تصمیم گیری در حوزه باغستان سنتی قزوین به متخصصان واگذار شود

قزوین - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: تصمیم گیری در خصوص صیانت و احیای باغستان سنتی قزوین باید به متخصصان این حوزه واگذار شود.

به گزارش ایرنا،لطف الله سیاهکالی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از باغستان سنتی قزوین، افزود: به دلیل اینکه تصمیم گیری در حوزه باغستان از سوی متخصصان دنبال نشده است و به شکل جزیره ای پیگیری می شود نتوانسته ایم نیازهای امروز باغداران را برآورده کنیم و همین موضوع حیات باغستان را دچار چالش کرده است.

وی با تاکید بر تلاش همه دستگاه های ذیربط برای صیانت از باغستان سنتی قزوین به عنوان میراث طبیعی ارزشمند این شهر،افزود: این مجموعه به تلطیف و پاکیزگی هوای شهر قزوین و پیشگیری از سیلاب و گرد و غبار کمک زیادی می کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار استفاده از تجربیات و راهکارهای باغداران برای صیانت بهتر از باغستان سنتی قزوین شد.

سیاهکالی گفت: در حال حاضر سازمانی به نام باغستان تشکیل شده اما از اختیارات لازم برخوردار نیست و باید برای رفع مشکلات آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه متولی اصلی در حوزه باغستان باید سازمان باغستان ها باشد،افزود: هرجا دولت در امور دخالت کرده چندان موفق نبوده ایم بلکه نظارت در این حوزه باید دولتی باشد و بقیه امور به دست بخش خصوصی یا همان باغداران سپرده شود.

سیاهکالی با بیان اینکه میراث فرهنگی در حوزه باغستان سنتی نباید تصدی گری کند،اظهار داشت: ثبت ملی باغستان سنتی نباید موجب بی توجهی به نیازهای این مجموعه و باغداران شود چرا که صیانت از این میراث طبیعی در گرو توجه به نیازها و خواسته های باغداران است.

وی همچنین بر تلاش برای تامین آب مورد نیاز باغستان سنتی قزوین تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین نیازها و خواسته های باغداران تامین آب این مجموعه است که می توان با احداث کانال آب آن را پاسخ داد.

 شهر قزوین دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان سنتی است که این شهر را در شرق، غرب و جنوب احاطه کرده اند.

براساس برخی آمارهای قدیمی، وسعت این باغستان روزگاری بین چهار هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار هکتار بوده که به دلیل توسعه شهر و سوداگری ها بخش قابل توجهی از آن از بین رفته است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha