۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84448974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزهای سخت مردم یمن

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 84448974
روزهای سخت مردم یمن

تهران - ایرنا - هر روز که از جنگ تحمیلی به یمن می‌گذرد، ابعاد جنایات متجاوزان سعودی – اماراتی – آمریکایی علیه مردم بی‌دفاع یمن بیشتر افشا می‌شود به حدی که در روزهای اخیر اعلام شده، از زمان شروع تجاوز به این کشور از سوی ائتلاف متجاوز، این ائتلاف ۸۵ درصد از درآمدهای نفت و گاز یمن را به غارت برده است.

منطقه غرب آسیا به ویژه کشورهای یمن، لبنان، سوریه، عراق و افغانستان در چند دهه اخیر محل تاخت و تازه آمریکا، کشورهای غربی و عربی بوده و در این بین جان و مال مسلمانان به فنا رفته است.

اگر به نتایج جنگ‌های چهار دهه گذشته غرب آسیا که مستقیم یا غیرمستقیم از سوی آمریکا فرماندهی شده، بنگریم، خواهیم دید که در این بین جان میلیون‌ها مسلمان و انسان بی گناه توسط غربی‌ها و عوامل عربی – صهیونیستی آنها در منطقه گرفته شده و صدهها میلیارد دلار نیز به مسلمانان خسارت وارد شده است.

در این بین یمن یکی از کشورهای اسلامی می‌باشد که مورد هجوم ائتلاف عربی – آمریکایی قرار گرفته و این کشور و مردم مظلوم آن از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آماج حملات این ائتلاف ضدانسانی و ضداسلامی هستند.

دو کشور یمن و عراق کشورهایی هستند که یکی از اهداف مشترک متجاوزان برای حمله به آنها دستبرد به منابع نفتی و فروش آن بوده است، اقدامی که خسارت‌های فراوانی برای این دو کشور اسلامی به همراه داشته است.

"مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن در خصوص سرقت نفت این کشور توسط ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آنها گفته، «این ائتلاف و مزدوران آنها در طول چند سال گذشته تجاوز به یمن، بیش از ۸۵ درصد از درآمدهای نفت و گاز این کشور را به سرقت برده و پول‌های حاصل از این سرقت را با نظارت کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی و آمریکا به حساب‌های بانکیشان در خارج منتقل کرده‌اند».

وی تصریح کرد که «کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی و در رأس آنها آمریکا از طریق جنگ اقتصادی و محاصره خفه کننده و توقیف کشتی‌های حامل غذا و دارو و مشتقات نفتی یمن تلاش می‌کنند که مشکلات مردم این کشور را مضاعف کنند.

"عمار الأضرعی" مدیر اجرایی شرکت نفت یمن نیز با بیان این که مقامات عربستان سعودی با همدستی متجاوزان، نفت یمن را می‌دزدند، تصریح کرد که «عربستان بدون در نظر گرفتن نیازهای یمن، به صورت شبانه روزی در حال سرقت نفت این کشور می‌باشد.

الأضرعی اضافه کرد که «ساکنان استان شبوه و سایر استان‌های یمن از نبود مشتقات نفتی در رنج هستند و این در حالی است که هزاران تن از نفت خام یمن توسط عربستان به سرقت می‌رود».

وی همچنین با اشاره به نیاز مردم یمن به نفت و مشتقات نفتی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی فقط ۴ درصد از مشتقات نفتی مورد نیاز مردم یمن را ترخیص کرده‌اند.

الأضرعی تاکید کرد که ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان مانع ورود گاز از «مأرب» به دیگر شهرهای یمن می‌شود، همانگونه که از ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی به یمن جلوگیری می‌کند.

شرکت نفت یمن نیز چند روز پیش دوباره در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ائتلاف آمریکایی- سعودی، همچنان چهار کشتی حامل مواد سوختی از جمله دو کشتی حامل گاز را در توقیف خود دارند.

در این بیانیه آمده است که «ائتلاف سعودی در توقیف کشتی‌های نفتی حامل بیش از ۶۰ هزار لیتر بنزین و گازوئیل اصرار دارد و بیش از هشت ماه است که این روند ادامه دارد.

ائتلاف سعودی – آمریکایی – اماراتی در راستای تعمیق بحران اقتصادی و معیشت یمنی‌ها از طریق تشدید محاصره و ممانعت از رسیدن کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده، حرکت می‌کند.

به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط ائتلاف متجاوز شرایط ویژه انسانی در یمن ایجاد شده به حدی که "هنریتا فور" مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز گذشته طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل گرسنگی و بیماری‌هایی که قابل پیشگیری هستند، می‌میرند.

وی افزود که تجاوز به یمن منجر به بدترین بحران انسانی در دنیا شده است، زیرا ۲۱ میلیون نفر از جمله ۱۱.۳ میلیون کودک یمنی برای زنده ماندن نیاز به کمک دارند و این در حالی است که ۴۰۰ هزار کودک یمنی با سوء تغذیه مواجهند و در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

مرکز حقوق بشر و رشد و توسعه "عین الانسانیه " یمنی نیز اخیرا در گزارشی با اشاره به نتایج ۲۳۰۰ روز تجاوز ائنلاف سعودی – اماراتی – آمریکایی به یمن اعلام کرد، از ابتدای تجاوز این ائتلاف به یمن ۱۷۱۷۶ یمنی به طور مستقیم به شهادت رسیده‌اند که ۳۸۴۲ نفر از آنها کودک، ۲۴۰۰ نفر زن و ۱۰۹۳۴ نفر نیز مرد هستند، که البته باید آمار شهدای غیر مستقیم این تجاوز را که چندین برابر شهدای حملات و بمباران‌های مستقیم می‌باشد، به آن اضافه کرد.

همچنین از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی ۲۶۷۱۵ یمنی مجروح شده‌اند که ۴۲۲۵ نفر از آنها کودک، ۲۸۳۲ نفر زن و ۱۹۶۵۸ نفر مرد هستند و در طول ۲۳۰۰ روز تجاوز به یمن ۳۹۶ کارخانه، ۳۵۲ تانکر سوخت، ۱۱۴۷۹ مرکز خرید، ۴۲۳ مرغداری و دامداری، ۷۹۴۵ وسیله حمل و نقل، ۴۷۲ قایق ماهیگیری، ۹۳۱ انبار غذا، ۳۹۷ پمپ بنزین، ۶۸۵ بازار و ۸۵۸ محموله غذا تخریب شده است.

همچنین در طول این مدت ۵۷۵ هزار و ۳۵۳ منزل مسکونی، ۱۷۹ مرکز دانشگاهی، ۱۴۴۶ مسجد، ۳۶۹ تاسیسات گردشگری، ۳۹۱ بیمارستان، ۱۱۱۰ مدرسه و مرکز آموزشی، ۷۷۳۳ قطعه زمین کشاورزی، ۱۳۵ مرکز ورزشی، ۲۴۸ مرکز باستانی و ۴۹ مرکز رسانه‌ای یمن نیز تخریب شده است.

امارات تسهیل کننده غارت منابع یمنی ها از سوی سارقان صهیونیست

امارات نیز در کنار عربستان به دنبال سرقت منابع یمنی‌ها می‌باشد، البته با این تفاوت که برای این اقدام خود از صهیونیست‌ها کمک گرفته و توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و امارات در ۲۵ شهریو ۱۳۹۹ زمینه و تسهیل کننده خوبی برای غارت و سرقت منابع یمنی‌ها از سوی صهیونیست‌ها نیز شده است.

«زکریا الشامی» وزیر حمل و نقل «دولت نجات ملی» یمن چند ماه پیش اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با پوشش امارات ثروت‌های مجمع الجزایر «سقطری» (سوکاترا) را به یغما می‌برد.

پایگاه خبری «المسیره» به نقل از الشامی گزارش داد که «رژیم صهیونیستی با پوشش امارات در مجمع الجزایر سقطری در حال سرقت منابع طبیعی این جزیره بکر است».

 وی با اشاره به اقدام مشترک مقامات ابوظبی و تل آویو در غارت منابع یمنی‌ها در مجمع الجزایر سقطری افزود، «موقعیت جغرافیایی ممتاز سقطری و ثروت‌های نفتی، درمانی، گردشگری و سایر دارایی‌های آن موجب شده تا غاصبان صهیونیست با کمک مقامات اماراتی اقدام به غارت منابع یمنی‌ها بکنند».

با آغاز تهاجم ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن در ششم فروردین ۱۳۹۴، اماراتی‌ها از همان ابتدا ولی آهسته اقدام به نفوذ در جنوب یمن کردند و با تحت پوشش گرفتن شماری از مزدوران خودفروخته یمنی، اقدامات غاصبانه خود را در استان‌های جنوبی این کشور همچون عدن، تعز و جزیره سقطری پی گرفتند.

اما مقامات اماراتی مجبور شدند به طور محرمانه و غیرعلنی از تجربیات رژیم صهیونیستی در خصوص سرقت منابع طبیعی و مهم‌تر از آن غصب جزیره سقطری کمک بگیرند که این اقدام پس از قرارداد سازش و در مقابل دیدگان خاموش سازمان‌های بین‌المللی، علنی شده است.

امارات برای دستیابی به هدف غاصبانه خود در طول ماههای گذشته اقدام به ایجاد اردوگاه‌های آموزشی در سقطری کرده و عضوگیری گسترده‌ای را در روستاهای این جزیره انجام داده و آموزش این نیروها به نظامیان صهیونیست و افسران اماراتی سپرده شده است.

امارات و عربستان اهداف گسترده‌ای در یمن دارند که تعیین دولت وابسته به ریاض و ابوظبی از مهم‌ترین آنها است، اما اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می‌باشد که تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی سقطری و تغییر بافت جمعیتی برخی دیگر از استان‌های یمن با کمک صهیونیست‌ها در همین راستا است، هرچند سران ریاض و ابوظبی چشم به منابع نفتی و طبیعی یمن داشته و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که شیب منابع نفتی عربستان به یمن ختم می‌شود و به دلیل مشترک بودن اکثر این منابع، در صورتی که یمنی‌ها از منابع نفتی خود برداشت کنند، سعودی‌ها دیگر نمی‌توانند همانند گذشته از منابع و مخازن نفتی خود استفاده کنند و دلیل روی کار بودن "علی عبدالله صالح" رییس جمهوری سابق و وابسته یمن و همچنین "عبدربه منصور هادی" رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور نیز در راستای همین موضوع یعنی تامین منافع عربستان در یمن و چشم پوشی از منافع ملی در راستای تامین منافع سعودی‌ها بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha