۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84342449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لوکاشنکو در تنگنای فشار غرب

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱
کد خبر: 84342449
لوکاشنکو در تنگنای فشار غرب

مسکو - ایرنا - حادثه مربوط به فرود اجباری هواپیمای رایان ایر(Ryanair) در مینسک و دستگیری رومن پروتاویچ مخالف دولت بلاروس که با این هواپیما در حال پرواز بود، نشان داد که روابط بد بلاروس و غرب بسیار بدتر شده و اکنون لوکاشنکو رئیس جمهوری در تنگنای واکنش های اروپا قرار گرفته است.

به گزارش سه شنبه ایرنا، به دنبال این حادثه سران کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم سیاسی گرفتند که پروازهای خطوط هوایی بلاروس به اتحادیه اروپا را ممنوع کنند. علاوه بر این، آنها از شرکت های هوایی اروپایی خواستند تا از پرواز بر فراز جمهوری خودداری کنند. مسکو در این درگیری ها تنها مدافع مینسک بود.

لوکاشنکو در تنگنای فشار غرب

فرود اجباری هواپیمای رایان ایران مینسک در ۲۳ می(دوم خرداد)  در مسیر آتن به ویلنیوس که با اعلام پیامی مبنی بر بمب گذاری هواپیما،  در پایتخت بلاروس به زمین نشست موضوع اصلی نشست اتحادیه اروپا بود که از دیروز دوشنبه در بروکسل آغاز شده است.

پیام ها و مواضع قبل از جلسه خوشایند مقامات بلاروس نبود. میچول مارتین نخست وزیر ایرلند، صریحاً گفت که موضوع اصلی جلسه اتحادیه اروپا بررسی و مقابله با اقدامات نفرت انگیز و غیرقابل قبول دولت بلاروس است که هواپیمای رایان ایر را  مجبور به فرود و دستگیری رومن پروتاسویچ" کرد.
مارتین افزود: «ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواستار آزادی آقای پروتاسویچ، یکی از بنیان گذاران کانال اصلی تلگرامی مخالف دولت بلاروس معروف به نکستا شد. او قول تحریم های جدید را داد و توضیح داد که این مجازات ها چه هستند. "ما فرود اجباری هواپیما را دیدیم که منجر به بازداشت رهبر مخالف بلاروس رومن پروتاسویچ شد. رومن پروتاسویچ باید فوراً آزاد شود.

به گفته آنگلا مرکل، اقدامات مورد بحث قطعاً شامل مراحل تحریم جدید و همچنین موضوع ممنوعیت پروازهای شرکت هواپیمایی بلاروس است. صدراعظم نام این شرکت را مشخص نکرد. شرکت اصلی حمل و نقل هوایی مسافربری بلاروس شرکت دولتی بلاویا است.

در همین حال، کشورها اعم از اتحادیه اروپا و اعضای غیر اتحادیه اروپا به طور جداگانه اقدامات یکجانبه ای را علیه بلاروس برداشته اند.

ویلنیوس پرواز هواپیماهای به لیتوانی را از استفاده از حریم هوایی بلاروس منع کرده است.

بلاروس ارتباط هوایی خود را با اروپا از دست می دهد

رهبران اتحادیه اروپا دستور دادند پروازهای هواپیمایی بلاروس را در آسمان اتحادیه ممنوع کرده و فرودگاه های خود را برای آنها ببندند  و از شرکت های اروپایی خواستند که در اطراف بلاروس پرواز کنند.

-فرانسه قبلاً مجوز پرواز به بلاروس را لغو کرده و از شرکت های فرانسوی خواسته است که بر فراز بلاروس پرواز نکنند. اوکراین اعلام کرد که از نیمه شب ترافیک هوایی با بلاروس را متوقف می کند.

 انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شده مجوزهای پرواز بلاروس را نیز به حالت تعلیق درآورد و از شرکت های انگلیسی خواست تا از آسمان بلاروس پرهیز کنند.

مقامات این کشور از پذیرش هواپیماهای هواپیمایی بلاروس خودداری کردند و از حامل های خود خواستند که از بالای بلاروس پرواز نکنند.  

اداره حمل و نقل سوئد توصیه کرد که ناوهای هواپیمابر در اطراف بلاروس پرواز کنند و وزارت امور خارجه لهستان خواستار ممنوعیت استفاده از حریم هوایی بلاروس شد.

در نتیجه، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم سیاسی گرفتند که پروازهای ایرلاین های بلاروسی به اتحادیه اروپا را ممنوع کنند و همچنین از شرکت های هواپیمایی اروپایی خواستند که از پرواز بر فراز این جمهوری خودداری کنند.

روسیه مدافع بلاروس 

روسیه کشوری که رهبر بلاروس الکساندر لوکاشنکو  فقط  سه بار در سال جاری میلادی یه انجا سفر کرده است از بلاروس متحد خود دفاع کرد. نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، بازداشت رومن پروتاسویچ را امری داخلی کشور همسایه خواند.

وی در بیانیه ای نوشت: ما اطلاعات مربوط به دستگیری که یکی از بنیانگذاران کانال تلگرامی نکستا (رومان پروتاسویچ)  که در لیست افراد درگیر فعالیت های افراطی بودند، یادداشت کردیم. ما این مسئله را یک امر داخلی بلاروس می دانیم.»

بلاروس: چنین اقداماتی نمی تواند و نباید بی پاسخ بماند

طرف بلاروسی آمادگی خود را برای همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در بررسی این حادثه اعلام کرد.

لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت: "ما آماده ارائه هر گونه اطلاعات مربوط به این حادثه هواپیمای رایان ایر( Ryanair ) هستیم، ما آماده هستیم تا با مشارکت کارشناسان بین المللی مربوطه تحقیق در مورد این حادثه را به طور شفاف انجام دهیم. اما در حال حاضر حتی یک کشور از اتحادیه اروپا و حتی یک کشور غربی اطلاعاتی را از طرف بلاروس درخواست نکرده است. "

لوکاشنکو در تنگنای فشار غرب

در عین حال وی خاطرنشان کرد، «عموها و عمه های سیاسی در غرب»، دارای اهرم قدرت به معنای واقعی کلمه در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از دریافت اطلاعات در مورد حادثه هواپیما، قبلاً با اظهارات سیاسی مربوطه  اتهامات را علیه بلاروس آغاز کرده اند.

دولت بلاروس اعلام کرد که بارها تاکید شده است که مینسک علاقه مند به توسعه روابط عادی با همه کشورها است. اما اگر ما به سمت چنین مواردی سوق داده شویم و این تحریم ها و فشارها ادامه یابد پس چنین اقداماتی نمی تواند و نباید بدون پاسخ بماند.

مینسک اولین پاسخ خود را به ریگا (پاینخت لتونی) که شهردار آن «مارتینس استاکیس» پرچم مخالفان بلاروس را به جای پرچم اصلی بلاروس در یک خیابان این شهر برافراشت.

سفیر لتونی در مینسک به وزارت امور خارجه بلاروس احضار شد و از وی خواسته شد ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کند. برای دیگر کارکنان سفارت لتونی دو روز فرصت خروج داده شد و البته دولت لتونی هم اقدامی متقابل کرد و سفیر و کارکنان سفارت بلاروس را از این کشور اخراج کرد.

چرا رهبران اتحادیه اروپا دوباره در روابط با روسیه تجدیدنظر نکردند؟

آرتم شرایبمن تحلیلگر سیاسی، با اشاره به اینکه قضاوت در مورد بحران کنونی روابط بین بلاروس و همسایگان غربی آن بسیار زود است، اظهار داشت: "این یک بحران بی سابقه است و ارزیابی آن دشوار است. مسلماً مینسک در صحنه بین المللی جدی تر خواهد شد.

رمزگشایی از اقدام لاکاشنکو

این تحلیلگر از دستگیری رومن پروتاسویچ رمزگشایی کرد و آن را هشداری از سوی آلکساندر لوکاشنکا به تمام مخالفان خود دانست.

آرتم شرایبمن گفت: لوکاشنکو با دستگیری  پروتاسویچ می گوید که امروز تنها وظیفه اش مجازات دشمنان سیاسی اش و کسانی است که آنها را تروریست و افراط گرا می داند. مابقی ملاحظات مربوط به شهرت بین المللی، روابط با غرب بی ربط یا بسیار کم اهمیت است.

درس اصلی حوادث اخیر: هیچ محدودیتی در  «اقدامات سرکوبگرانه باقی مانده وجود ندارد. شما می توانید کاملاً انتظار همه چیز را داشته باشید». 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha