۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۸:۰۴
کد خبر: 84409480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قالی بافی در خراسان رضوی رو به کاهش است

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۸:۰۴
کد خبر: 84409480
قالی بافی در خراسان رضوی رو به کاهش است

مشهد- ایرنا- رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلاتی کنونی صنعت فرش دستباف در این استان، روند رو به کاهش شمار بافندگان فرش و تولیدکنندگان این بخش است.

مهدی کلالی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود حدود ۴۶۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز فرش بافی و حدود ۹۰ هزار بافنده در خراسان رضوی افزود: تغییر نسل در فرش بافی را باید پذیرفت، نسل جدید مانند نسل قبل از فرش بافی استقبال نمی کند و امکانات موجود و رشد فناوری مانع از گرایش بیشتر افراد به سوی صنایع دستی مانند بافت فرش شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فرش بافی کاری زمان بر است و بافت یک فرش کوچک دستکم چهار ماه زمان می برد که با توجه به نرخ تورم و هزینه های زندگی و نیاز به نقدینگی، کمتر افرادی برای فرش بافی و سرمایه گذاری در این زمینه وقت صرف می کنند.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نقدینگی تولیدکننده محدود است و باید محصول در بازار فروخته و پول آن به تولیدکننده بازگردد تا بتواند مواد اولیه را خریداری و دوباره تولید را به جریان بیاندازد، مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه به تولیدکننده باعث می شود فرد به دنبال درآمدزایی آسانتر باشد و فرش بافی را به عنوان کار فصلی یا کار مکمل در نظر گیرد.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد فرش دستباف این استان صادراتی است که معادل نیمی از ۲ هزار و ۷۰۰ تا سه هزار مترمربع فرشی که ماهانه در استان تولید می شود صادر می‌گردد و قیمت صادراتی هر مترمربع فرش دستباف ۱۰۰ دلار است.

کلالی ادامه داد: ارزش صادرات فرش دستباف خراسان رضوی به دلیل افزایش قیمت دلار روند رو به رشد داشته است و تولیدکنندگان از این مهم استقبال کرده‌اند لذا میزان صادرات این محصول از استان قابل توجه است.

وی از رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانه تولید برای واحدهای فرش دستباف در خراسان رضوی طی سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۲ پروانه تولید برای تولیدکنندگان فرش اعم از حوزه کارگاهی، کارگاه های متمرکز و غیرمتمرکز در استان صادر شده در حالی که این تعداد در سه ماه نخست پارسال چهار مورد بود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: واحدهای تولید فرش بدون هیچ گونه تسهیلات بانکی مشغول کار شده اند که دستکم برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: شرایط پرداخت تسهیلات کارا با سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۸۴ ماهه برای تولید کنندگان فعال در حوزه فرش دستباف فراهم شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha