محرابیان: علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها مانع قطع برق و آب می‌شویم

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برای حل مشکل آب و برق باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم، گفت: مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.  

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «علی اکبر محرابیان» امروز در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم، با تشکر از رئیس جمهوری بابت اعتماد به وی تشکر کرد و گفت: این سومین بار است که برای کسب رای اعتماد در مجلس حاضر شده‌ام.  

وی با اشاره به اینکه در دوهفته اخیر طی جلساتی که داشتیم نمایندگان به طور دقیق و موشکافانه نظرات خود را مطرح کردند، ادامه داد: در صورت کسب رای اعتماد تمام این نظرات را در دستور کار وزارتخانه قرار خواهم داد.  

محرابیان افزود: وزارت نیرو در دولت کار و تلاش تمام ظرفیت خود را به کار می‌بندد تا نسبت به رفع دغدغه‌های مردم اقدام کند.  

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی کار خود را شروع می‌کند که قطعی مکرر برق موجب اخلال در زندگی مردم و کسب و کار شده است، گفت: به دلیل این قطعی‌ها، بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده و ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌آید و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه وضعیت در موضوع آب نیز در برخی نقاط کشور بهتر از برق نیست، ادامه داد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.  

وی تاکید کرد: باید گارگاهی به وسعت ایران بنا کرده و کاستی‌ها را جبران کنیم.  

محرابیان افزود: در زمان معرفی به مجلس برنامه ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است.  

به گفته محرابیان، مهمترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.

وی تاکید کرد: در اجرای برنامه‌ها خود را به رعابیت مفاد بالا دستی ملزم کرده‌ام.   

محرابیان با اشاره به هدف گذاری های برنامه تنظیمی خود، گفت: در بخش برق ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات است برای از بین بردن این ناترازی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ کشور به خصوص صنایع انرژی بر دردستورکار قرار  خواهد گرفت.

وی افزود: تکمیل و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال که شامل ۳ هزارمگاوات نیروگاه تا پیک سال آینده، ۵ هزار مگاوات تکمیل سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه جدید انجام می شود.

محرابیان گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی ۴ سال و با استفاده از ظرفیت های مردمی انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نیرو خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: صرفه جویی حاصل از نیروگاه های تجدیدپذیر یک گنج بزرگ و دائمی است چرا که تابش اشعه خورشید مستمر و رایگان است.

وی افزود: سرمایه گذاری لازم برای احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه حدود ۶ میلیارد دلار است در  صورتی که سالانه صرفه جویی به میزان سه میلیارد دلار خواهیم داشت.

محرابیان ادامه داد: ظرفیت های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در سرمایه گذاری اینگونه طرح ها فراهم است. از جمله این قوانین ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.

وزیر پیشنهادی برنامه بعدی خود در بخش برق را مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست های تشویقی برای ایجاد انگیزه در مردم اعلام کرد و گفت:اصلاح روابط مالی بین دولت، تولیدکننده و مصرف کننده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری شود از جمله دیگر برنامه ها در این بخش خواهد بود.

اصلاح نظام حکمرانی؛ مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آرب

محرابیان گفت: اکنون اصلاح نظام تخصیص و توزیع آب کشور به گونه ای است که بیشتر نمایندگان و مردم نسبت به آن اعتراض دارند و مهمترین برنامه بنده در بخش آب، اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص بر مبنای سه اصل خواهد بود.

وزیرپیشنهادی نیرو اصل نخست را عدالت، اصل دوم را شفافیت و اصل سوم را قانون‌مداری عنوان کرد و گفت:  با استفاده از این الگو، اعتماد عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به وجود خواهد آمد.

وی افزود: تامین آب روستایی و مناطق محروم از برنامه های اصلی وزارت نیرو در دوره جدید خواهد بود.

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر درصد برخوداری روستاییان از آب شرب ۷۵ درصد است که طی این برنامه درصد برخورداری آنها به ۹۰درصد خواهد رسید.

اضافه کردن ۵.۵ میلیارد متر مکعب به ظرفیت سدها

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: طی چهار سال آینده با اجرا و تکمیل برخی سدها که اجرای آن مطابق مطالعات جدید ضروری است بیش از ۵ و نیم میلیارد متر مکعب به ظرفیت ذخیره سدها افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: با استفاده از این ذخیره جدید،۶۰۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب اختصاص داده خواهد شد که باعث از بین رفتن تنش آبی ۶۰۰ شهر کشور می شود.

محرابیان افزود: همچنین ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنعت خواهد بود که حدود ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد و بقیه آن برای حوزه کشاورزی مصرف خواهد شد و البته سهم محیط زیست نیز محفوظ خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو از دیگر برنامه های خود به موضوع اجرای خطوط لوله آبرسانی به جای احداث کانال اشاره کرد و گفت: این امر باعث جلوگیری از تبخیر، آلودگی و سومصرف خواهد شد و ایجاد صرفه جویی و افزایش بهره وری و سرعت اجرا را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برق رسانی به چاه های کشاورزی با اولویت استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان انرژی دائمی و پایدار و ارزان  انجام می شود.

محرابیان بر مهار آب های روان در برخی نقاط به خصوص مناطق شمالی کشور تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین برنامه ها در  بخش آب، افزایش سبد تامین آب است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه استفاده از آب دریا باید گسترش یابد، اظهار داشت: در سال ۸۹ در وزارت صنایع طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را شروع کردیم تا آبی مطمئن و پایدار برای طرح های عظیم کشور تهیه شود.

وی افزود: طبق آمارهای موجود کشورهای حوزه خلیج فارس روزانه بیش از بیش از ۲۵ میلیون متر مکعب آب از دریا استخراج و شیرین و مصرف می کنند درحالی که سهم کشورما درحال حاضر بسیار اندک است.

محرابیان ادامه داد: بسیاری از شهرها و روستاهای حاشیه دریا فاقد آب است و بسیاری از صنایع متقاضی انتقال آب با سرمایه گذاری خود هستند که تلاش می شود در چهار سال آینده با رعایت تمامی موازین زیست محیطی استفاده از آب دریا و شیرین سازی آن را در کشور از منابع آبی خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر گسترش داده شود.

استفاده از ظرفیت دیپلماسی فعال در بخش آب

وزیر پیشنهاد نیرو خاطرنشان ساخت: منابع عظیم و جریان‌های عظیم آب در اعماق زمین در گستره کشور پهناورمان یافت شده است، استخراج آب ژرف و تصفیه و انتقال برای مصارف برخی شهرها و روستاها در برنامه قرار دارد.

وی به موضوع مهار و مدیریت آب‌های مرزی اشاره کرد و گفت: این امر از سیاست‌های جدی وزارت نیرو خواهد بود و احقاق حقوق مردم به خصوص مرزنشینان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی فعال در بخش آب با همکاری وزارت امورخارجه در دستورکار خواهد بود.

محرابیان گفت: در طی این دوره چندین طرح جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید و با سرمایه گذاری بخش صنعت و کشاورزی انتقال پساب حاصله گسترش چشمگیری خواهد یافت.

وزیر پیشنهادی ادامه داد: همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا پروژه های راکد را در  ایندوره فعال کنیم چراکه تاخیر در اجرای پروژه ها مادر اصلی مشکلات فعلی است.

وی افزود: در اجرای پروژه های آبی اولویت اجرای شبکه های پایین دست سدها و انتقال آب به مصرف کننده خواهد بود.

محرابیان یکی از نکات کلیدی برنامه خود را استفاده به موقع از و کافی از اعتبارات و منابع مالی لازم مالی برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۰، صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذای‌های بخش خصوصی از راهکارهای اجرای برنامه خواهد بود.

وزیر پیشنهاد نیرو گفت: البته ضرورت د ارد با همفکری دولت و مجلس برای تنظیم و تصویب بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی این برنامه ایجاد شود.

وی افزود: من اکنون متعهد می شوم با استفاده از ظرفیت متخصصان نخبه جوان و انقلابی کشور ساختار وزارت نیرو را متحول کرده به گونه ای که طی ۴ سال آینده شاهد حضور چند صد مدیر جوان متخصص در راس امور اجرایی وزارت باشیم.

محرابیان ادامه داد: با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان پژوهش های بنیادی و کاربردی و تولید تجهیزات فناورانه را گسترش خواهیم داد.

وزیر پیشنهاد نیرو خاطرنشان ساخت: منبعد محور حرکت توسعه ما بخش خصوصی است بنابراین از همین تریبون از تمامی فعالان این بخش دعوت می کنم تا باسرمایه گذاری در حوزه انرژی و آب ضمن خدمت به جامعه خود از ارزش افزوده سرمایه گذاری پرسود بهره مند شوند.

وی گفت: رعایت موازین زیست محیطی الزام مکتب اسلام و قانون است لذا تمامی پروژه ها با محوریت این اصل اجرا خواهد شد.

محرابیان افزود: تلاش می شود در سایه یک همکاری تنگاتنگ با دیگر دستگاه های دولتی مرتبط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی و وزارت نفت خدمتی صادقانه برای ذینفعان ارائه شود.

وزیر پیشنهای ادامه داد: وزارت نیرو و شرکت های تابعه در جهت اجرای برنامه تبصره ۲۰قانون بودجه ۱۴۰۰ تبدیل وضعیت ایثارگران را با تمام قوا پیگیری خواهد کرد.

وی گفت: اگر با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار مسوولیت در شرایط حساس فعلی بردوش بنده افتاد تلاش خواهم کرد با همکاری همه پرسنل صنعت آب و برق کشور و فعالان این بخش نگرانی همه را مرتفع سازم و برای این امر نیاز به همکاری نمایندگان دارم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha