مبارزه با آفت ملخ در خراسان رضوی پایان یافت

مشهد- ایرنا- مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ بومی پایان یافت هر چند که این آفت از ابتدای امسال کاهش چشمگیری نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

فاطمه حلاج‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال مبارزه با آفت ملخ در سطح پنج هزار و ۷۰۰ هکتار در استان انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از۶۰ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته در مجموع در سطح ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و اراضی نزدیک به زمینهای کشاورزی مبارزه با این آفت انجام شد.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هدف مبارزه امسال در استان آفت "ملخ بومی" است و امسال نسبت به شناسایی "ملخ غیربومی" و مبارزه با آن اقدامی صورت نگرفت. 

حلاج نیا افزود: مبارزه با آفت ملخ به روش محلول پاشی است اما در شرایطی که جمعیت کم باشد از روش کاربرد طعمه مسموم استفاده می‌شود که امسال در سطح هزار و ۹۰۰ هکتار از این شیوه بهره گرفته شد.

وی با بیان این که هر سال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان این حشره و تبدیل آن به آفت محصولات کشاورزی، در سطح وسیعی از پهنه‌های استان صورت می‌گیرد ادامه داد: آفت ملخ بومی در جغرافیای کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی است.

"ملخ" حشره‌ای زمینی و گیاهخوار با پاهای قدرتمند عقبی است که به آن توان جهشهای سریع و بلند را می‌دهد. این حشره در شرایط طبیعی خود آسیب‌رسان نیست اما هنگامی که به صورت انبوه زاد و ولد کرده و با جمعیت زیاد برای پیدا کردن غذا در مزارع و مراتع مبادرت به حمله در قالب مهاجرت جمعی می‌کند تبدیل به یک آفت بزرگ و زیانبار می‌شود.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار خراسان رضوی که سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود به طور بالقوه منطقه‌ای جذاب برای طغیان آفت ملخ است. 

طغیان جمعیت ملخ برای بخش کشاورزی خراسان رضوی که ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده آفتی خطرناک و بسیار زیان‌بار است لذا پایش کانونهای ملخ‌خیز و مبارزه با تبدیل آن به آفت، به طور همیشگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha