۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84395505
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح مدافعان انفال در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- طرح "مدافعان انفال" از روز سه‌شنبه با حضور نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ۲۵ روستایی هدف استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین آغاز اجرای این طرح در جمع روحانیون مجری طرح افزود: آب، خاک، هوا، جنگل و مرتع به عنوان موهبت‌های الهی و سرمایه ملی در هر جامعه و جزء انفال است و باید در حفظ و حراست این سرمایه‌های ملی تلاش شود تا با تصمیم‌گیری درست و اجرای سیاست‌های اصولی و فنی ،در راستای حراست از این موهبت‌ها  تلاش کرد تا این منابع به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

حجت‌الاسلام سید مصطفی طباطبایی‌نژاد با تاکید بر اینکه منابع طبیعی و جنگل در تولید، اقتصاد و اشتغال نقش مهم و اساسی دارد،افزود: باید از منابع طبیعی و جنگل به خوبی استفاده شود تا بتوان در راستای شعار سال گام برداشته شود.

به گفته وی، باید در بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت این عرصه‌ها تعادل را برقرار کرد و با تغییر نگاه مدیران و فعالان این حوزه موانع را در حوزه تولید برداشت و از تولید و کار پشتیبانی کرد.

وی بر استفاده درست و اصولی از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: مدیریت ناصحیح در برخی مناطق باعث شده که بعضی از فعالیت در این مناطق از جمله برداشت سقز، کتیرا و قارچ ممنوع شود که باید با مدیریت صحیح از تمام ظرفیت منابع طبیعی استفاده بهینه کرد.

وی به ایجاد تعادل بین دام و مرتع با مدیریت صحیح اشاره کرد و گفت: بهره برداران و دامداران باید در حین بهره‌برداری از این ظرفیت برای چرای دام از ظرفیت زنبوردارای و توسعه کشت گیاهان دارویی و مرتعی و حفظ و حراست از آنها نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

طباطبایی‌نژاد گفت: توسعه زراعت چوب، کشت گیاهان دارویی و مرتعی در اولویت برنامه‌های امسال براساس تولید ،مانع‌زدایی و پشتیبانی است.

وی به کمبود منابع آبی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور باید به سمت کشت گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بَر رفت.

طرح مدافعان انفال در ۲۵ روستای چهارمحال و بختیاری آغاز شد

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از آغاز اجرای طرح مدافعان انفال در ۲۵ روستای جنگل نشین استان خبر داد و گفت: این طرح در روستاهای هدف در شهرستان‌های لردگان، اردل و کوهرنگ که بیشترین وابستگی را به عرصه‌های منابع  طبیعی دارد، در مرحله نخست اجرا می‌شود.

هومان خاکپور افزود: توافقنامه همکاری ۲جانبه برای اجرای این طرح بین ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و تبلیغات اسلامی استان در قالب طرح "مدافعان انفال" با موضوع "تعامل عادلانه مردم با منابع طبیعی از طریق ظرفیت های موجود در سازمان تبلیغات اسلامی" امضا شد و در مرحله نخست آموزش روحانیون مجری این طرح انجام شد.

وی اظهار داشت: در طرح مدافعان انفال، روحانیون مستقر در روستاها با مردم گروه‌های مدافع طبیعت را با محوریت روحانی مستقر در روستا در بحث تشویق و ترغیب مردم به حفاظت از منابع طبیعی برای تیم‌سازی و شبکه‌سازی استفاده می‌شود تا این افراد رابط بین مردم و دستگاه‌های دولتی برای رفع مشکلات مردم منطقه باشند.

وی افزود: گروه‌های محلی با محوریت روحانی روستا و همکاری تسهیل‌گران و کارشناسان منابع طبیعی برای فرهنگ‌سازی در روستا و حفاظت از منابع طبیعی و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم روستا فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha