نهال‌ با پایه‌های کشت بافتی در دانشگاه رازی کرمانشاه تولید می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - مسوول نهالستان دانش‌بنیان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه از احداث یک نهالستان با هدف تولید و ارائه محصولات باغی به کشاورزان در پردیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در این نهالستان، تولید نهال‌هایی با پایه‌های کشت بافتی است.

 دکتر «علیرضا باقری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، به معرفی این نهالستان پرداخت و افزود: توسعه باغداری باعث حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن می‌شود که افزون بر فوایدی که باغداری از لحاظ کشاورزی دارد از منظری دیگر نیز به تولید اشتغال به‌عنوان یک پدیدۀ مهم اجتماعی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه استان‌ی بسیار پُر پتانسیل در زمینۀ باغداری است، اما متاسفانه باوجود شرایط مساعد آب و هوایی، صنعت باغداری در این استان توسعۀ چندانی پیدا نکرده است.

او ادامه داد: نهالستان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از سال ۱۳۹۸ با هدف تولید نهال در استان کرمانشاه به‌ عنوان یکی ار استان‌های بسیار پُر پتانسیل در زمینۀ صنعت باغداری شروع به‌کار کرد.

تولید نهال با استفاده از تکنیک کشت بافتی

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به استفاده از تکنیک کشت بافتی در احداث این نهالستان اشاره کرد و گفت: کشت بافت، تکنیکی است که براساس آن می‌توانیم پایه‌های عاری از هرگونه پاتوژن را تولید کنیم.

از مزایای این روش می توان به ایجاد باغات همگن و متراکم، تسهیل در عملیات داشت و برداشت، افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش دوره نونهالی و تسریع در رسیدن به مرحله باروری، عملکرد بیشتر تا دو برابر، افزایش مقاومت به برخی آفات و بیماری‌ها، بهبود رشد در خاک های مختلف و عدم سال‌آوری در انواع درختان اشاره کرد.

باقری در خصوص خروجی طرح برای مجموعه‌های بیرونی و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: این نهالستان با ارائه نهال‌های باکیفیت، سالم و متنوع به کشاورزان سراسر استان و همچنین ارگان‌های مختلف شهر منشا اثر خیر بوده است که ارتباط با سازمان نظام مهندسی در زمینۀ ایجاد ارتباط با کشاورزان و عرضه نهال به آنها بخشی از آن است.

این مسوول اضافه کرد، علاوه بر این خوشبختانه توانستیم به شهرداری کرمانشاه در طرح اهدای نهال به شهروندان که در اواخر سال ۱۳۹۹ و ابتدای بهار ۱۴۰۰ مطرح شد کمک کنیم. همچنین برای ایجاد فضای سبز جدید در برخی از مناطق زلزله‌زدۀ سرپل ذهاب با گروه‌های امدادی همکاری داشتیم.

آموزشی برای درآمدزایی بالا

این استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص اشتغال‌زایی برای جوانان استان نیز گفت: از آنجاییکه در بخش کشاورزی در صورت داشتن تخصص و مهارت می‌توان با سرمایه اندک درآمدزایی بسیار بالایی داشت ما در نهالستان دانشگاه رازی با هدف تربیت دانشجویان دانشگاه آموزش‌هایی از جمله سر برداری، حذف پاجوش و تنه‌جوش، قلمه‌زدن، وجین‌کردن، هرس‌کردن انگور و گیاهان هسته‌دار و دانه‌دار را  به‌منظور اشتغال‌زایی و به‌کارگیری افراد متخصص را در دستور کار قرار داده ایم.

باقری در خصوص ارتباط طرح با مساله مهم دانش بنیانی نیز افزود: در نهالستان، مساله مهم ما تولید پایه‌‎های تولید شده به روش کشت بافت است. برای رسیدن به این مهم یک تیم دانشجویی تشکیل شد و از صفر، مراحل تولید پایه‌های معروف و استاندارد نهالستان در دستور کار قرار گرفت.

نهال‌ با پایه‌های کشت بافتی در دانشگاه رازی کرمانشاه تولید می‌شود

وی اضافه کرد، در این مسیر آزمون و خطاهای بسیاری اتفاق افتاد و روش‌های مختلفی امتحان شد که در نهایت به دانش فنی تولید پایه‌های کشت بافتی در نهالستان دست یافتیم و توانستیم چند رقم پایه ‎های کشت بافتی را با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان تکثیر کنیم که خوشبختانه مثمر ثمر بود.

تلاش برای داشتن نقش پیشرو در زمینه تولید محصولات مورد نیاز

مسوول نهالستان دانش بنیان استان کرمانشاه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه یادآور شد، ذکر این نکته ضروری است که ما در کشت بافت محدودیت‌های بزرگی داریم، اینکه بعد از تولید گیاه در آزمایشگاه باید به طبیعت و شرایط طبیعی وارد شود که نیازمند این است که گیاه را سازگار کنیم که باید در گلخانه‌های سازگاری این کار انجام شود.

وی ادامه داد: بنابراین تا مرحلۀ رسیدن به تولید فنی نهال‌های با پایه‌های کشت بافتی رسیده‌ایم، اما به‌دلیل نداشتن گلخانه، سازگاری ما در این مقطع فعالیت کشت بافتی نهالستان متوقف شده است البته مدیران دانشگاه به ما قول همکاری داده‌اند که باعث دلگرمی برای ادامه کار است.

باقری افزود: امیدوارم با اقداماتی که در آینده صورت خواهد گرفت به عنوان اولین نهالستان غرب کشور در تولید انبوه نهال‌ با پایه‌های کشت بافتی فعالیت داشته باشیم و نقش خود را به‌عنوان یک مرکز پیشرو و الهام‌بخش در زمینۀ تولید محصولاتی که مورد نیاز جامعه است به‌خوبی ایفا کنیم.

دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو و ۴۶۰ هیات علمی با ۱۴ دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha