پشتیبانی ها از تولید و صنعت افزایش یافته و در کنار جذب سرمایه گذاران جدید و توسعه واحدهای بهره بردار و فعال، واحدهای راکد نیز هرچه زودتر به چرخه تولید بازگردند.

در قزوین نیز که جزو استان های صنعتی کشور به شمار می رود، بسیاری از صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و کارآفرینان و همچنین نیروهای در جستجوی شغل به برنامه های دولت در حوزه تولید چشم امید دوخته اند و امیدوارند تا چرخ های صنعت در این استان با سرعت بیشتری بچرخد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به منظور اطلاع از آخرین وضعیت سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی، طرح های تولیدی در دست اجرا و همچنین احیای کارخانجات غیرفعال گفت و گویی را با "حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین" ترتیب داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

چرخ ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در قزوین به حرکت افتاد

ایرنا: تاکنون چند سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین جذب شده و چه تعداد از آنها به بهره برداری رسیده اند؟

تاکنون هزار و ۸۰۱ سرمایه گذار در شهرک های صنعتی استان قزوین جذب شده اند که بیش از نیمی از آنها به مرحله بهره برداری و تولید رسیده اند که ۸۱ مورد از آنها مربوط به سال جاری بوده است.

در حال حاضر ۹۴۲ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین مستقر هستند که سرمایه گذاری اسمی انجام شده آنها ۳۶ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال است که البته ارزش واقعی سرمایه گذاری این واحدها بسیار بیشتر است.

باید اذعان کرد قزوین جزو استان های موفق کشور در جذب سرمایه گذار صنعتی بوده و نزدیکی به تهران، وجود زیرساخت های مناسب، قرار گیری در شاهراه ارتباطی کشور و موقعیت جغرافیایی مناسب و تعامل و هماهنگی خوب مسوولان استانی و فرهنگ بالای سرمایه پذیری را می توان از دلایل این موضوع برشمرد.

ایرنا: سرمایه گذاری های جذب شده چه میزان اشتغالزایی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به ارمغان آورده اند؟

واحدهای تولیدی بهره بردار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین همچنین برای ۳۰ هزار و ۶۳۴ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده اند که بیش از این مقدار نیز سهم اشتغال غیرمستقیم این واحدها است.

با تکمیل و بهره برداری از طرح های تولیدی در دست اجرا در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین برای ۳۳ هزار و ۴۶۳ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی می شود و مجموع اشتغال شهرک های صنعتی استان به بیش از ۶۳ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر شهرک های صنعتی لیا و کاسپین به ترتیب با ۱۱ هزار و ۱۸ نفر و  ۱۰ هزار و ۵۵۰ نفر بیشترین اشتغال را در بین شهرک های صنعتی استان قزوین دارا هستند. 

ایرنا: شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در مجموع چه میزان زمین به سرمایه گذاران (طرح های صنعتی) و واحدهای بهره بردار واگذار کرده است؟

استان قزوین دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است که در آنها در مجموع هزار و ۶۳۶ هکتار زمین به سرمایه گذاران واگذار شده است که از این میان ۶۱۹ هکتار به واحدهای دارای پروانه بهره برداری اختصاص دارد. 

به طرح های صنعتی در دست اجرا در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین هزار و ۱۷ هکتار زمین دارای زیرساخت و امکانات واگذار شده است.

بیشترین مساحت واگذار شده به واحدهای تولیدی بهره بردار در بین شهرک های صنعتی استان قزوین با ۱۸۸ هکتار و ۱۸۴ هکتار به ترتیب به شهرک کاسپین و لیا اختصاص دارد و پس از آن شهرک آراسنج با ۶۶ هکتار در رتبه سوم قرار دارد.

چرخ ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در قزوین به حرکت افتاد

ایرنا: بیشترین حجم سرمایه گذاری و بیشترین تعداد واحدهای تولیدی بهره بردار به کدام یک از شهرک های صنعتی قزوین اختصاص دارند؟

بیشترین تعداد واحدهای تولیدی بهره بردار در شهرک های صنعتی استان قزوین نیز با ۳۸۳ واحد به شهرک لیا اختصاص دارد و شهرک کاسپین با ۲۱۵ واحد و شهرک آراسنج با ۱۰۰ واحد در جایگاه های بعدی قرار دارند.

بیشترین حجم سرمایه گذاری انجام شده مربوط به واحدهای تولیدی بهره بردار در شهرک های صنعتی قزوین نیز با ۱۹ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری اسمی به شهرک صنعتی کاسپین اختصاص دارد 

ایرنا: آخرین وضعیت طرح های تولیدی در دست اجرا در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین ار تشریح کنید.

هم اکنون ۸۶۳ طرح تولیدی در شهرک های صنعتی استان قزوین وجود دارد که سرمایه گذاران آنها از شرکت شهرک های صنعتی استان زمین دریافت کرده و مراحل مختلف ساخت و ساز را پشت سرمی گذارند که از این بین حدود ۵۰ واحد در مرحله نصب ماشین آلات قرار داشته و در آستانه بهره برداری قرار دارند.

تلاش داریم با حل مسایل و مشکلات سرمایه گذاران طرح های صنعتی را به مرحله بهره برداری نزدیک کنیم با این حال در این راه به همت خود سرمایه گذاران نیز نیاز است.

ناچاریم اراضی واگذار شده به سرمایه گذارانی که تلاش و اقدامی برای تکمیل طرح های خود انجام ندهند را نیز پس از گذراندن مراحل قانونی بازپس گرفته و به سرمایه گذاران جدید واگذار کنیم.

ایرنا: یکی از اولویت های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای پیشبرد و تحقق شعار سال و همچنین جهش تولید حل مشکلات واحدهای راکد و بازگشت آنها به چرخه تولید است، طی سال های اخیر چه تعداد واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین به چرخه تولید بازگشته اند؟

از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در راستای تحقق بخشی به شعارهای نام گذاری شده برای سال ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله رونق تولید، جهش تولید و، تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها شاهد راه اندازی و احیای ۱۰۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم.

در سال ۹۸، ۲۹ واحد تولیدی و در سال قبل نیز ۵۰ واحد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۲۱ واحد تولیدی راکد و غیرفعال مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین فعال شده و به چرخه تولید بازگشته اند.

ایرنا: علت راکد شدن واحدهای تولیدی چه بوده است؟

در سال ۹۸ بیشترین علت تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی غیرفعال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین با ۲۴ درصد به فقدان بازار محصولات اختصاص داشت و کمبود نقدینگی با ۱۵ درصد و مشکلات تامین مواد اولیه و اختلاف شرکا هرکدام با ۹ درصد و مشکلات قضایی با ۳ درصد در ردیف های بعدی قرار داشتند و سایر مشکلات نیز به دیگر مسایل همچون بدهی و مشکل بیمه و فرسودگی ماشین آلات اختصاص داشتند.

در سال ۹۷ فقدان بازار ۲۶ درصد علت تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی غیرفعال در شهرک های صنعتی استان قزوین بود، کمبود نقدینگی با ۱۳ درصد، اختلاف شرکا با ۱۱ درصد، تامین مواد اولیه با ۸ درصد، مشکلات قضایی با ۳ درصد دیگر مشکلات این واحدها را تشکیل می دادند و ۳۹ درصد نیز مشکلات نیز به سایر بخش ها اختصاص داشته است.

در بین واحدهای راکد و غیرفعال امسال نیز نبود مواد اولیه و مسایل مربوط به تامین آن با ۲۵ درصد بیشترین میزان مشکلات این دسته از واحدها را تشکیل داده است. 

چرخ ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در قزوین به حرکت افتاد

ایرنا: هم اکنون چند واحد بهره بردار غیرفعال و چند طرح صنعتی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین وجود دارد؟

در حال حاضر ۱۹۴ واحد تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین راکد و غیرفعال هستند.

همچنین ۱۹۰ طرح صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین در مراحل مختلف شامل دیوارکشی، نصب سوله و نصب ماشین آلات نیز در وضعیت راکد قرار دارند.

ایرنا: چند طرح عمرانی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان برای پذیرش سرمایه گذاران از سوی شرکت شهرک های صنعتی قزوین در دست اجراست؟

حدود ۵۰ طرح عمرانی در دست اجرا داریم و امسال ۲۰۰ میلیارد تومان در این خصوص اعتبار صرف خواهیم کرد.

 البته خدمات ما به سرمایه گذاران تنها به واگذاری زمین و آماده سازی اراضی و ایجاد زیرساخت مانند آب، برق و گاز و خیابان کشی ختم نمی شود و خدمات مشاوره ای و کمک های یارانه ای در حوزه کسب و کار، فن بازار و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و عارضه یابی نیز جزو فعالیت ها و خدمات این شرکت دولتی به صنایع و سرمایه گذاران است.

ایرنا: چه چشم اندازی را برای شهرک های صنعتی استان قزوین می بینید؟

با برنامه های خوب و مدون و جامع دولت سیزدهم و در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید و حمایت از سرمایه گذاری، به رشد و توسعه سرمایه گذاری و تسریع در احیای واحدهای تولیدی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بسیار امیدوار هستیم.

در کنار احیای واحدهای راکد با برنامه ریزی های انجام شده تلاش داریم تا با جذب سرمایه گذاران جدید شهرک های صنعتی قزوین را به قطب صنایع هایتک و با فناوری بالا تبدیل کنیم و امیدواریم بتوانیم پذیرای صنایع پیشرفته و شرکت های صنعتی دانش بنیان زیادی باشیم.

با توجه به حجم بالای تقاضاها برای سرمایه گذاری در استان در حال حاضر توسعه شهرک های صنعتی کاسپین، لیا و حیدریه و آماده سازی اراضی در دیگر شهرک ها در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می کنیم ضرب آهنگ سرمایه گذاری صنعتی در قزوین در دولت سیزدهم بلندتر شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha