کاهش تبعات موج پنجم کرونا جز با همراهی مردم امکانپذیر نیست

گناباد- ایرنا- رییس دانشکده بهداشت گناباد گفت: کاهش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و عبور از موج پنجم شیوع ویروس کرونا جز با همراهی مردم و پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل پیشگیرانه میسر نخواهد شد.

دکتر علی عالمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم مهمترین سهم را در کاهش تبعات بیماری کووید ۱۹ دارند و در شرایط شیوع موج پنجم کرونا، که بخش عمده ای از کشور را درگیر کرده است، هیچ چیز به اندازه احساس مسوولیت عمومی در رعایت پروتکل های بهداشتی نمی تواند به این بحران پایان دهد.

وی ادامه داد: در این شرایط، عادی‌انگاری بزرگترین اثر را در گسترش موج پنجم کرونا دارد و هر اندازه مردم ماجرا را عادی ببینند، شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میرهای این بیماری خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: با توجه به خطرپذیری و مسری بودن بسیار بالای ویروس دلتای هندی در مقایسه با نوع انگلیسی آن، هرگونه سهل انگاری می تواند به ابتلای سریع افراد و اعضای خانواده آنان به بیماری کووید ۱۹ منجر شود.

وی اضافه کرد: ابتلا به گونه دلتای کرونا به مقطع سنی خاصی محدود نیست و همه افراد و طیف های مختلف سنی، در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و پیشگیرانه، به آن مبتلا می شوند.

دکتر عالمی با اشاره به قدرت انتقال بالاتر سرایت ویروس دلتا نسبت به سایر انواع ویروس کرونا گفت: یکی از مسائل مهم در کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا، ماندن در خانه است و باید مراجعات و ترددهای غیرضرور در سطح شهر و جامعه در این شرایط تا حد امکان کاهش یابد و  اگر بنا بر ضرورت مجبور به خارج شدن از منزل هستیم به هیچ عنوان در اماکن پر رفت و آمد حضور نیافته و طول مدت حضورمان را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی گفت: رعایت  فاصله ۲ متری با دیگر افراد ضروری است و باید تنها یک نفر برای خرید از منزل خارج شود چرا که در این شرایط هر اندازه اعضای خانواده بیشتر از منزل خارج شوند، احتمال آلودگی آنان و انتقال ویروس کرونا توسط آنان افزایش می یابد.

هم اکنون ۵۶ بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند. ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۱۸ شهروند را در شهرستان های گناباد و بجستان گرفته است.  

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت دهه فجر سال گذشته در شهر بیدخت این شهرستان به بهره برداری رسیده و پذیرای بیماران مبتلا به کروناست.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی به بیش از ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می‌کند.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha