اخبار رسانه‌های اجتماعی باعث اصلاح رفتار بهداشتی درپاندمی کرونا می‌شود

تهران- ایرنا- پژوهشگران در مطالعه‌ای با عنوان «مواجهه با اخبار کووید-۱۹ در رسانه‌های اجتماعی: پاسخ های روانی و رفتاری» دریافتند؛ اگرچه مواجهه با اخبار رسانه های اجتماعی افزایش ترس و اضطراب را بدنبال دارد، اما تا حد زیادی باعث اصلاح رفتارهای بهداشتی در افراد می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، امروزه رسانه های اجتماعی از منابع اصلی دریافت اطلاعات هستند و بیشترین تاثیر را بر دانش افراد دارند. در جریان پاندمی کووید -۱۹ هم جستجوی اطلاعات از رسانه ها روز به روز افزایش یافت.  

قرار گرفتن در معرض اخبار رسانه های اجتماعی می تواند نتایج مثبت و منفی به همراه داشته باشد؛ زیرا همه اطلاعات موجود در رسانه ها اجتماعی معتبر نیستند و گاه افراد در معرض اطلاعات غلط و گمانه زنی های بی اساس در مورد علل و درمان های احتمالی قرار می گیرند که موجب ترس و نگرانی آنها می شود و بر پاسخ روانی و رفتارهای پیشگیری کننده آنها تاثیرگذار است.  

این مطالعه یک مطالعه مقطعی و ملی بود که در سال ۱۳۹۹ روی هزار و ۵۶۳ نفر فرد بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر تمام شهرهای ایران انجام گرفت.

در این پژوهش مواجهه افراد با اخبار کووید- ۱۹ و پاسخ روانی رفتاری (ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها) آنها اندازه گیری شد.

نتایج بررسی ها نشان داد بیش از نیمی از افرادی که با اخبار کووید - ۱۹ در رسانه های اجتماعی مواجهه بودند، اضطراب بیشتر از حد متوسط و بالا داشتند.

به نظر می رسد زمان استفاده از رسانه ها هم مهم باشد و هرچه زمان استفاده از رسانه ها افزایش یابد میزان اضطراب هم بیشتر می شود، اما این مسئله در مطالعه حاضر بررسی نشده است.

همچنین افرادی که با اخبار کووید- ۱۹ در رسانه های اجتماعی مواجهه بودند، تحت تاثیر ترس ناشی از بیماری قرار داشتند. ترس ناشی از بیماری در زنان، افراد شاغل، افراد با سطح اقتصادی متوسط و افرادی که آمار بیماری را دنبال می کردند، بالاتر بود.

اگرچه مواجهه با اخبار کووید- ۱۹ در رسانه ها موجب اضطراب و ترس در بیش از نیمی از افراد شده بود، اما تنها عاملی که بر تغییر رفتار افراد تاثیر گذاشته، مواجهه با اخبار رسانه های اجتماعی بوده است. بطوری که نزدیک به ۹۰ درصد مردم گزارش کردند که مواجهه با رسانه ها باعث اتخاذ رفتار پیشگیری کننده در آنها شده است.

این طرح پژوهشی با حمایت مالی مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی جمهوری اسلامی ایران(نیماد) توسط دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با همکاری پریسا مختاری حصاری، دکتر حسین یارمحمدی، دکتر مهدی رفیعی بهابادی، فاطمه نقی زاده موغاری، دکتر فرزانه مفتون، دکتر محمود طاووسی، دکتر سمیرا محمدی و دکتر هدیه ریاضی انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha