۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84344192
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

لوکاشنکو خواستار پرداخت غرامت از سوی غرب به بلاروس شد

مسکو- ایرنا - الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس خواستار پرداخت غرامت از سوی کشورهای غربی به بلاروس بخاطر هزینه های تحقیقات در مورد حادثه فرود اجباری هواپیمای ریان ایر شد.

به گزارش ایرنا، لوکاشنکو روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه بلاروسی «بلاروس سگودنیا» خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر شما بسته دیگری از تحریم ها را آماده می کنید، فراموش نکنید هزینه هایی را که طرف بلاروسی از وزارت موقعیت های اضطراری گرفته تا وزارت بهداشت و واحدهای ضدترور در هنگام تحقیقات در مورد حادثه هواپیما متحمل شد را بپردازید.

وی افزود: زیرا که این ساختارها مطابق با اصول و مقررات بین المللی و بر اساس قوانین بلاروس وارد عمل شده بودند. باید هزینه این اقدامات را بپردازند.

 رئیس جمهوری بلاروس این ادعا را که فرود اجباری هواپیمای ریان ایر یک عملیات ویژه سازمان های امنیتی بلاروس بود را رد کرد.  

لوکاشنکو گفت: ما در این واقعه هیچ یک از توافقنامه ها و اصول و مقررات بین المللی را نقض نکردیم و حتی یک دستورالعمل هم نقض نشده است.  

 وی خاطرنشان کرد که پیام تهدید به هواپیما که به صورت ایمیل فرستاده شده بود از کشور سوئیس ارسال شده است.

روز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد.  این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب توسط هواپیمای مسافربری صادر کرده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند رومان پروتاسویچ را دستگیر کنند.

این وبلاگ‌نویس یکی از سرسخت‌ترین مخالفان لوکاشنکو به‌شمار می‌رود و در لیتوانی زندگی می کند. نهادهای امنیتی بلاروس او را در فهرست تروریست‌های خطرناک قرار داده‌اند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر عصر یکشنبه پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.

رهبران اتحادیه اروپا و آمریکا با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای رفتار دولت بلاروس را محکوم کردند. دبیرکل ناتو هم این حادثه را خطرناک خواند و گفت نیاز به تحقیقات بین المللی دارد. وزارت امور خارجه اتریش نیز بر لزوم تحقیقات در این باره صحبت کرد.

شورای اروپا پیشنهاد کرده است که پرواز هواپیماهای بلاروس بر فراز کشورهای اروپایی منع شود و شرکت های هواپیمایی اروپایی از پرواز هواپیماهای خود بر فراز بلاروس خودداری کنند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha