۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران

کرمانشاه - ایرنا- میلیون‌ها ایرانی در مراسم تشییع پیکر سردار حاج‌قاسم سلیمانی شرکت کردند و انزجار خود را از دشمنان ابراز کردند. ملت ایران فراموش نکرده‌ است که سردار سلیمانی فرمود «نظام جمهوری اسلامی حرم است» و بر مبنای این جمله کسانی که در انتخابات شرکت کنند و نظام را تقویت نمایند مدافع حرم هستند.

میلیون‌ها نفر از ایرانیان در مراسم تشییع پیکر سردار حاج‌قاسم سلیمانی شرکت کردند و انزجار خود را از دشمنان انقلاب و غربی‌ها ابراز نمودند. ملت ایران فراموش نکرده‌ است که سردار سلیمانی فرمود «نظام جمهوری اسلامی حرم است» و بر مبنای همین جمله کسانی که در انتخابات شرکت و به تقویت و اقتدار جمهوری اسلامی کمک می‌کنند در واقع مدافع حرم هستند.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا،  نظرسنجی‌های معتبر حاکی از کاهش شهروندان مردد و مایوس و افزایش حضور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد است؛ با این حال هنوز بخشی از رای‌دهندگان شوق کافی برای مشارکت در این انتخابات مهم را ندارند؛ در میزگرد ایرنا این موضوع بررسی و از مزایا و دلایل حضور در پای صندوق‌های رای سخن گفته شده است.

موج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا روزبه‌روز بلندتر و فضای تبلیغاتی داغ‌تر و پرشورتر می‌شود به‌طوری‌که برخی نظرسنجی‌های معتبر دانشگاهی حکایت از عبور نرخ مشارکت از ۵۰ درصد دارد.

فضای انتخابات در شرایطی سراسر کشور از پایتخت تا دورترین روستاها را هم دربر گرفته که طی ماه‌های اخیر به‌ویژه خردادماه تلاش‌های گسترده‌ای از سوی محافل و رسانه‌های بیگانه برای دلسرد کردن مردم و ایجاد نارضایتی و ناامیدی در آنان نسبت‌به انتخابات صورت گرفت و این بمباران تبلیغاتی همچنان با شدت ادامه دارد.

البته بخشی از شهروندان هم به دلیل آزردگی از شرایط اقتصادی و فشارهای معیشتی همچنان مردد هستند و تصمیم نهایی خود را برای حضور در انتخابات نگرفته‌اند. برخی از آنان اعتقاد دارند که اعتراض به وضع موجود با کناره‌گیری از انتخابات انجام می‌شود.

خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه برای روشن تر کردن فضای انتخابات و تبیین ابهامات پیش روی مردم اقدام به برگزاری میزگردی انتخاباتی کرد. در این میزگرد، چهار نفر از مدیران اداره کل اوقاف به شهروندان مایوس و مردد توصیه هایی داشته و ضرورت حضور در پای صندوق های رای را بیان کرده اند.

حجت‌الاسلام «محمد صالحی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه، حجت‌الاسلام «مهدی توسلی» معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف، حجت‌الاسلام «جواد جاسمی» رئیس اداره اوقاف ناحیه یک شهرستان کرمانشاه و حجت‌الاسلام «مجید میرزایی» مسئول بازرسی اداره‌کل اوقاف استان کرمانشاه چهار چهره حاضر در میزگرد ایرنا بودند که از اهمیت و چرایی ضرورت حضور در پای صندوق های رای و انتخاب گزینه اصلح با مشارکت حداکثری سخن گفتند.

مشروح میزگرد انتخاباتی ایرنا را در ادامه بخوانید:

ایرنا: با وجود مشکلات متعدد موجود، چه اهمیت و ضرورتی دارد که مردم در انتخابات حاضر شوند؟

حجت‌الاسلام صالحی: انقلاب اسلامی علاوه‌بر احیای ارزش‌ها و آرمان‌های بزرگ اسلامی، ایرانی و اخلاقی، یک ثمره بسیار مهم داشت یعنی تعیین سرنوشت و آینده کشور توسط خود مردم. چنانچه اولین حرکت انقلاب برگزاری همه‌پرسی و به رای گذاشتن افکار انقلاب بود. پس‌از آن هم تعداد انتخابات برگزار شده گواه آنست که مردم حاکم سرنوشت خود شدند. دشمن وقتی از تحقق اهداف و برنامه‌هایش ناامید شد از همان آغاز انقلاب توطئه‌ها و دشمنی‌های خود را آغاز کرد؛ از تهاجم فرهنگی و حمله نظامی تا جنگ اقتصادی و روانی که امروز با آن مواجه هستیم. گرچه دشمن تظاهر به دلسوزی و حمایت از منافع ملت می‌کند اما آن‌ها در عمل نشان داده‌اند که هرگز سر دوستی با ملت آزاده و انقلابی ایران را ندارند بلکه مشکل آن‌ها آزادی، استقلال و اقتدار و پیشرفت ایران است.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران
حجت‌الاسلام «محمد صالحی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه

قوت دشمن سیطره اطلاعاتی بر دنیا است که بر پایه‌ آن اذهان و افکار عمومی را بمباران تبلیغاتی می‌کنند تا از اصول خود عقب‌نشینی کنند. انتخابات هم یکی از اصول اساسی ملت ایران است که هرگز از آن عقب‌نشینی نمی‌کنند زیرا ملت مسیر خود را شناخته، با شهدا عهد بسته، با دست‌های قلم شده عهد بسته و هرگز آرمان‌های آن‌ها را قربانی نمی‌کند. بنابراین اگر دشمن موفق به دلسرد کردن مردم و کاهش حضور آن‌ها در انتخابات شود به اهداف خود نزدیک خواهد شد.

حجت‌الاسلام میرزایی: انتخابات ۲۸ خرداد اولین انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامی است و از این نظر دارای اهمیت زیادی است. همچنین یک فرصت بزرگ برای همه شهروندان است تا نقش و جایگاه خود را در جامعه به اثبات برسانند و از قدرت تعقل، تفکر و تصمیم‌گیری استفاده کنند.

نکته قابل‌توجه دیگر این‌که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج به‌علاوه یک به‌جایی رسیده که نیاز است دولتی مقتدر و با قدرت وارد آن شود تا بتواند بیشترین منافع را برای ملت ایران کسب کند. موضوع مهم دیگر این‌که به‌ویژه در چند سال اخیر مشکلات اقتصادی زیادی در جامعه ایجاد شده که همین موضوع اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌شدت افزایش داده ‌است.

گرچه انتخابات در یک روز برگزار می‌شود اما تا چندین سال در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین یک رویداد بسیار مهم و تاثیرگذار است و طبعا کسانی که از این حق طبیعی و مهم استفاده نمی‌کنند دیگر حق اعتراض و چانه‌زنی و نقد را از خود سلب کرده‌اند.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران
حجت‌الاسلام «مجید میرزایی» مسئول بازرسی اداره‌کل اوقاف استان کرمانشاه

حجت‌الاسلام جاسمی: معتقدم که قهر کردن با انتخابات راه نجات و رفع مشکلات نیست بلکه اعتراض به وضعیت موجود باید با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اصلح صورت گیرد تا با روی کار آمدن یک دولت انقلابی شاهد رفع مشکلات جامعه باشیم. چنانچه در وصیت‌نامه سیاسی الهی امام راحل تاکید شده‌ است، انتخابات یک حق عمومی برای همه مردم است که براساس آن‌ مردم حق دارند برای سرنوشت خود، کشور و فرزندانشان دست به تصمیم‌گیری و انتخاب بزنند.

میلیون‌ها نفر از ایرانیان در مراسم تشییع پیکر پاک سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی شرکت کردند و انزجار خود را از دشمنان انقلاب و غربی‌ها ابراز نمودند. ملت ایران فراموش نکرده‌ است که سردار سلیمانی فرمود «نظام جمهوری اسلامی حرم است» و بر مبنای همین جمله کسانی که در انتخابات شرکت و به تقویت و اقتدار جمهوری اسلامی کمک می‌کنند در واقع مدافع حرم هستند.

حجت‌الاسلام توسلی: هرچند برخی عوامل داخلی مانند مشکل تورم، اشتغال، مسکن، ازدواج جوانان، فساد اداری و اختلاف طبقاتی سبب آزردگی و نارضایتی‌هایی شده‌است اما بی‌شک راه رفع این مشکلات در قهر با انتخابات نیست بلکه اتفاقاً راهکار مشکلات و تغییر وضع موجود این است که اولاً ما حضور پرشوری در پای صندوق‌های رأی داشته‌باشیم و ثانیاً دست به یک انتخاب درست بزنیم.

اعلام نظر و رای درباره آینده کشور یک حق طبیعی است که بی‌تفاوتی نسبت به آن بزرگ‌ترین خطر خواهد بود و دشمن این مرزو بوم هم به‌شدت در تلاش برای ناامید کردن مردم در استفاده از این حق هستند اما اگر ما برای تغییر وضع موجود وارد صحنه شویم و یک کاندیدای با برنامه، با تقوی، صادق و دارای پیشینه و کارنامه خوب را انتخاب کنیم بی‌شک شاهد بهبود شرایط و رفع مشکلات خواهیم بود زیرا یک رییس‌جمهور باتقوا دروغ نمی‌گوید و برای تامین معاش مردم خواهد کوشید زیرا معتقد است کسی که معیشت ندارد معاد هم ندارد.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران
حجت‌الاسلام «مهدی توسلی» معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف استان کرمانشاه

ایرنا: چرا عده ای از گروه های سیاسی و محافل بیگانه مخالف حضور مردم در انتخابات و دنبال تحریم آن هستند؟

حجت‌الاسلام میرزایی: بی‌شک تحریم‌کنندگان انتخابات، پیروزی، عزت و حیات سیاسی ملت ما را نمی‌خواهند زیرا هر زمانی‌که مردم دچار مشکل و سختی شدند، آن‌ها جشن گرفتند و خوشحالی کردند. موضوع مهم این‌که بسیاری از کشورها و به‌ویژه ملت‌های مسلمان منطقه لحظه ‌شماری می‌کنند که یک انتخابات ولو مقطعی و کوچک را برگزار کنند و بتوانند اندکی در آینده و وضعیت جامعه خود تاثیرگذار باشند و به‌همین دلیل بارها به حال شهروندان جمهوری اسلامی غبطه می‌خورند وقتی‌که می‌بینند در حدود چهار دهه گذشته ده‌ها انتخابات برگزار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام جاسمی:  در مجموع یک اصل اساسی وجود دارد این‌که هرجایی که دشمن مخالف حضور مردم در صحنه بود، حضور ملت در آن‌جا قطعا به نفع خودشان خواهد بود زیرا دشمن هرگز چشم دیدن رفاه، استقلال و سربلندی ملت ایران را ندارد به‌همین دلیل همواره دست به تحریم انتخابات می‌زنند. مخالفت ضدانقلاب و دشمنان ایران اسلامی با انتخابات و عدم حضور مردم در این صحنه سیاسی بزرگ، ریشه‌دار است و در همه انتخابات‌ها کم‌ و بیش شاهد آن بوده‌ایم اما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و بصیرت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد بازهم شاهد شکست و خنثی شدن توطئه‌های دشمن خواهیم بود و این روز یک یوم‌الله دیگر در کارنامه ملت خواهد بود.

حجت‌الاسلام توسلی: دشمنان جمهوری اسلامی از غربی‌ها تا منافقان و سلطنت‌طلب‌ها می‌دانند که منافعشان با مردم‌سالاری دینی و حضور مردم در صحنه‌های سیاسی به خطر خواهد افتاد بنابراین اولویت خود را ناامیدی مردم از انتخابات قرار داده‌اند.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران
حجت‌الاسلام «جواد جاسمی» رئیس اداره اوقاف ناحیه یک شهرستان کرمانشاه

ایرنا: پیروز انتخابات چه کسی خواهد بود؟

حجت‌الاسلام جاسمی: معتقدم که راه پیش روی ملت باز و آینده آن روشن است و بی‌شک در انتخابات ۲۸ خرداد همه مردم پیروز هستند و نه یک حزب یا جناح خاص زیرا حضور و مشارکت پرشور در انتخابات به معنی عزم مردم برای حل مشکلات و نیز افزایش اقتدار و توانمندی کشور برای مقابله با موانع است. بی‌شک همانگونه که در دوران مقدس دفاع مقدس و سایر سختی‌ها و فتنه‌هایی چهاردهه گذشته، این‌بار هم با بصیرت و همراهی مردم شرایط سخت کنونی سپری خواهد شد و توطئه تحریم‌های ظالمانه هم خنثی خواهد شد.

حجت‌الاسلام صالحی: خواهیم دید که ملت همیشه‌درصحنه‌ ایران، در روز جمعه حماسه‌ای دیگری را خلق خواهند کرد و یک بار دیگر دشمن را مأیوس خواهند ساخت. امیدوارم ملت با مشورت و تحقیق علاوه‌بر رقم زدن یک مشارکت حداکثری، دست به انتخاب اصلح هم بزنند اما درهرصورت منتخب مردم هر چه باشد مبارک است و پیروز واقعی مردم و کشور خواهند بود.

ایرنا: نظر شما درباره مطالبی که در مناظره‌های انتخاباتی بیان شد و نیز شیوه مناظره‌ها چیست؟

حجت‌الاسلام صالحی: توقع مردم از چهره‌هایی که در این سطح بالا وارد عرصه انتخابات می‌شوند این است که بیشتر بر برنامه‌ها و عملکرد خود متمرکز شوند اما برخی نامزدها گاهی از مسیر مناظره خارج می‌شدند و حتی به سوالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شد، پاسخ نمی‌دادند و تنها به نکاتی که به آن‌ها دیکته‌شده بود، می‌پرداختند که خوشایند نبود.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران

حجت‌الاسلام توسلی: من هم معتقدم که در این مناظره‌ها بداخلاقی‌هایی صورت گرفت و برخی کاندیداها به دلیل نداشتن برنامه، گویا راه و مسیر مشخصی نداشتند و به همین دلیل به بداخلاقی روی آوردند که هیچ نفعی هم برای مردم و انقلاب ندارد. امیدواریم در ادامه بیش‌از این مایه ناامیدی و آزردگی مردم نشوند. درمجموع امیدوارم خروجی مناظره‌ها منجر به یک انتخاب درست و مشارکت حداکثری شود.

حجت‌الاسلام جاسمی: برخی از کاندیداها چون از قبل مسئولیت داشتند اما فاقد توانایی و کارآمدی لازم بودند، بیشتر از آنکه به مشکلات جامعه و مردم بپردازند به حاشیه رفتند و ما دیدیم که در این مناظره‌ها بداخلاقی‌هایی صورت گرفت که در شأن یک مناظره خوب نبود. مناظره جای جنگ و دعوا نیست بلکه محل تبادل نظر و انتقاد صحیح و سازنده برای بهبود شرایط و سرنوشت مملکت است اما متأسفانه دیدیم که در برخی به‌دنبال ایجاد دوقطبی‌سازی و ناامیدی مردم از انتخابات بودند.

حجت‌الاسلام میرزایی: هدف مناظره ارائه برنامه و اقناع عمومی است اما برخی نامزدها با برخی بداخلاقی‌هایی که در آن رخ داد که هدف مناظره‌ تحت تاثیر قرار گرفت و ذهن مردم را هم مشوش کرد.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران

ایرنا: حضور حداکثری مهم‌تر است یا انتخاب نامزد اصلح؟

حجت‌الاسلام صالحی: بی‌شک حضور مردم و انتخابات باشکوه و حداکثری اصل اساسی و اول جمهوری اسلامی است چنانچه رهبر معظم انقلاب همواره بر حضور حداکثری مردم تاکید کرده و درباره نامزدها تنها به ارائه معیارها اکتفا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام میرزایی: باید بدانیم که آبادانی، عمران، نشاط غرور و امنیت کشورمان ابتدا در گرو مشارکت حداکثری سپس انتخاب درست است که امیدوارم مردم با حضور پرشور در انتخابات ۲۸ خرداد و سپردن امانت بزرگ ریاست‌جمهوری به اهل خود، شاهد روزهای بهتر برای کشور باشند. امام صادق (ع) درباره‌ زمانی‌که بین چند انتخاب تردید وجود دارد، فرموده‌اند که حرف آن کسی درست است که عادل ترین، فقیه تر و در گفتار راستگوتر و باتقواتر باشد و امیدوارم که ملت ایران هرکدام از نامزدها را که به این ویژگی‌ها نزدیک‌تر دیده‌اند، انتخاب و مدیریت امور را به او بسپارند.

حجت‌الاسلام توسلی: با توجه به این‌که نظام جمهوری اسلامی به رای و نظر مردم اهمیت زیادی می‌دهد و چون مشروعیت خود را از ملت می‌گیرد، تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات پرشور به کار خواهد بست و این یک اصل اساسی است.

۲۸ خرداد؛ روز «دفاع از حرم» ایران

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha