۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84447005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاریس و برلین خواستار تمدید مهلت خروج نیروها از افغانستان شدند

تهران-ایرنا- "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه و هایکو ماس همتای آلمانی وی، تمدید مهلت مقرر (۳۱ اوت/ ۹ شهریور) برای تداوم عملیات تخلیه افراد در معرض خطر از افغانستان را ضروری دانستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، در پی تصرف کابل به دست طالبان، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هنگام حضور در پایگاه هوایی الظفره در ۳۰ کیلومتری ابوظبی پایتخت امارات از مهلت تعیین شده از سوی ایالات متحده ( ۳۱ اوت/ ۹ شهریور)  برای خروج نیروها از افغانستان ابراز نگرانی کرد و تمدید این مهلت را ضروری خواند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز از انجام مذاکره با ایالات متحده، ترکیه و دیگر شرکای خود، برای باز نگه داشتن فرودگاه کابل با هدف تداوم عملیات تخلیه پس از ۳۱ اوت/۹ شهریور خبر داد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (دوشنبه) گفت: ما باید گفتگو با طالبان را ادامه دهیم؛ زیرا آن ها نقش به سزایی در عملیات فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی خواهند داشت.

 ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته (دوشنبه) عازم منطقه شد تا به همراه فلورانس پارلی وزیر دفاع از پایگاه هوایی این کشور در امارات بر عملیات خروج شهروندان این کشور از افغانستان نظارت کند.

لوفیگارو افزود: ۳۱ اوت/ ۹ شهریور تاریخی است که دولت آمریکا برای خروج نهایی نیروهای خود از افغانستان تعیین کرده است. با این حال، این مهلت از سوی شرکای واشنگتن غیرقابل قبول تلقی می شود.

پاریس و برلین خواستار تمدید مهلت خروج نیروها از افغانستان شدند

به گزارش "ایندپندنت"، کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) درحالی بیانیه‌ تماس تلفنی امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا را منتشر کرد که در آن انتقاد تند مکرون از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حذف شده بود.  دولت‌های فرانسه و آمریکا بیانیه‌های متفاوتی از مواضع دو کشور در مقابل خروج نیروهای خارجی از افغانستان منتشر کرده‌اند.  
درحالی که در هر دو بیانیه بر ادامه همکاری‌ها میان متحدان در افغانستان تاکید شده است، دولت فرانسه یک موضع انتقادی در مورد عملیات تخلیه را به کار گرفته است.  
در بیانیه کاخ سفید آمده است: هر دو رییس جمهور در مکالمه خود از تلاش های خستگی ناپذیر پرسنل و همکاری آن‌ها در کابل برای تخلیه شهروندان، افغان‌های متحد آمریکا، متحدان ناتو و دیگر اتباع آسیب پذیر افغان قدردانی کردند.  
اما در بیانیه‌ی دولت فرانسه آمده است که مکرون در مکالمه خود با بایدن، "مسئولیت اخلاقی همگانی" در برابر مردان و زنان افغان را گوشزد کرد.  
در ادامه این بیانیه آمده است: مکرون بر ضرورت هماهنگی سریع و شفاف میان متحدان جهت اطمینان از تخلیه شهروندان ما، مردان و زنان افغان که برای متحدان کار می‌کردند و کسانی که در خطر هستند تأکید کرد. ما نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم. رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر مسئولیت اخلاقی همه در مقابل مردان و زنان افغان که به محافظت نیاز دارند و ارزش‌های مشترکی با ما دارند تاکید کرد. اما آمریکا در بیانیه خود انتقادات ماکرون را حذف کرده است.  

پاریس و برلین خواستار تمدید مهلت خروج نیروها از افغانستان شدند

 لوفیگارو در ادامه نوشت: طالبان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ بر افغانستان حکمرانی می کردند، درباره «عواقب» تاخیر در خروج نیروهای ایالات متحده هشدار داده و اعلام کردند تا زمانی که نیروهای آمریکایی در افعانستان مستقر هستند، هیچ دولتی تشکیل نمی شود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گفتگوها با طالبان بر عملیات خروج نیروها در فرودگاه کابل متمرکز است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد واشنگتن از طریق کانال های سیاسی و امنیتی روزانه با طالبان در تماس است.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز گذشته به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید افزود:  با توجه به سرعت کنونی تخلیه افراد از افغانستان، رئیس جمهوری امیدوار است تا ۳۱ اوت/۹ شهریور نیازی به حضور بیشتر سربازان در افغانستان نباشد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز خوش بینی کرد کشورش همه آمریکایی هایی را که مایل به ترک افغانستان هستند، قبل از مهلت ۳۱ اوت (تاریخ خروج نیروهای آمریکایی) از افغانستان خارج کند.

پاریس و برلین خواستار تمدید مهلت خروج نیروها از افغانستان شدند

این در حالی است که گروه طالبان به نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داد که ۳۱ اوت/۹ شهریور خط قرمز آن ها برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و پس از آن تاریخ، طالبان علیه حضور اشغالگرانه آمریکا اقدامات عملی انجام خواهند داد.
بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha