رییس سازمان مدیریت: ۱۰۰ درصد هدف‌گذاری اشتغال کرمان محقق شد

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به تعهد اشتغال ۴۲ هزار و ۶۴۶ نفری در یک سال گذشته گفت: این استان با ایجاد ۴۲ هزار و ۹۹۷ فرصت شغلی بیش از ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال خود را محقق کرد.

به گزارش ایرنا، جعفر رودری شامگاه شنبه در دومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان طی سال جاری افزود: اگر بخواهیم به تعادلی نسبی در بازار کار متناسب با هدف گذاری برسیم باید حداقل ۴۵ هزار فرصت جدید شغلی طی سال جاری در این استان ایجاد شود.

وی ضمن قدردانی از همراهی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی گفت: تعهدات ایجاد اشتغال بیشتر دستگاه های اجرایی استان برای سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و بر این اساس ایجاد ۵۳ هزار و ۵۵۷ فرصت شغلی جدید از جمله ۴۱ هزار و ۵۵۷ فرصت شغلی تعهد دستگاه‌های اجرایی، ۱۲ هزار فرصت جدید تعهد از محل گردش حساب شرکت‌های بزرگ با بانک قرض الحسنه رسالت، در سال جاری برای استان برنامه‌ریزی و هدف گذاری شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان با تشریح تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی به تفکیک بخش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ گفت: گرایش توسعه این استان باید به سمت بخش‌های صنعت و معدن و خدمات باشد که در این راستا ۳۳ درصد اشتغال تعهد شده کرمان در سال جاری در بخش خدمات، ۵۲ درصد در بخش صنعت و معدن و ۱۵ درصد در بخش کشاورزی است.

وی، شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم را هدف بیشترین تعهدات اشتغال دستگاه‌های اجرایی این استان در سال جاری اعلام کرد و گفت: در این مقوله از اعلام آمادگی شهرستان‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود استقبال می‌کنیم.

رودری با اشاره به اینکه در بهار سال جاری اشتغال ۲ هزار و ۸۹۲ نفر در سامانه رصد ثبت شده از مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست کرد نسبت به ثبت تعهدات اشتغال برای بروز رسانی سامانه یاد شده و استخراج آمار برای تصمیم گیری و برنامه ریزی اقدام کنند.

وی همچنین عنوان کرد: بر اساس بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۳۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع ردیف ۲۸ مصارف جدول تبصره ۱۴ این قانون، به ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر اختصاص می‌یابد.

برش استانی برای تخصیص سهم ملی اعتبارات ارائه شود

وی افزود: بر اساس دستورالعمل جز یک تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور سهم دستگاه‌های اجرایی با لحاظ برنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از منابع بند یک ماده ۲ به میزان ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعیین شده و دستگاه‌های اجرایی استان کرمان تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند که برش استانی برای تخصیص سهم کرمان با توجه به بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به متوسط کشور ارائه کنند.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان در عین حال تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار تا پایان سال ۹۹ میزان نرخ بیکاری کشور ۹.۶ و نرخ بیکاری استان کرمان ۱۰.۶ اعلام شده است.

رودری با اشاره به تفاهم نامه بین وزرای هیات دولت ناظر بر دستورالعمل گفت: ۳۲ هزار میلیارد تومان کل منابع کشور است که حدود یکهزار میلیارد تومان سهم دستگاه حمایتی و پنج درصد فنی و حرفه ای بوده و درمجموع ۲۸ هزار میلیارد تومان توزیع شده که سهم دستگاه ها مشخص است.

وی افزود: تاکنون دستگاه های مرکزی به‌توزیع اعتبارات ورود نکردند و وزارت‌خانه ها باید برش استانی را تعریف و برنامه خود را ببندند و سپس به این استان ابلاغ شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به پیشنهاد سازمان برنامه گفت: نامه ای از جانب استاندار کرمان به‌ وزیر اقتصاد و دارایی ارسال شود که برش استانی طرح‌ها ارائه شود و رایزنی برای دریافت بیش از سهمیه باشد.

وی ابراز داشت: بر اساس تخصیص سالهای گذشته یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص می یابد که باید انرژی بیشتری برای تخصیص آن از اعتبارات ملی گذاشته شود که برش بیشتری پرداخت شود و دوم اینکه سهم استانی را دریافت‌کنیم  که با توجه اولویت‌های کرمان بیشتری در کشور به این استان اختصاص یابد.

طرح‌های با اعتبار کمتر، ۷۰ درصد اشتغال کرمان را محقق کردند

رودری با ارائه عملکرد قانون اشتغال پایدار روستایی اضافه کرد: سهم بخش‌های اقتصادی استان کرمان ازمبلغ پرداختی به‌ترتیب بخش کشاورزی ۷۲ درصد با پنج هزار و ۷۰۴ نفر اشتغال مستقیم، بخش خدمات ۱۴ درصد با ۲ هزار و ۷۸نفر و بخش صنعت و معدن ۱۴ درصد با یکهزار و ۱۶۵نفر اشتغال مستقیم بوده است.

وی یادآور شد: باوجود اینکه طرح های با اعتبار کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان سهم ۴۵ درصدی را در اقتصاد استان کرمان داشته اند اما ۷۰ درصد ایجاد اشتغال را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان وضعیت پرداخت تسهیلات کرونا را تشکیل ۲۴ هزار و ۲۱۸ فقره پرونده و حفظ اشتغال ۳۵ هزار و ۲۸۰ نفر با پرداخت ۲۵۵ میلیارد تومان گزارش کرد.

بسته حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریور امسال تمدید شد

وی همچنین از تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا (مصوبه هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا) شامل حمایت های مالیاتی، حمایت های بانکی، حمایت های بیمه ای و سایر حمایت ها خبر داد و افزود: بر اساس این مصوبه ثبت نام طرح اعطای تسهیلات بانکی ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

رودری با اشاره به میزان جذب عملکرد تسهیلات کرونا استان کرمان گفت: این اعتبارات به اندازه کافی جذب نشده که ضرورت دارد که دستگاه های اجرایی، اطلاع رسانی مناسب به‌ویژه در شهرستان های استان کرمان داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha