۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84343599
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبعات خاموشی‌های مکرر برق در خراسان شمالی

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۹
کد خبر: 84343599
تبعات خاموشی‌های مکرر برق در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- قطعی پرتکرار و نامنظم برق در خراسان شمالی علاوه بر گلایه مندی مردم و صاحبان واحدهای تولیدی، تبعات مختلف اقتصادی و اجتماعی نظیر افزایش تصادفات در تقاطع ها، از کارافتادن خط تولید صنایع و قطعی آب را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق، جدول برنامه خاموشی‌ها ارائه کرده است اما بعضا خاموشی های خارج از برنامه و نامنظم رخ می دهد که مردم را عاصی و گلایه مند کرده است.

بررسی ها نشان می دهد در برخی مناطق، خاموشی ها هر روز و در هر مرتبه بیش از ۲ ساعت طول می کشد، بعضا خاموشی ها کوتاه مدت اما متناوب است که این قطع و وصل برق و نوسان آن سبب نگرانی شهروندان شده است. 

نگرانی از آسیب های احتمالی تجهیزات برقی منزل 

یک شهروند بجنوردی با بیان اینکه هنوز فصل گرما نرسیده شاهد قطع برق هستیم گفت: قطع برق زندگی روزانه را مختل کرده و برنامه ها را به هم ریخته است و البته بیشترین نگرانی ام، خسارت های احتمالی به لوازم برقی است که اگر خسارتی رخ دهد چه کسی پاسخگو است؟

زهرا نوری اظهار داشت: گفته شده شرکت برق از طریق بیمه بخشی از خسارت ها را پرداخت می کند، اما روند دریافت این غرامت طولانی و خسته کننده است و معلوم نیست پیگیری ها در این باره به نتیجه برسد.

یکی از شهروندان هم از خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها گلایه کرد و گفت: به علت قطعی برق، چراغ های تقاطع ها خاموش می شود و این امر سبب مشکل ترافیکی و افزایش تصادف شده است.

علی رحمتی اظهار داشت: برق که قطع می شود، چرغ های تقاطع ها از کار می افتد و رانندگان در تردد دچار سرگردانی می شوند، مامور نیروی انتظامی هم زمانی حضور می یابد که گره ترافیکی و مشکل تردد رانندگان را کلافه کرده است.

وی گفت: گویا نیروی انتظامی از طریق تماس مردمی با ۱۱۰ از قطعی برق مطلع می شود و پس از آن، مامور در تقاطع ها می گمارد. 

این شهروند بجنوردی اظهار داشت: قطعی برق خسارت های بسیار بالایی را در جامعه رقم زده است، کمترین آن و نمونه آن، خسارت های ناشی از تصادفات است که به نظر می رسد توجیه برای خاموشی ها را زیر سوال می برد.

گلایه از قطعی آب 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در این باره گفت: قطعی برق که با قطعی آب همراه است سبب گلایه مشترکان در شهرها و روستاها شده است، البته نوسان و قطع و وصل برق سبب شده تا شمار قابل توجهی از پمپ های این شرکت بسوزد.

غلامحسین ساقی اظهار داشت: در این روزها، در خیلی از مناطق بویژه در روستاها، شاهد قطع آب ناشی از قطع برق هستیم با قطع برق، تجهیزات از کار می افتد و برای راه اندازی دوباره، اپراتور باید مراجعه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: پراکندگی تاسیسات سبب شده تا راه اندازی دوباره، زمان بر باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک مشکل دیگر که سبب قطعی آب شده، ظرفیت محدود مخازن ذخیره است، آب موجود در مخازن در بیشتر موارد تنها برای زمان بسیار محدود پاسخگو است با قطع برق دیگر امکان پمپاژ و ذخیره آب در مخازن وجود ندارد از این رو آب در مدار قطع می شود.

وی گفت: خشکسالی ها هم سبب شده است تا خیلی از چشمه ها و چاه ها کم آب شوند و کار ذخیره سازی در مخازن به صورت سربه سر انجام می شود، یعنی اگر زمان اندکی ذخیره سازی در مخازن انجام نشود، میزان آب ذخیره شده، پاسخگو نخواهد بود.

ساقی با بیان اینکه  قطعی برق سبب شده تا شمار قابل توجهی از پمپ ها بسوزد افزود: خسارت ها در این زمینه افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اظهار داشت: این شرکت ۲۵ دستگاه دیزل در اختیار دارد اما این تعداد دیزل نمی تواند نیاز ها را مرتفع سازد.

افزایش تصادفات در تقاطع ها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بجنورد هم با اشاره به اینکه قطعی برق در روزهای اخیر سبب بروز مشکل ترافیکی در تقاطع ها شده است گفت: در این روزها، شمار تصادفات رانندگی بالا رفته و خسارت های ناشی از آن سبب گلایه مردم شده است.

سرهنگ هادی پرویزیان اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق برنامه های خاموشی را به صورت مکتوب به ما اعلام نکرده است و بر این اساس گماردن نیروی پلیس در تقاطع ها با تاخیر انجام می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بجنورد افزود: در قریب به اتفاق موارد قطعی برق و از کارافتادن چراغ های تقاطع ها، از طریق مردم و تماس با سامانه ۱۱۰ اطلاع رسانی می شود.

وی گفت: یک راهکار برای حل مشکل این است که شهرداری نسبت به نصب تجهیزات پنل های خورشیدی اقدام کند تا برق مورد نیاز چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها از این طریق تامین شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بجنورد بار دیگر از شرکت توزیع نیروی برق خواست تا برنامه های خاموشی را به صورت مکتوب در اختیار قرار دهد تا پلیس بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در تقاطع ها حضور یابد. 

نصب پنل خورشیدی در برنامه شهرداری نیست

معاون امور فنی و زیربنایی شهردار بجنورد هم در این باره گفت: نصب پنل خورشیدی برای تامین برق چراغ های راهنمایی و رانندگی، بسیار هزینه بر بوده و در برنامه کاری ما نیست، یک راهکار در این زمینه نصب تجهیزات برای ذخیره برق است که تامین این تجهیزات هم بسیار هزینه بر است.

مهدی حمیدی اظهار داشت: تجهیزات ذخیره برق یا همان یو.پی.اس به علت هزینه بالا به هیچ عنوان به صرفه نیست و تاکنون در اولویت نبوده است.

وی گفت: قطعی برق در این زمان از سال و در این حجم زیاد قابل پیش بینی نبود از این رو برای تامین تجهیزات ذخیره برق برنامه ریزی نشده است، اما اگر قرار باشد خاموشی ها تداوم داشته باشد، به ناچار باید در این باره برنامه ریزی شود.

قطع برق و خاموشی تولید

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی هم درباره خسارت قطعی برق به واحدهای تولیدی گفت: این امر سبب ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است، تجهیزات و دستگاه ها باید به صورت مداوم کار کند اما زمانی که برق قطع می شود خط تولید از کار می افتد و برای راه اندازی مجدد، دست کم ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

امید حیدریان اظهار داشت: در واحدهای تولید پلاستیک با راه اندازی مجدد، معمولا تولید محصولات پایین است و ضایعات بسیار زیاد است، این امر هر روز و با قطع برق تکرار می شود.

وی با بیان اینکه قطع و وصل برق سبب شده تا روزانه تنها ۹ ساعت زمان برای فعالیت مناسب در واحد تولیدی وجود داشته باشد افزود: قطع برق، تولید را از کار انداخته است، کیفیت تولید پایین آمده و این امر سبب مشکل در عرضه محصول و فروش در بازار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط یا باید تولید را متوقف کنیم تا مشکل خاموشی ها حل شود یا باید محصول بی کیفیت تولید و عرضه کنیم.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: قطعی برق تولید را دچار ضرر و تولیدکننده را دچار دردسر و گرفتاری کرده است.

مدیرعامل شرکت بجنورد پلاستیک افزود: تولید در خط تولید واحدهای پلاستیک به گونه ای است که در راه اندازی مجدد در ابتدای کار راندمان و کیفیت محصول پایین است و تجهیزات پس از هر خاموش و روشن شدن زمان زیادی نیاز دارند تا به تولید مناسب برسند بر این اساس نمی توان تولید را در فاصله زمانی کم، متوقف کرد.

وی تصریح کرد: تعطیل و متوقف کردن تولید و روشن کردن تجهیزات،  ضرر و زیان زیاد برای ما تحمیل می کند.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی تاکید کرد: این مشکل ملی است و از مسوولان انتظار می رود برای حل آن پیگیری داشته باشند.  

خاموشی ها بدون اطلاع قبلی

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی هم با بیان اینکه برنامه خاموشی برق در اختیار رسانه ها قرار گرفته و اطلاع رسانی در این زمینه انجام شده است گفت: با این وجود برنامه های خاموشی به صورت مکتوب به نیروی انتظامی اعلام خواهد شد.

مهران قوامی اظهار داشت: البته بعضا خاموشی های خارج از برنامه اتفاق می افتد، با توجه به اینکه شبکه برق یکپارچه است، افزایش میزان مصرف برق در سایر استان ها در افزایش سهم خاموشی این استان موثر است.

وی تصریح کرد: سهم این استان از خاموشی ها مشخص و برنامه ریزی شده است اما بعضا به علت افزایش میزان مصرف، به ناچار خاموشی های خارج از برنامه و خارج از آنچه بر روی کاغذ مشخص شده، اعمال می شود از این رو شاهد خاوشی ها نامنظم هستیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: بعضا خاموشی ها با برنامه تطبیق نداشته و زمان بندی ها رعایت نمی شود و برق بدون اطلاع قبلی قطع می شود.

خاموشی ها با برنامه است 

معاون بهره برداری  شرکت توزیع برق خراسان شمالی هم گفت : به دلیل افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در روزهای گذشته ، جدول زمانبندی خاموشی مشترکان خانگی در این استان تدوین و امروز اول خردادماه رنگ اجرایی به خود گرفت.

محمد دره کی افزود : برای مدیریت اضطراری ، برنامه قطع برق در تمام شهرستان های خراسان شمالی تدوین و این برنامه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ شب به عنوان زمان پیک مصرف اجرا می شود.

وی مدت زمان برق خاموشی را برای مشترکان حداقل ۶۰ و حداکثر ۱۲۰ دقیقه اعلام کرد و اظهارداشت : چنانچه افزایش میزان مصرف برق در این استان ادامه یابد، قطعا این جدول زمانبندی خاموشی ها تا ساعت ۲۲ تمدید خواهد شد.

وی اظهارداشت : شهروندان با نصب اپلیکشن " برق من " می توانند در جریان جدول زمانبندی خاموشی مناطق سکونت خود در شهرستان های استان قرار گیرند.

معاون بهره برداری شرکت برق استان خراسان شمالی تنها راهکار برای حذف و یا کاهش جدول خاموشی های برق را صرفه جویی از سوی مشترکان این استان اعلام کرد. 

هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند به طوری که از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری آن حدود ۳۶۷ هزار خانوار این استان مشترک  برق هستند که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد.

همچنین طبق آمار  ۵۳ درصد مشترکان خانگی در استان خوش مصرف، ۳۰ درصد کم مصرف و تنها ۱۷ درصد پر مصرف هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha