بانگِ بلند ناقوس عادی انگاری در پیک پنجم کرونا

خمین - ایرنا - پیک پنجم کرونا با شدت فزاینده در مناطق مختلف کشور و استان مرکزی می‌تازد و اما هنوز طیفی از شهروندان در مناطق جنوبی استان مرکزی با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بر طبل بی توجهی می‌کوبند.

حدود ۱۷ ماه است که کرونا با سویه‌های متنوع  مهمان ناخوانده شده و طیف وسیعی از خانواده‌ها یا به این ویروس مبتلا شده‌اند و یا عزیزانشان را از دست داده‌اند و این به غیر دامنه گسترده معضلات روحی و روانی و اقتصادی است که این ویروس کشنده با خود به همراه آورده است.
جنوب استان مرکزی این روزها مانند دیگر نقاط کشور حال و روز خوبی ندارد و برچسب قرمز کرونا بر روی این مناطق هم خورده شده و با وجود اعمال محدودیت‌های شدید همچنان روند سویه دلتا صعودی است و متاسفانه طیف‌هایی از مردم با عادی انگاری و سهل‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی هیزمی بر آتش سرخ‌گون کرونا می‌شوند.
رفتارهای غیرمسئولانه برخی در سه شهر جنوبی استان مرکزی قبل از شروع ماه محرم با حضور پرتعداد در مناطق شلوغ شهری و شرکت در جشن‌های عروسی و مهمانی‌های خانوادگی و شب نشینی‌ها رخ می‌نمود اما این روزها نگرانی و دغدغه کادر درمان از کم توجهی برخی شهروندان به شیوه‌های بهداشتی در عزاداری‌ها مزید بر علت است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور را  ۳۸.۴۷ درصد اعلام کرده که با وجود سرعت انتقال بالا و شدت سویه ویروس دلتا این آمار نگرانی جدی را به همراه دارد.

« سیما سادات لاری » بر این باور است که  کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواخر خرداد سال ۱۳۹۹ تاکنون بی سابقه بوده و به پایین‌ترین حد رسیده‌ و با توجه به محدودیت امکانات درمانی تداوم این روند فاجعه‌بار خواهد بود.

وی ادامه داد: در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی به ترتیب در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، سیستان و بلوچستان، همدان و فارس مشاهده شده و بیشترین میزان نیز به ترتیب در استان‌های زنجان، کرمان، قزوین و قم به ثبت رسیده است.

وی یادآور شده: در زمینه رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی، استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و مرکزی به ترتیب بهترین وضعیت و استان‌های هرمزگان، یزد، اردبیل و ایلام به ترتیب بدترین وضعیت را دارند.

بانگِ بلند ناقوس عادی انگاری در پیک پنجم کرونا

خیز تند سویه دلتا در استان مرکزی

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با توجه به افزایش میزان بیماران سرپایی پیش‌بینی می‌شود که در ۱۰ روز آینده موارد بستری و مرگ و میر ناشی از پیک پنجم روند صعودی داشته باشد و حجم بالای مراجعات بالاتر از  امکانات درمانی استان برود.
دکتر سید «محمد جمالیان» گفت: نتیجه حضور بی‌محابای مردم در هفته‌های پیشین در رستوران‌ها جشن‌های عروسی تا پیش از آغاز محرم، امروز با پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نمایان شده و دیگر توان و امکانی برای ارایه خدمت درمانی به بیماران جدید وجود ندارد.

وی افزود: رمقی برای کادر درمان استان نمانده و این مساله به طور یقین بر کیفیت درمان تاثیرگذار است چرا که پرستاران ۱۷ ماه شبانه روز تحت فشار و استرس بوده‌اند.
جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: آمارهای فزاینده مبتلایان و افزایش پنج برابری کودکان مبتلا به کووید ۱۹ در استان مرکزی نتیجه بی‌توجهی‌ها به شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. 

بانگِ بلند ناقوس عادی انگاری در پیک پنجم کرونا

هیچ گروه سنی از تازیانه‌های سویه دلتای کرونا در امان نیست

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: تاکنون هشت هزار و ۹۶۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در خمین انجام شده و سه هزار و ۵۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شدند.
دکتر « مجتبی دیده‌دار» با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۵۳ بیمار کووید ۱۹ در شهرستان بهبود یافتند، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۶۶ بیمار کووید ۱۹ در خمین جان خود را از دست دادند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به شرایط قرمز در این شهرستان بیان کرد: ۷۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان این شهرستان بستری هستند و پنج بیمار نیز در بخش ویژه بستری هستند.
دیده‌دار اظهار داشت: روزانه به ۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان خمین خدمات درمانی سرپایی ارایه می‌شود و با ویژگی سرعت انتقال بالای سویه دلتا هیچ گروه سنی از تازیانه‌های آن در امان نیست.
وی گفت: ۵۶ درصد از بیماران کووید ۱۹ در این شهرستان زنان هستند و ۴۴ درصد از این بیماران را مردان تشکیل می‌دهند.
دیده‌دار، میانگین سنی بیماران کووید ۱۹ در خمین را ۵۱ و ۴ دهم درصد بیان کرد و افزود: بیشترین گروه سنی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سنین ۶۰ تا ۶۱ سال و ۳۰ تا ۳۹ سال هستند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به اینکه میانگین سنی جان باختگان کووید ۱۹ در این شهرستان ۷۴ است، گفت: بیشترین جان باختگان این بیماران در بین سنین ۷۰ تا ۷۹ سال و  ۸۰ تا ۸۹ سال  هستند.
دیده‌دار اظهار داشت: قبل و در حین پیک چهارم شیوع ویروس کرونا، ۹۵ درصد از شهروندان از ماسک استفاده می‌کردند اما به‌دلیل عادی انگاری‌ در پیک پنجم فقط حدود ۵۰ درصد از شهروندان ماسک می‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
وی با اشاره به خستگی مدافعان سلامت در پیک پنجم یادآور شد: ۲۱۵ نفر از کادر بهداشت و درمان خمین به ویروس کرونا مبتلا شدند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با تسلیت فرارسیدن ماه محرم تاکید کرد: حفظ پیام قیام عاشورا ضروری است و شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم و صفر مسئولیت خود در برابر حفظ سلامتی خانواده و دیگر شهروندان ایفا کنند.

بانگِ بلند ناقوس عادی انگاری در پیک پنجم کرونا

استفاده ۱۰ درصدی مردم از ماسک فاجعه‌بار است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات نیز با اشاره به اینکه  تنها ۱۰ درصد از شهروندان محلاتی از ماسک استفاده می‌کنند، گفت: ضریب رعایت پروتکل های بهداشتی در این شهرستان رضایت بخش نیست و تداوم این رفتار غیرمسئولانه فاجعه به بار می‌آورد.
دکتر «مهدی قلیچ‌خانی» افزود: ظرفیت تخت‌های بیمارستان محلات به دنبال شیوع بالای کرونا تکمیل شده و  ۳۹ بیمار کووید ۱۹ در تنها بیمارستان این شهرستان بستری هستند.
وی بیان کرد: هفت نفر از این بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات اظهار داشت: پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ هفته قبل در این شهرستان جان خود را از دست دادند و ۲ نفر از این بیماران جان باخته در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بودند.
دکتر قلیچ خانی با اشاره به اینکه در سه هفته گذشته پیک پنجم کرونا آغاز شده، روند افزایش بیماران کووید ۱۹ نیز شدید دارد، ادامه داد: با اعمال محدودیت‌های کرونایی در محلات و مدیریت و برنامه‌ریزی آگاهانه یک روند ثبات در ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در شهرستان محلات ایجاد شد.
وی تاکید کرد: شهروندان محلاتی باید رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند تا هر چه سریعتر و با کمترین جان باختگان از این پیک سهمگین گذر شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات افزود: حدود ۲۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان محلات بستری هستند و  پنج نفر از این بیماران در بخش مراقبت ویژه و دیگر بیماران در بخش ایزوله خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

بانگِ بلند ناقوس عادی انگاری در پیک پنجم کرونا

درگیری جوانان و کودکان در موج پنجم کرونا نگران کننده است

رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان هشدار داد: تغییر ترکیب سنی مبتلایان و ابتلای بیشتر جوانان در مقایسه با ماه‌های قبل بسیار نگران‌کننده است به‌طوری‌ که ۸۵ درصد از موارد بستری و ۶۰ درصد از موارد فوتی در سنین پایین ۷۰ سال هستند.
دکتر «عبدالرحیم فردوسی» بیان کرد:  ۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان امام صادق (ع) دلیجان بستری و ۶ تخت اختصاص یافته در بخش مراقب ویژه به طور کامل تکمیل است.
وی در ادامه به نقش پررنگ واکسیناسیون در کنترل اپیدمی اشاره کرد و گفت: به‌ دلیل پوشش‌دهی مطلوب واکسیناسیون شاهد کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر کمتری هستیم و تنها ۱۴ درصد از موارد بستری در سنین بالای ۷۰ سال هستند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان افزود: روزانه حدود ۱۲۰ آزمایش سریع و ۶۰ آزمایش پی سی آر در این شهرستان گرفته می‌شود که ۳۰ درصد آزمایش‌های سریع و ۲۰ درصد از آزمایش‌های سی پی آر مثبت می‌شوند.
فردوسی گفت: شرایط بسیار بحرانی است و هشت تخت اختصاص یافته به بیماران کووید ۱۹ در اورژانس و ۳۵ تخت فعال در بخش بستری بیمارستان به‌طور متناوب پر و خالی می‌شود و در این شرایط عدم رعایت پروتکل‌ها چالش جدی ایجاد خواهد کرد.

استان مرکزی پس از قم دومین کانون بیماری کرونا در سال ۹۸ بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha