۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸
کد خبر: 84349099
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

چرا این همه حمله به الحشد الشعبی؟  

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸
کد خبر: 84349099
چرا این همه حمله به الحشد الشعبی؟  

بغداد – ایرنا – حملات از همه طرف این روزها علیه الحشد الشعبی در داخل و خارج عراق شدت گرفته که آخرین مورد آن کم اهمیت جلوه دادن نقش این سازمان نظامی در جنگ با داعش (۲۰۱۴ – ۲۰۱۷) توسط وزیر دفاع عراق است.

به گزارش ایرنا، بعد از حادثه بازداشت جنجالی «قاسم مصلح» فرمانده عملیات امنیت غرب الانبار در الحشد الشعبی در چهارشنبه گذشته (پنجم خردادماه) که با مداخله ریش سفیدان سیاسی و مقامات عالی رتبه دولتی عراق فیصله پیدا کرد، «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق دو روز بعد از این حادثه، در اظهاراتی جنجالی متعاقب آن در هفتم خردادماه، کل خدمات الحشد الشعبی را در مبارزه با تروریسم زیر سوال برد.
وی به شبکه رسانه ای «مربد» بصره گفت: «نباید کسی تصور کند که اگر الحشد الشعبی نبود، عراق نمی توانست گروه تروریستی داعش را شکست بدهد، نقش الحشد الشعبی در پیروزی بر داعش فقط تسریع کننده بوده است.»
وی همچنین با اشاره به ورود نیروهای مقاومت و الحشد الشعبی به منطقه نهادهای حاکمیتی عراق در منطقه امنیتی موسوم به «سبز» در جریان بازداشت قاسم مصلح به استهزاء گفت که ارتش قادر به برخورد با آنها است.
وزیر دفاع عراق افزود: تعدادی نیرو بر روی یک خودرو وانت سوار شده و تنها یک سلاح متوسط همراه دارند، نمی توانند با ارتش عراق که مجهز به انواع سلاح است، مقابله کنند اما دولت قصد خونریزی ندارد برای همین از برخورد با آنها خودداری کردیم.
این اظهارات وزیر دفاع در کم اهمیت جلوه دادن نقش الحشد الشعبی در جنگ با داعش و اینکه ارتش می تواند با آنها برخورد کند، جوی از اعتراض را به دنبال داشته است.
رسانه های مقاومت در پاسخ به سخنان جمعه عناد اظهارات سابق او را درباره الحشد الشعبی که اعتراف کرده بود اگر الحشد الشعبی نبود امکان پیروزی بر داعش نبود، منتشر کرده اند.
«احمد الذواق» فعال رسانه ای عراق در این راستا، دو اظهار نظر از جمعه عناد را یکی در گفت وگو با تلویزیون دولتی «العراقیه» و دیگری با شبکه تلویزیونی «العهد» نزدیک به مقاومت منتشرکرده که در هر دوی آنها اعتراف کرده است که اگر الحشد الشعبی نبود امکان پیروزی بر داعش میسر نبود.
برخی مانند «محمود الربیعی» سخنگوی گروه جهادی – سیاسی عصائب اهل الحق، با عبارت های تندی به اظهارات عناد حمله کرده است.
وی در مجموعه توئیت هایی نوشته است: «اگر الحشد الشعبی، متعلق به ترکیه بود، هرگز سگی از سگ های شما جرات پارس کردن به آن را نداشت و اگر الحشد وابسته به شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس بود، به طمع دلارهایش در برابرش به سجده می افتادید و اگر الحشد، داعشی بود، ناموس هایتان را به اسارت گرفته و شما خود را براداران آنها می دانستید.»
الربیعی یکی از علل حمله به الحشد الشعبی را انتساب قاطبه فرماندهی و نیروهای آن را به جنوب عراق دانسته است.
کانال ویژه الحشد الشعبی در تلگرام نیز با انتشار سخنانی سابق شهید حاج ابومهدی المهندس فرمانده فقید نیروهای الحشد الشعبی غیر مستقیم پاسخ جمعه عناد را داده است.
شهید ابومهدی المهندس در این اظهارات گفته است: الحشد الشعبی بیش از ۷۵ درصد از اراضی غصب شده عراق را از چنگال گروه تروریستی داعش آزاد کرد.
وی تاکید کرده است: «الحشد الشعبی اعتماد به نفس به کل سامانه امنیتی عراق را برگرداند و نیروهای امنیتی این کشور نمی توانند بدون الحشد الشعبی دست به عملیات بزنند.»
 شهید ابومهدی المهندس در این کلمات تاریخی  گفته است: امنیت در عراق بدون وجود الحشد الشعبی امکان پذیر نیست.
«مهند العقابی» سخنگوی الحشد الشعبی نیز در توئیتی برای جلوگیری از پروسه اختلاف افکنی بین نیروهای الحشد الشعبی و ارتش تاکید کرده است: «ارتش قهرمان عراق و الحشد الشعبی مقدس برادران خونی هستند زیرا دشمن آنها یکی و دوست آنها یکی و هدف هم یکی است.»

اما چرا در برهه اخیر این همه حملات به الحشد الشعبی شدت گرفته است؟
بخشی از این سوال را جمعه عناد به طور غیر مستقیم در گفت وگو با شبکه رسانه ای «المربد» پاسخ داده و گفته است که «الحشد الشعبی دارای ۴۲ کرسی در پارلمان است.»
برخلاف اظهارات جمعه عناد، الحشد الشعبی یک گروه سیاسی نیست بلکه همانند دیگر نهادهای نظامی و امنیتی عراق، یک نهاد قانونی نظامی و فاقد هرگونه کرسی در پارلمان عراق است.
اشاره غیر مستقیم وزیر دفاع به گروه سیاسی – پارلمانی «الفتح» به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان سابق الحشد الشعبی است که در انتخابات ۲۰۱۸ توانست ۴۸ کرسی و نه «۴۲ کرسی» را به دست بیاورد.
بسیاری ازعلاقه مندان و طرفداران مقاومت و الحشد الشعبی در عراق به دلیل اینکه بسیاری از فرماندهان و مجاهدان سابق الحشد الشعبی و مقاومت در این فهرست انتخابی حضور داشتند، به آن رای دادند و در وقت حاضر با پیوستن فراکسیون های دیگر به آن در پارلمان، بزرگترین فراکسیون پارلمانی به شمار می رود. 
نظرسنجی ها و مطالعات صورت گرفته نیز پیش بینی کرده است که گروه های مدافع مقاومت و الحشد الشعبی همچنان بیشترین شانس پیروزی را در انتخابات زودهنگام آتی دارند.
طرح شیطنت بازی جدید علیه الحشد الشعبی به طور جدی در پی ناکام ماندن پروژه به تعویق انداختن یا عدم برگزاری انتخابات در اکتبر آینده که برخی از قدرت های غربی مانند انگلیس و آمریکا برای آن تلاش کردند و گروه هایی از جریان های مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ نیز با آنها همراه شدند، شروع شده است.
گفته می شود، بخشی از حملات داخلی به الحشد الشعبی مرتبط با رقابت های سیاسی در آستانه انتخابات زودهنگام اکتبر آینده (۱۸ مهر ۱۴۰۰) است و طیف سیاسی حاکم در عراق از بیم پیروزی مجدد گروه های مدافع مقاومت و الحشد الشعبی در انتخابات آینده پروسه شیطنت بازی علیه الحشد را کلید زده است.
طرح شیطنت کاری همزمان با به انفعال کشاندن گروه های سیاسی مدافع الحشد الشعبی همراه شده تا جمهور الحشد و مقاومت از این گروه های سیاسی ناامید شده و فرصت کسب آرای زیاد را در انتخابات آینده از آنها بگیرند.  
آنچه در این کارزار سیاسی نگران کننده شده، ورود بازیگر خارجی به نفع طیف های سیاسی حاکم است و بیم آن می رود که با تشدید این اختلافات سیاسی، کشور به سمت کشمکش و برخورد پیش برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha